Donderdag 24/06/2021

UberEATS heeft het op uw privacy gemunt

Waarom nog je zetel uitkomen als UberEATS alles spotgoedkoop aan huis kan leveren? Maar voor dat comfort betaalt u wel een prijs.

Uber, de taxidienst waartegen verzet ontstond toen die in 2014 neerstreek in Brussel, komt Uber met een broertje. UberEATS. Dat is een maaltijdleveringsdienst die eerst al proefdraaide in de hoofdstad, en gisteren ook in Antwerpen startte.

UberEATS levert restaurantkeuken aan uw deur via koeriers. U betaalt voor die rit 2,5 euro, ongeacht de afstand. Bestelt u dus pakweg een blik cola van 2 euro bij een restaurant via UberEATS, dan krijgt u dat een halfuur later aan uw voordeur afgeleverd. Mits bijbetaling dus, van die 2,5 euro voor de rit. Als het enige alternatief die avond een lange wandeling door de regen naar de nachtwinkel is en de nood aan cola zeer hoog is: eventueel nog wel het overwegen waard.

Data = kassa

Als dat klinkt als een slecht verdienmodel: is niet zo. Want het gaat niet om dat blik cola. Aan die 2,5 euro zal UberEATS die avond inderdaad niets verdienen, want dat geld gaat integraal naar de koerier. Waar het echt om gaat, is dat UberEATS u ként. Het heeft uw data, en data wil zeggen 'kassa'.

Eigenlijk begint het al met het downloaden van de app van UberEATS. Dat zegt retailexpert Jorg Snoeck. "Samen met het accepteren van de gebruikersvoorwaarden, geef je eigenlijk je hele privacy prijs. UberEATS weet wat het doet en heeft zijn huiswerk gemaakt. Die cola aan 4,5 euro: die is jou heel hard gegund, want er staat een schat aan informatie tegenover. Je geeft er je hele wereld voor prijs. Vanaf het moment je de app downloadt, zit UberEATS in je smartphone. Het zal zien welke locaties je aandoet, het zal je bestelgeschiedenis bijhouden, en het zal aanbiedingen op je afsturen die daarmee overeenstemmen en erop inspelen. Net zoals Google, Facebook en Amazon dat doen, zal UberEATS door hele slimme technologie weten wat je leefgewoonten zijn, welke patronen je volgt, en wanneer je gevoelig bent voor maaltijdlevering aan huis. Gratis bestaat niet, ook niet bij UberEATS."

Dat het verdienmodel inderdaad niet in die eerste kleine bestelling zit, geeft ook UberEATS grootmoedig toe. Topman Charles Van Haverbeke: "Natuurlijk willen we graag zoveel mogelijk mensen aantrekken. Wie één keer besteld heeft, doet dat meestal nog wel eens opnieuw. En in veel gevallen ook in grotere hoeveelheden."

In Antwerpen doen al zo'n 60 restaurants mee. In Brussel zijn dat er 650. UberEATS startte in 2014 als een klein proefproject in Los Angeles. Vandaag is het beschikbaar in meer dan 135 landen ter wereld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234