Zondag 07/03/2021

Uit de schaduw van de sterren

Nina Babet: "Ik rolde eerder per ongeluk in de professionele muziekwereld. Ik groeide op in Londen, maar toen ik op vakantie was en er een zangwedstrijd georganiseerd werd, deed ik na veel aanporren van mijn vrienden mee. Ik zong You give good love van Whitney Houston, en voor ik het wist, won ik de wedstrijd én een reis. Wat later kwam er een man naar me toe, die me had zien optreden. Hij vroeg of ik wou zingen in zijn band. Een goedkope versierpoging, dacht ik, dus ik vergat het al snel. Maar een half jaar later kreeg ik een telefoontje: of ik toch echt geen auditie wilde doen voor zijn bandje? Zo kreeg ik, net voor mijn achttiende verjaardag, mijn eerste professionele job als frontzangeres van een coverbandje. Meer dan drie jaar lang zong ik de meest cheesy nummers, maar ook echte classics en slows, en kon ik vaak in het buitenland werken.

Wat zangeres Lisa Fischer in 20 Feet from Stardom zegt over zingen en muziek, klinkt me zo ontzettend bekend in de oren. Ze houdt gewoon echt van wat ze doet. Ze geeft alles en ze blijft wie ze is, ook op het podium. Die visie deel ik: ik geef het beste van mezelf, op eender welk moment, met wie ik ook samenwerk. Ik sluit mijn ogen en laat me helemaal gaan. Je bent er dan ook om de frontzanger te steunen. Hij of zij weet dat je vlakbij bent en dat je hem of haar bijstaat. Ook de titel van de documentaire is herkenbaar. Als backing vocalist sta je aan de buitenkant. Niemand maakt zich echt zorgen om je. Op een bepaalde manier is dat ook veiliger, want zo kun je meer ontspannen. De man of vrouw vooraan, die houdt het allemaal echt bij elkaar. Achteraan is echt best een coole plaats om te staan.

Zingen is voor mij een vorm van expressie, het brengt me vreugde. Ik voel me thuis op een podium, of ik nu vooraan sta bij mijn eigen project of de achtergrondarrangementen van iemand anders voor mijn rekening neem. Zoals een kunstschilder het tableau gebruikt om zich uit te drukken, zo werkt een zanger met zijn stem. Mijn eigen ding doen, is natuurlijk ook leuk. Da's echte vrijheid. Maar vraag me niet om te kiezen, ik want ik doe het allebei echt doodgraag.

Er gaat niets boven in harmonie zingen met de andere zangers. Iemand zingt de hoofdstem, iemand zingt eronder en iemand erboven - allemaal in hetzelfde akkoord, natuurlijk. Dan heb je drie geweldige stemmen die samensmelten, driemaal al die passie. Yeah, there's nothing like that. Natuurlijk zijn er ook de gitaren, de piano, de bas en de drums, maar de stem is een menselijk instrument. Die komt van binnenin. Die verandert met je gemoed, daaraan kan echt niets tippen.

Door de jaren heen heb ik al met ontzettend veel artiesten samengewerkt. De samenwerking met Admiral Freebee was de meest uitdagende. We toerden niet zo lang samen, maar het was een heel memorabele periode. Hij is zo ontzettend vrij en bij hem draait het vooral om de vibe. Je moet er echt met je hoofd bij zijn, en jezelf honderd procent smijten. Op een paar nummers speelde ik trouwens keyboard terwijl ik zong. Wat was dát beangstigend!

Het bekendste nummer waar ik tot nu toe aan meewerkte, was Stupidisco van Junior Jack. Dat werd in 2003 echt een wereldhit. Het is ongelofelijk om je plaat plots door de boksen te horen schallen wanneer je uitgaat met vrienden. Dan doe je natuurlijk een gek dansje, terwijl je luidkeels meezingt.

Met Milow ben ik in zee gegaan in de tijd van Ayo Technology. Ik heb drie jaar lang ontzettend veel getoerd met zijn band. Als ik mijn agenda van toen herbekijk, kan ik nog altijd niet geloven dat we zo vaak onderweg waren. Het was een fantastische periode die me mooie herinneringen heeft opgeleverd, maar het is ook een beetje wazig in mijn hoofd geworden. Van toeren ga je snel vergeten. Haha! Wat ik nooit zal vergeten, zijn de grote shows: optreden op Montréal Jazz Festival, of op Werchter in de thuisstad van zanger Jonathan. Dat was adembenemend. Na een tijd op weg te zijn, miste ik mijn normale leven soms wel. Mijn eigen bed, koffie zetten in mijn eigen huis en gewoon naar de supermarkt gaan...

Echt bekend zijn? Ik zou er gek van worden, denk ik. Het kan gewoon niet gezond zijn om geen normaal leven te hebben en overal herkend te worden. Het is natuurlijk wel leuk om aandacht te kregen als muzikant, maar te veel kan niet goed zijn. Ik zou niet willen ruilen met Milow, nee. Ik wil nog gewoon naar de supermarkt kunnen gaan."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234