Dinsdag 02/03/2021

Uitbarsting tegen de mensheid

Angélica Liddell
Vrijdag 24 en zaterdag 25 oktober in deSingel, Antwerpen

In 2010 katapulteerde het Festival van Avignon de Spaanse Angélica Liddell naar de top van het Europese theater. Ze schokte en ontroerde met haar furieuze uitbarstingen tegen de mensheid. Haar nieuwe werk You are my destiny (the Rape of Lucrecia) is milder van toon. Hoewel. Verkrachting als ultieme liefdesblijk, het is geen slappe kost.

Voorop staat het verhaal van Lucretia. Zij werd in 509 voor Christus verkracht door Sextus Tarquinius, zoon van de Romeinse koning, en pleegde daarop zelfmoord. Dit leidde tot een opstand tegen de koning en de vestiging van de republiek. Voor de Romeinen was de zelfmoord een politieke daad. De christelijke traditie zag dat als symbool van vrome zedigheid. Shakespeare en Händel wijdden er een sonnet en een cantate aan.

Liddell geeft dat verhaal een heel andere draai. Zij ziet de verkrachting en de zelfmoord als het ultieme bewijs van liefde, want niet gemotiveerd door staat, godsdienst of moraal. De erotische daad plaatst Sextus Tarquinius en Lucretia buiten de gevestigde orde. Liddell gebruikt het verhaal inderdaad als aanleiding voor een diatribe tegen de kleinburgerlijke moraal.

Al spreek je misschien beter van een zwarte mis. In een centrale tekst evoceert ze Sint Christoffel, de man die alleen de grootste vorst wou dienen. Als hij een kind de rivier wou overzetten, begon dat steeds zwaarder te wegen, tot de heilige bijna bezweek. Bleek dat het kind Christus was die de vermetele Christoffel een les wilde leren. Liddell geeft een heidense lezing van dat verhaal. Niet God, maar de wereld, is zijn last, zegt ze bij monde van de grafdelver-verkrachter waar ze toe aangetrokken is. In een alles verterende, dodelijke passie voor die grafdelver wil ze die last overstijgen.

Genie

Langzaam blijkt waar Liddell op aanstevent. Ze wil, in het spoor van Georges Bataille, een absolute erotiek, tot in de dood, tonen. Daartoe zet ze teksten en beelden in van voor de Verlichting, van voor de tijd dat de mens zich nog slechts met rationele doelstellingen identificeerde.

Het levert onwaarschijnlijke beelden op, met naast de kernfiguren een enorme cast van tien mannen en evenveel kinderen. Liddell zelf gooit zich echter nauwelijks in de actie. Zij kijkt toe als de regisseur van de actie. Pas op het einde geeft ze zich er aan over (maar hoe!). Lola Jimenez, de actrice die altijd al haar alter ego speelde, en Fabian Gomez, de demon van haar universum, dragen hier het verhaal.

Evenwichtig, of zelfs maar helder, kun je deze productie niet noemen. Hoe zou het ook kunnen. Maar net daarom zou ik toch maar eens gaan kijken als ik u was. Liddell nadert hier dicht het genie van een theatertovenaar als Romeo Castellucci.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234