Woensdag 25/11/2020

Review

Uitgespeeld: Dragon Age - Origins ****

Beeld UNKNOWN

Volgende week start met Army of Two: The 40th Day het ongezien sterke voorjaarsseizoen. Maar eerst nog een titel die we wegens het ook niet misse najaarsaanbod eventjes opzij moesten schuiven: Dragon Age - Origins is een Tolkien-eske fantasygame met ballen.

Al tijdens de eerste cutscene winden de makers van Dragon Age - Origins er geen doekjes om: als deze videogame een doorslagje is van Lord of the Rings (wat overigens alle fantasygames zijn), dan wel eentje met het KNT-label. In de intro vliegen de ingewanden alle windrichtingen uit en op ongeveer de helft van de game hangt je hele lijf vol bloedspatten. Voor de rest is het echter allemaal erg arbitraire fantasystuff: je begint aan de lange, lange queeste als mens, elf of dwerg, en je komt op je reis allerhande majestueuze steden met grote standbeelden, draken en magie tegen. Alle conventies van het genre zitten erin, maar ontwikkelaar Bioware maakte er zowaar een volwassen ervaring van. En dat is nieuw.

De Canadese gamestudio Bioware, eigendom van gamegigant Electronic Arts, heeft een hele carrière opgebouwd met het vertalen van beproefde videogamegenres naar een volwassen publiek. Het bedrijf maakte bijvoorbeeld Star Wars: Knights of the Old Republic, een game die beter was dan de meeste films uit de reeks en een verhaal presenteerde dat niet meteen goed zou worden verteerd door het popcornpubliek.

Daarna kwam Mass Effect, een game die twee jaar geleden zelfs het Amerikaanse tv-journaal haalde: er zat een korte seksscène
in tussen het menselijke hoofdpersonage en een blauwhuidig alien-vrouwmens. Dat ging er niet in bij conservatief Amerika, zeker niet omdat het in een duivels product als een videogame
gebeurde.

Rollenspel
Ook in Dragon Age: Origins zitten elementen die op die manier het nieuws hadden kunnen halen. Op YouTube zijn er tal van filmpjes te vinden waarin spelers hun personage zo kunnen doen evolueren dat het zich aangetrokken voelt tot zijn eigen geslacht, waardoor er op een relatief langdurige homoseksuele seksscène kan worden aangestuurd. Maar de game valt vooral op door zijn gespierde verhaallijn, die er tegelijkertijd in slaagt om het hoofdpersonage door een meedogenloze persoonlijke beproeving te sturen én de schwung in de actie te houden. In tegenstelling tot de meeste games uit het zogeheten 'Role Playing Game'-genre ('RPG's' in het boeventaaltje van de gamefreak), waarin de speler eerst de ervaring van zijn personage moet opkrikken door hem tijdens het eerste uur een paar grote insecten te laten doodslaan, gaat de actie in het begin van Dragon Age - Origins al voluit. De proloog duurt een uurtje, wat bijzonder snedig is voor een RPG.

Een beetje kennis van het genre is geen absolute vereiste, maar kan anderzijds geen kwaad om snel weg te zijn met de game.
Want het is eigenlijk een behoorlijk hardcore RPG-titel: al in het begin van de game moet je als speler keuzes maken die pas later echte repercussies hebben, en je moet ook een beetje begaafd zijn in het besturen van meerdere personages tegelijk. Ben je dat niet? Geeft niet, want de eerste twee uren van de game laten je toe om een beetje aan te modderen en een tutorial helpt je op weg. Maar je geniet meer van de game als je al andere titels in dit genre hebt gespeeld.

Episch
Ook de keuze van het camerastandpunt is verrassend. De game begint in het bekende third person-perspectief (met de camera op de rug van je personage gericht), maar je kunt op elk moment switchen naar een vogelperspectief, dat werd gebruikt in klassieke RPG-games uit de jaren tachtig en negentig en iets meer overzicht geeft van je omgeving.

Tip van het huis: speel in bovenaanzicht als het een beetje vooruit moet gaan, maar vergeet ook niet om af en toe eens terug in te zoomen. Anders mis je een hoop van de bijzonder spectaculaire decors. Dat vogelperspectief heeft ook een functioneel karakter door het doorgedreven tactische element dat in Dragon Age: Origins zit: tijdens gevechten kun je op elk moment de actie stilzetten om de eerstvolgende handelingen van alle personages die je bestuurt voor te programmeren.

Als je op die manier speelt, is het altijd handiger om de boel van bovenuit in de gaten te houden. Maar als het nodig is, drukt de game je wel dichter met je neus op de feiten: elke mogelijkheid om de speler een episch effect te presenteren wordt ten volle benut. Het maakt dat de tientallen uren die nodig zijn om de centrale verhaallijn af te werken - neem gerust wat openstaande verlofdagen op - korter lijken dan ze effectief zijn. (Ronald Meeus)

Dragon Age: Origins is uit op pc, XBox 360 en Playstation 3.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234