Dinsdag 26/01/2021

Uitgekleed in de huiskamer

Het Depot in Leuven was afgelopen week vier avonden op rij uitverkocht voor de terugkeer van lokale held Milow. De zanger gaf er een erg minimalistische show ten beste.

Weer baas worden van zijn eigen agenda, dat doel had Jonathan Vandenbroeck in 2013 voor ogen. Een heel jaar was Milow daarom niet te zien op de Belgisch podia. Een korte Amerikaanse tour leverde een nieuwe vriendschap op (Stephen Kellogg speelde het voorprogramma) én inspiratie voor een nieuwe cd. Dik 35 songs schreef Milow de voorbije maanden bijeen, de laatste opnamedag is net achter de rug. Het gepaste moment dus om enkele concerten in eigen stad te spelen. De opbrengst gaat een schooltje op de Filippijnen.

Dynamisch duo

Deze show werd erg minimalistisch opgezet. Met naast de zanger enkel zijn trouwe secondant Tom Vanstiphout, vier spots en zeven gitaren op het podium van Het Depot. 'Learning How To Disappear' was een openingssong met een toepasselijke knipoog, waarna het duo een ijl gitaarloopje bovenhaalde en tijdens 'Echoes in the Dark' snel een warme intimiteit vond.

'You Don't Know' zat vroeg in de set. Het was een eerste aanzet om het publiek mee te krijgen, de song over te nemen en terug te geven aan de zanger. Die amuseerde zich duidelijk kostelijk. Hij had "zijn mooiste hemd aangetrokken" om het gebrek aan decor te compenseren, grapte Milow.

Vandenbroeck leek vrijdag in zijn eigen huiskamer te staan, zo ontspannen oogde de kale frontman. Ook de interactie met Vanstiphout zat als een handschoen gegoten.

Milow vertelde ook over zijn songs, zoals dat de tekst van 'I Was a Famous Singer' niet autobiografisch is. Het liedje over een zanger op retour is een goed jaar oud, maar hopelijk niet de richting waarin Milow verder wil. Het kabbelde, had amper een refrein en ging nergens heen. Dit was veruit het zwakste nummer van de set.

Coversong

Milow plakte nog een aparte bisronde vast aan dit thuisconcert. Hij kwam daarbij midden in zijn publiek spelen, met slechts één microfoon om stem en gitaar te versterken. Hij sloot af met het onvermijdelijke 'Ayo Technology', fraai herwerkt tot haast een countrysong met pedal steel-gitaar.

Toch blijft het jammer dat Milows bekendste song nog steeds een coversong is. Misschien kan die nieuwe plaat daar verandering in brengen. Deze concert-reeks heeft de Leuvenaar alvast weer op de agenda geplaatst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234