Vrijdag 17/01/2020

Uit liefde voor het kunstboek

Met zijn Taschen-collectie zorgt verzamelaar René Rousseau voor een wereldprimeur in Maastricht. Hij levert het materiaal voor de eerste overzichtstentoonstelling van de kunstboeken.

"Dit is wat het leven mooi maakt", zegt René Rousseau over zijn verzameling. De tentoonstelling A Passion for Taschen bezoeken, is eigenlijk binnenstappen in het leven van Rousseau. Als kunstboeken kunst zijn, dan is ze verzamelen dat ook. Toch hier. Dat wordt al duidelijk in de eerste zaal, waar een fotoboek van de Braziliaanse fotograaf Sebastião Salgado de blikvanger is. Het boek, Genesis, staat op een soort van altaar, opengeslagen op een foto van een aapje in het Amazonewoud.

Ervoor staat een houten designstoel waarop je even kunt gaan zitten, even kunt nadenken. Zo doet Rousseau dat thuis ook. Een van zijn rituelen is overigens om dagelijks een bladzijde van een boek om te draaien. Dat is nodig omdat het zware papier anders gaat hangen. "Hier zal een suppoost dat elke dag doen", vertelt de verzamelaar.

Reuzengorilla

De liefde voor Taschen begon voor Rousseau met de pornoster Vanessa Del Rio. Tien jaar geleden kocht hij het Taschen-boek over haar, als herinnering aan de eerste erotische film die hij ooit zag. Sindsdien verzamelt hij zowel de goedkopere trade editions als de peperdure art editions. Bij zo'n art edition hoort steeds iets speciaals: het boek over Ai Weiwei komt met een marmeren boekstaander. En de Taschen-website leert dat in een van de 1.500 exemplaren van de uitgave over Vanessa Del Rio een golden ticketzit voor een avond met Vanessa. Alle kosten inbegrepen.

Omdat Rousseau een echte verzamelaar is, heeft hij enkele speciale hebbedingetjes van het bedrijf. Zoals een opblaasbare reuzengorilla uit 1986, nooit uit de verpakking gehaald. "Ik heb eerst zes maanden lang het internet afgezocht om er een te vinden. Uiteindelijk had een medewerker van Taschen er nog een liggen en kon ik het beest zo op de kop tikken."

Het zijn die folietjes - de opblaasbare gorilla, een kimono en een kindertekening van Benedikt Taschen zelf - die de geschiedenis van het bedrijf extra kleur geven. Van het kleine winkeltje dat Taschen opstartte in 1980, toen hij 18 was, tot de wereldwijde verspreider van kunstboeken vandaag: de hele carrière van de Duitse uitgever wordt uiteengezet onder een metershoge Henriette Allais, de naakte dame die de cover sierde van Helmut Newtons fotoboek Sumo.

Net als de videotheken van weleer heeft A Passion for Taschen een xxx-hoekje, met daarin het werk van Mell Kilpatrick en Naomi Harris. Kilpatrick is niet voor gevoelige kijkers, omdat hij een aantal auto-ongelukken heeft vastgelegd in de jaren 50. Harris evenmin, omdat ze voor America Swingskiekjes heeft gemaakt tijdens orgieën van swingende Amerikanen.

Maanlanding

Waarom de verzamelaar hiervoor gekozen heeft? "Ik verzamel stukken geschiedenis", stelt Rousseau. "De tijd dat auto's geen ABS, airbags of kreukelzones hadden, komt niet meer terug. En dat vind ik zo sterk aan Taschen: hij vangt onderwerpen en maakt er boeken van, zelfs al loopt de verkoop niet zo goed, zoals bij het boek van Kilpatrick."

Nog een sterk verhaal: een obscure Amerikaanse organisatie heeft bijna alle boeken van Car Crashes and other Sad Storiesopgekocht en ze uitgedeeld aan haar leden als kerstgeschenk.

Belangrijk voor Rousseau is dat de ruimte helpt om het verhaal van de boeken te vertellen. Voor de zaal over Moonfire, met als onderwerp de maanlanding, heeft hij de foto's van de astronauten Neil Armstrong, Buzz Aldrin en Michael Collins opgehangen, maar ook de bijbehorende maansteen (ter waarde van 140.000 euro) uit een kluis gehaald. In een andere zaal, gewijd aan het boek GOAT - 'Greatest of All Time' - over Muhammad Ali staan twee sofa's in de vorm van bokshandschoenen.

Afsluiten doe je het best in de kleine leeshoek. 'Please do touch', staat er op een bordje, omdat je de boeken wél mag aanraken. "Boeken moeten gelezen worden", zegt Rousseau. "Het is precies wat ik wil, dat je dit even ervaart." A Passion for Taschen, tot 27 augustus in Museum aan het Vrijthof in Maastricht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234