Dinsdag 26/10/2021

Uit het theaterleven gegrepen

De foto's zijn authentiek, artistiek zonder pretentie

Fotografie l Kurt Van der Elst HHHH

Nica Broucke

Zijn naam en faam groeiden simultaan met die van Arne Sierens en Alain Platel. Toch overstijgen de foto's die Kurt Van der Elst (°1970) van onder meer Bernadetje en Allemaal indiaan maakte de - ook al uitmuntende - voorstellingen. Ze staan op zichzelf. Van der Elsts beelden zijn uit het (theater)leven gegrepen, maar zien er niet theatraal of geposeerd uit. Het lijken dagelijkse taferelen. Tranches de vie. Bewegende en verstilde beelden. Van de te hevig geshakete cocktail die van de foto spat uit Martino, tot An Miller, breekbaar en broos in een te grote Calvin Klein-onderbroek voor de betonnen muur in Mijn Blackie. De foto's van Van der Elst zijn niet echt, want altijd geënsceneerd. Dat doet geen afbreuk aan hun kwaliteit. Ze vertonen coherentie, zeker wanneer je ze samen ziet hangen, los van de theatercontext, aan de muren en in de tuin van de galerie. Ze slepen de toeschouwer mee. Ze zijn niet echt, maar wel authentiek. Artistiek, zonder de bijbehorende pretentie waar sommige fotografen zich wel eens aan bezondigen.

Van der Elst ambieerde geen carrière als kunstfotograaf. Hij debuteerde als huisfotograaf van het Nieuwpoorttheater en werkte onder meer voor DAStheater, Victoria, Het Paleis, Toneelgroep Amsterdam, de Vlaamse Opera, Les Ballets C. de la B, Hush Hush Hush en Theater Zuidpool. Voor de seizoensbrochure van dat laatste gezelschap ging hij met enkele acteurs op stap in 't stad en stootte er in het restauratieatelier van het Museum voor Schone Kunsten op een vergeten schilderij van een zekere Virginie Demont. Zij is een kunstenares die leefde van 1857 tot 1935. Haar Man op zee werd eertijds door Vincent Van Gogh gekopieerd... Je ziet een struise vrouw met op de rechterarm een naakt jongetje. Aan haar linkerhand voert ze een andere kleuter kordaat mee. Een onschuldig badtafereel - een moeder die haar kinderen wil laten pootjebaden in een plas - maar er gaat een sterk dramatische kracht van uit. Twee andere kinderen kijken toe. Ze zijn niet geschilderd, maar echt. Of toch niet, want ze zijn gefotografeerd. Ze kijken toe vanuit de coulissen, net zoals de fotograaf dat doet. En hij doet dat goed.

(NB)

WAAR EN WANNEER Nog tot 11 juni in Galerie Arias, Holbeek 57 in Merchtem. Open op vrijdagavond, zaterdag- en zondagnamiddag. Info: 052/37.33.06

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234