Woensdag 26/06/2019

Uber

Uber wil persoonlijke 'hotspots' aanraden en uw vrienden lokaliseren

Beeld AP

Uber wil niet langer ‘gewoon’ uw persoonlijke chauffeur of alternatieve pizzaboy zijn, het wil integraal deel gaan uitmaken van uw dagelijks leven. Het bedrijf wil een nieuwe toepassing in zijn app integreren die u hoogstpersoonlijke places to be voorstelt en u bovendien op de hoogte houdt van waar uw vrienden zich zoal bevinden. Dat schrijft The Financial Times. 

De nieuwe toepassing moet het voor Uber-gebruikers mogelijk maken om hun persoonlijke agenda aan de app te linken, om hun vrienden in een oogwenk op te sporen en om verdere informatie te verzamelen over de plek waarnaar ze op weg zijn. Uber wil in de toekomst dan ook meer zijn dan een puur transportbedrijf: het wil een nuttige tool worden die de individuele werelden van zijn gebruikers onderling met elkaar kan verbinden. Uber-fans die wel iets zien in die nieuwe technologie, dienen zich daar wel eerst voor in te tekenen. 

Uber-CEO Travis Kalanick is alvast bijzonder enthousiast over de nieuwe toepassing en noemt het 'de meest revolutionaire opknapbeurt' die Uber in jaren ondergaan heeft: “We wilden een ervaring creëren waarin de gebruiker op een nog persoonlijkere manier gebruik kan maken van onze service.”

Op basis van de informatie die de gebruikers aan de app verstrekken, zal die zelf nieuwe suggesties aanbieden: plekken waar de gebruiker in kwestie misschien heen zou willen gaan, omdat de locaties gelijken op eerdere pick-up en drop-off spots of omdat er veel vrienden blijken rond te hangen. 

Privacy

Om zo’n gepersonaliseerde aanpak te realiseren, maakt de Uber-app dus wel veelvuldig gebruik van persoonlijke gebruikersdata. Kritische stemmen maken dan ook onmiddellijk bedenkingen bij de hoeveelheid privacy die het cliënteel van de taxiservice daarvoor moet loslaten. Het is immers niet de eerste keer dat Uber in opspraak zou komen voor mogelijke 'schending van de privacy'. Dit jaar nog betaalde het bedrijf een boete van 20.000 dollar (18.000 euro) omdat het zijn nieuwste ‘God View’-tool ‘vergat’ aan te geven. De tool stelde bepaalde werknemers van Uber in staat de route van individuele gebruikers in real-time te volgen en ook hun private vervoersgeschiedenis in te kijken.

Beeld AFP

Om tot een geïntegreerde, gepersonaliseerde aanpak te komen, zal de Uber-app bovendien ook meer gaan samenwerken met partners zoals Yelp, een site die recensies van winkels, restaurants en andere hotspots verzamelt, Snapchat en muziekstreamingdienst Pandora. Het zal ook makkelijker worden om eten te bestellen en te laten leveren. Zo zullen gebruikers voortaan automatische suggesties krijgen voor restaurants uit de buurt die eten aan huis kunnen leveren, exact op het moment dat ook hun Uber-taxi voor de deur zal stoppen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden