Zondag 13/06/2021

Uber

Uber levert voortaan ook hamburguesas

null Beeld © RV
Beeld © RV

Het omstreden taxiplatform Uber start met een online leverdienst van maaltijden in Barcelona. Onder de naam UberEATS belooft het bedrijf binnen de tien minuten een gerecht te leveren op om het even welke plek in de stad. Hiermee maakt Uber, dat verboden was in Spanje, zijn rentree via een zijroute.

Uber lanceerde vorige zomer al een gelijkaardig initiatief in Los Angeles onder de naam UberFRESH. Blijkbaar wacht het bedrijf niet op de verovering van andere Amerikaanse steden en richt het nu al zijn pijlen op Europa. Het principe lijkt vrij eenvoudig: via een app kun je elke dag, rond lunchtijd en 's avonds, een gerecht kiezen uit een van de restaurants waarmee Uber samenwerkt. Binnen de 10 minuten levert een Uberchauffeur je dan de maaltijd. De prijs varieert tussen 8 en 11 euro, plus 2,50 euro leveringskosten waarop Uber 20 procent commissie ontvangt.

Het is wellicht geen toeval dat Uber net Barcelona uitkiest als Europees pilootproject. Eind vorig jaar verbood een Spaanse rechter Uber om - net als in Brussel en een heleboel andere landen en steden - nog langer taxidiensten aan te bieden. Uber realiseert nu dus zijn Spaanse comeback via een zijroute. Het belooft naar eigen zeggen enkel te werken met chauffeurs die als zelfstandige geregistreerd staan in het land.

Haalbaarheid

Toch lijkt ook nu een juridische veldslag niet uitgesloten. "Je hebt een licentie nodig om voedsel te transporteren", zegt een advocaat van een taxiberoepsvereniging aan de krant El País. "Het is dus een kwestie van tijd voor er een opnieuw rechtszaak komt."

Ook over de economische haalbaarheid zijn er heel wat vragen. Buiten fastfood zoals pizza's is levering aan huis van maaltijden na online bestelling een stuk minder ingeburgerd in Europa. Zelfs in Amerika is het wachten op een doorbraak, ook al duiken er de laatste jaren meer en meer dergelijke bedrijfjes op. Vooral wat online boodschappen betreft is er wel iets aan het bewegen, ondanks de zeer lage winstmarges in de detailhandel.

Met AmazonFresh biedt onlinegigant Amazon al een paar jaar levering van kruidenierswaren aan. Het bedrijf hoopt dat consumenten in de toekomst zo goed als alle aankopen vanuit hun zetel of op kantoor bestellen. Nochtans leert de recente geschiedenis dat oude gewoontes niet rap sterven. Net voor het uiteenbarsten van de dotcomzeepbel rond de eeuwwisseling, maakt het bedrijf Webvan furore met levering van boodschappen aan huis, alleen ging het roemloos ten onder.

"Misschien zijn de geesten nu wel gerijpt? Dat blijft nog even afwachten", zegt technologie-expert Frederik Tibau van Data News. "Sowieso heeft Uber weinig keuze om zijn activiteiten uit te breiden. Met enkel de opbrengsten van taxidiensten zal het de hooggespannen verwachtingen niet kunnen inlossen."

Uber is momenteel maar liefst 36 miljard euro waard op de beurs. Begin volgend maand opent trouwens het Mobile World Congres rond digitale innovatie met honderden journalisten en experts in ... Barcelona.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234