Uitgebuite Roemeense truckers geblokkeerd in Luik
Twee Roemeense vrachtwagenchauffeurs staan al sinds vorige week vrijdag geblokkeerd op een parkeerterrein in Battice, nabij Luik, omdat hun Nederlandse werkgever weigert de boete te betalen die hem door de Belgische verkeerspolitie werd opgelegd. Dat meldt de Belgische TransportBond (BTB), onderdeel van het socialistische ABVV, donderdag. De werkgever, Martin Wismans uit Venlo, wordt in Nederland vervolgd omdat hij chauffeurs zou ronselen uit het buitenland en hen vervolgens zou laten werken tegen erg lage lonen.
De twee Roemenen beslisten vorige week vrijdag in staking te gaan en verblijven sindsdien in hun vrachtwagen op het parkeerterrein van Battice. Ze weigeren terug te keren naar Nederland. Wismans dreigt er intussen mee de vrachtwagens "manu militari" te komen ophalen, maar de Belgische verkeerspolitie heeft de voertuigen na inspectie aan de ketting gelegd. De Nederlander kan de vrachtwagens pas meenemen als hij een boete van 1.800 euro betaalt, wat hij naar verluidt weigert.
Wismans is in Nederland al langer bekend voor het uitbuiten van chauffeurs. De man zou via een Slovaakse dochterfirma Filipijnen, Roemenen en Hongaren met valse beloften naar Nederland lokken en hen vervolgens veel te weinig betalen. Volgens de Nederlandse vakbond FNV moeten de chauffeurs bovendien weken tot maanden in hun cabine bivakkeren, en worden ze verplicht de rij- en rusttijden aan hun laars te lappen.
Volgens John Reynaert van de BTB zou de Nederlander ondertussen gezegd hebben dat hij de boete van 1.800 euro morgen zal komen betalen. "Maar hij dreigt er wel mee het bedrag van het loon van de twee chauffeurs af te houden én zegt dat hij hun rijbewijzen zal intrekken, wat wettelijk trouwens niet mogelijk is".
Nog volgens Reynaert zouden ook heel wat Belgische transportbedrijven zich schuldig maken aan gelijkaardige praktijken, maar is het erg moeilijk om dat te bewijzen. "Wij hebben momenteel wel een klacht lopen tegen een transportfirma uit Tessenderlo, omdat het zijn Bulgaarse chauffeurs niet betaalt volgens de Belgische loonvoorwaarden. Die chauffeurs konden wel voldoende bewijsmateriaal aandragen, maar dat is vaak niet het geval".