Donderdag 24/09/2020

Uitgever Flair en Story verwacht storm

Het Finse mediaconcern Sanoma, dat in België onder meer Flair, Libelle en Story uitgeeft en een deel van VIER bezit, ziet de toekomst somber in. De advertentiemarkt blijft op apegapen liggen, terwijl ook de losse verkoop onder druk blijft staan.

Sanoma maakt volgende donderdag bekend hoe het er in de eerste zes maanden van af gebracht heeft. Maar dat zal niet goed zijn, liet het Finse bedrijf nu al weten. Het eerste halfjaar was slecht, en de volgende maanden zullen niet beter zijn. Daarom werden de winst- en omzetverwachtingen voor 2013 gisteren al voor de tweede keer dit jaar naar beneden bijgesteld. De omzet zal met meer dan 4 procent dalen, terwijl Sanoma er eerder nog van uitging dat het slechts tussen de 2 en 4 procent zou zijn. De Finnen gaan ervan uit dat de winst dit jaar onder de 180 miljoen euro zal zakken.

Hoe de exacte situatie in België is, is niet bekend. Sanoma, dat vorige maand naar een nieuw kantoor in Mechelen verhuisde, geeft geen aparte cijfers over zijn media. Het beursgenoteerde bedrijf maakte alleen bekend dat er een verdere achteruitgang is in de belangrijkste landen waar het actief is. Finland en Nederland zijn de grootste markten, gevolgd door België. "De problemen situeren zich zeker ook in de Benelux", zegt Margo Joris, die voor KBC Securities de mediamarkt volgt. "Het tweede kwartaal hier was ook zeer moeilijk. In het eerste trimester had Nederland het hardst te lijden. De magazinereclamemarkt was daar ongeveer met twintig procent gezakt, terwijl dat in België maar tien procent was."

Crisis

Aan het personeel liet CEO Aimé Van Hecke midden mei al weten dat er "stormweer" in zicht is, na een artikel daarover in De Morgen. Door de nieuwe structuur en interne verschuivingen bij Sanoma België en de economische crisis was er toen flink wat onrust bij het personeel, maar Van Hecke riep op het hoofd koel te houden. Door te focussen op digitale activiteiten - een terrein waar Sanoma achteroploopt - en afgeleiden te ontwikkelen rond de sterke Sanomamerken denkt hij het tij te kunnen keren. Volgende maand lanceert Sanoma bijvoorbeeld Libelle TV, terwijl ook Story steeds meer uitzendlicenties heeft voor zijn radiozender. "In deze moeilijke markt is stilzitten en hopen dat het stormweer overwaait immers geen optie," schreef Van Hecke in een interne mededeling. Daarnaast zouden "alle kosten ook kritisch bekeken worden en waar nodig schroeven we terug."

De oorzaken van de crisis liggen zowel op de lezers- als op de advertentiemarkt. "De losse verkoop in de krantenwinkels staat onder druk", geeft Joris aan. "Mensen lezen gratis op hun iPad of computer en denken beter na over wat ze uitgeven, waardoor ze wellicht wat minder tijdschriften kopen in de supermarkt en krantenwinkel. Maar de grootste klap zie je toch op de reclamemarkt, die heel cyclisch is." Zolang de economie niet aantrekt, valt er daar dus niet snel beterschap te verwachten.

Binnen Sanoma valt te horen dat de situatie extra lastig is voor vrouwenbladen, die op de advertentiedruk nog meer te lijden hebben dan andere magazines. Daarbovenop komen nog de mindere prestaties van VIER en Humo, die beide onderdeel zijn van De Vijver Media. Sanoma bezit een derde van de aandelen in die mediagroep.

Toch kampt niet alleen Sanoma met deze problemen, geeft Margo Joris van KBC Securities ook aan. "Als dit bij Sanoma nu zo is, mag je ervan uitgaan dat min of meer hetzelfde zich afspeelt bij andere mediabedrijven. Dit is een indicator voor de rest van de sector. We houden ons hart vast voor het resultatenseizoen dat zojuist is begonnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234