Zondag 24/01/2021

Uitgespeeld: Mass Effect 2 *****

De actie is een stuk steviger dan in de eerste Mass Effect en ook het schiet- en dekkingssysteem is een pak verbeterd.Beeld UNKNOWN

Het is niet eens februari en misschien hebben we nu al de game van het jaar binnen. Het lichtelijk fantastische Mass Effect 2, een opvolger voor het sf-epos uit 2007, zet alweer een nieuwe standaard voor hoe videogames er in de toekomst moeten uitzien. En vooral: hoe een ordentelijk verhaal dient te worden verteld in een game.

Halo is de Star Wars van de Xbox-generatie, zegt u? Donder een eind op: als er een videogameserie is die aanspraak kan maken op die verder nogal irrelevante claim, is het wel de Mass Effect-reeks. De eerste episode introduceerde een compleet nieuw space opera-universum dat in deze veel intensere, spectaculairdere en donkerdere opvolger nog een eind dieper kan worden geëxploreerd. Om nog eventjes in de zonet aangehaalde vergelijking te blijven: ziehier de Empire Strikes Back der videogames.

Ook de verhalende toon van de game is heel anders dan die van de eerste Mass Effect. Daar voerde vooral grote heroïek de boventoon, in de opvolger zit veel meer intrige, cynisme en mysterie. Dat komt vooral door twee nieuwe personages die erg vroeg in de game worden geïntroduceerd: de enigmatische moordgriet Miranda Lawson en -vooral- de kettingrokende Illusive Man, een rol waarvoor de stem werd ingesproken door rasacteur Martin Sheen.

Het begint al stevig in de allereerste sequenties, waarin we zowel de dood als de herrijzenis van hoofdpersonage John Shepard te zien krijgen. Een mooie manier van de makers om u als speler de kans te geven om een compleet nieuw personage te bricoleren, want de arme donder overleeft zijn eerste heldendaad niet maar wordt vervolgens gereconstrueerd uit zijn dna. Als u Mass Effect 2 liever met een vrouwelijk personage speelt kan dat, en anders kan u gewoon uw personage uit de eerste game uploaden.

Daarna gaat u aan de slag voor uw voormalige tegenstander, het illustere bedrijf Cerberus, dat de kosten en de moeite voor uw herrijzenis heeft gedaan. Het brengt heel wat extra intensiteit in de dialoogscènes (iedereen, ook een van uw teamleden, kan klaarstaan om een mes in uw rug te planten) en die zijn op zich ook al top. Getuige daarvan onder meer de huurdoder die na elke moord bidt voor zijn ziel, of de erg lang ongeconsumeerde seksuele spanning tussen Shepard en Miranda.

De naturel van die dialoogscènes, waarin u als speler uw antwoord kunt kiezen uit een aantal opties, is ook alweer verbluffend. De snedigheid ervan werd nog een stuk opgevoerd ten opzichte van de eerste game, hoewel ze daar al de grote kracht waren, en er staat telkens een antwoord klaar voor elk temperament. Wat u zegt heeft ook ernstige consequenties, zoals in een scène waarin u in essentie een teamgenoot uit de eerste game verraadt.

Jean-Michel Jarre
Visueel is Mass Effect 2 overweldigend. Vooral de gelaatmodellen getuigen van een haast schrikwekkend gevoel voor realisme en bijzonder geslaagde cell shading-technieken (het matter maken van elk lichtpuntje in de 3D-omgeving) leveren een extra dramatisch effect. De decors grijpen ook terug naar een sf-traditie van vóór Star Wars. Gebouwen en schepen hebben vormen die doen denken aan sf-boekjes uit de jaren vijftig en het kleurgebruik (met veel glanzende schakeringen van blauw en paars) lijkt op dat van een rockalbumcover uit de eighties. Ook de Jean-Michel Jarre-achtige synthesizermuziek op de achtergrond is een vreemde maar rake keuze.

De actie is een stuk steviger dan in de eerste Mass Effect. En maar goed ook, want dat was een punt waarop die game een tikkeltje mankte. Ontwikkelaar Bioware heeft de juiste lessen geleerd op gebied van aanvallerschoreografie en ook het schiet- en dekkingssysteem is nog een eind verbeterd ten opzichte van de eerste game. Officieel is Mass Effect 2 een zogeheten role playing game (RPG): u moet de talenten en de ervaring van uw personage zodanig uitbouwen dat het in staat is om toekomstige beproevingen aan te kunnen. Maar het is, om het eufemistisch uit te drukken, een RPG light, want de schietactie primeert en die wordt bij karrenvrachten tegelijkertijd geserveerd. Eigenlijk is Mass Effect 2 een shooter met RPG-effecten, en niet omgekeerd. Al zullen sommige RPG-elementen, zoals het managen van uw team en het gebruik van magie ("psychische vaardigheden" heet dat hier, zoals het in Star Wars "The Force" genoemd werd) spelers die niet min of meer vertrouwd zijn met het genre wellicht afschrikken.

Ook belangrijk is het feit dat de laadtijden een stuk zijn ingekort. In de eerste game bleef u veel te lang opgesloten in een lift en dat soort toestanden werd er in deze opvolger vakkundig uitgefilterd. Er is een héél klein beetje ruimte om te muggenziften, onder andere over de hier en daar manke lipsynchronisatie, maar we gaan dat niet doen. Mass Effect 2 is meesterlijk, waanzinnig en memorabel, op een manier waarop videogames dat zelden zijn. (Ronald Meeus)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234