Woensdag 25/11/2020

Uitgespeeld: God of War III ****

Het centrale thema van God of War III is wraak, en daarbij komen de twee zwaarden van hoofdrolspeler Kratos goed van pas.Beeld UNKNOWN

Moord en seks zijn altijd al een motor geweest voor goed drama, en dat hebben de makers van de hondsbrutale wraakgame God of War III goed begrepen. Het is een van de weinige videogames waarin semi-expliciete seks wordt opgevoerd, en op gebied van geweld worden er een paar grenzen verlegd.

Maak kennis met Kratos, een Spartaanse krijgsheer die het in de eerste God of War-game uit 2005 zodanig op zijn heupen kreeg van de Griekse oorlogsgod Ares dat hij de klim maakte naar de Olympusberg, de godheid eigenhandig een kopje kleiner maakte en zijn plaats op de troon overnam.

In opvolger God of War II uit 2007 bleek dat hij alleen maar een instrument was van de andere Pantheongoden, die zaten te broeden op een plan om Ares eruit te werken. Bovendien werd duidelijk dat het gezin van de getormenteerde bruut door hemzelf werd vermoord, onder invloed van een furie waarin de goden hem hadden gebracht. Dat roept dus om wraak, het centrale thema in dit sluitstuk van de trilogie.

Tegen het einde van God of War III heeft de Spartaanse geweldenaar alle Griekse goden uitgemoord, plus nog hier en daar een halfgod en een titaan, en de wijze waarop ze aan hun einde zijn gekomen is niet prettig. Eén god hakt hij de twee benen af en laat hij vervolgens doodbloeden, een andere slaat hij letterlijk dood met de blote knuisten. En dat zijn dan degenen die er nog goed vanaf zijn gekomen.

God of War III verlegt de grenzen van videogamegeweld een eindje. In sequenties die door de speler worden bestuurd, worden de goden vermoord. Hun dood komt tot hen in een tweede sequentie nadat ze al eens waren verslagen in een gevecht, en waarin ze weerloos krieuwelend over de grond nog een beetje worden gekoeioneerd door hun wraakengel en vervolgens voorgoed worden uitgeschakeld. De makers van de game lieten zich inspireren door de Griekse toneelspelen, vertelden ze tijdens de persvoorstelling van de game. Ook daarin, en bij uitbreiding in heel wat stukken fictie, is moord een van de belangrijkste elementen die het verhaal vooruitstuwen.

18+-label
Ook seks is zo'n element, en dat is dus eveneens aanwezig in deze God of War-episode. Net als in de vorige twee delen en de nevenaflevering Chains of Olympus komt u een speelbare seksscène tegen, waarin Kratos de liefdesgodin Afrodite van zijn sacramenten bedient. Dat spelen gebeurt door het volgen van een aantal suggestieve knoppensequenties terwijl u visuele cues krijgt van Afrodites seksslavinnen. Verder zet de game een recente traditie voort, waarin (na enkele decennia van volstrekt onnodige kuisheid) in elke zichzelf respecterende game met het 18+-label wel hier en daar een blote tiet te zien is.

Maar de echte kracht van God of War III ligt in de stukken waarin niemand bruut vermoord of geneukt wordt. Zoals gewoonlijk krijgt u weer grote horden tegenstanders op u afgestuurd, die met behulp van twee zwaarden vakkundig dienen te worden gefileerd. Ze worden zeer geregeld afgewisseld door grotere vijanden, die iets meer inzet nodig hebben om neer te gaan, en om de sleutelscènes van de game te bereiken moet er eerst een zogeheten "boss" worden gedood: een immens grote en vaak ook schijnbaar onoverwinnelijke tegenstander, die recht in zijn zwakke plek moet worden geraakt om neer te gaan.

Epische stuff, en dat gevoel wordt nog versterkt door de onvergetelijke muziek die elk visueel effectje accentueert met een passend koorgezang of een welgetimede paukenslag. Sterker nog: de muziek is de grote ster in de game, meer dan de prachtige visuele presentatie of het onwaarschijnlijk gedetailleerde 3D-model van de protagonist, waarin u elke spier ziet bewegen.

Maar de game is ook niet vrij van frustraties. Zeker in de sequenties waarin u zich een weg dient te zoeken over in elkaar stuikende platformen of al hangend aan een vliegende harpij een grote gapende kloof moet zien te overbruggen, is het soms vloeken geblazen. Bijna hadden we dus wéér een vijfsterrengame, maar God of War III vertoont net een schoonheidsfoutje te veel. Wat niet wegneemt dat u zich tijdens de vijftien uur durende campagne in beslag neemt geen seconde zult vervelen. (Ronald Meeus)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234