Maandag 08/03/2021

Uber kan zich niet langer verstoppen

Uber is een transportbedrijf en niet gewoon een app die chauffeur en passagier met elkaar in contact brengt. Dat besloot het Europees Hof van Justitie. Hierdoor kunnen Europese lidstaten het bedrijf verplichten om met een klassieke taxivergunning te werken.

Is het een app? Of is het een transportbedrijf? Het welles-nietesspelletje tussen het Amerikaanse bedrijf Uber en overheden over heel de wereld is al jaren aan de gang. Uber profileert zichzelf het liefst als een innovatief technologisch platform. "Zo zette het bedrijf zich bewust buiten het wettelijk kader om zo snel mogelijk een zo groot mogelijk marktaandeel in de transportsector te veroveren", zegt professor arbeidsrecht Marc De Vos (UGent).

Dat argument vervalt nu het Europees Hof van Justitie het advies van een van zijn rechters, Maciej Szpunar, volgt. "Uber is niet te herleiden tot louter een bemiddelingsdienst. De aanbieder creëert een aanbod van stadsvervoerdiensten, waarvan het de algemene werking organiseert", staat er in de mededeling van het hof.

Schemerzone

Bij de Belgische transportbond BTB-ABVV is men verheugd over de beslissing van de Europese rechtbank. "Indien je dergelijk standpunt als vakbond opwerpt, zuchten mensen 'Daar zijn de conservatieve vakbonden weer'", zegt voorzitter Frank Moreels. Hij hamert erop dat de vakbonden niet tegen innovatie zijn. "Maar innovatie zoals Uber die brengt, wil niemand. Men pretendeert dat wetgeving niet duidelijk is om dan een schemerzone op te zoeken en taxichauffeurs aan hun lot over te laten."

Het arrest zegt niets over het statuut van mensen die rijden voor Uber. Het besluit alleen dat het taxibedrijf zich vanaf nu zal moeten schikken naar het wettelijk kader van de transportsector in de lidstaten. In België kun je werknemer zijn in een taxibedrijf of je kunt zelfstandige zijn bij een taxicentrale. "Alles wat daar tussen valt, kan dus niet meer", zegt Moreels. Er staat dus nergens dat Uber-chauffeurs per definitie werknemers moeten zijn, ook al is er sprake van een hiërarchische relatie tussen het platform en zijn chauffeurs. "Wat is het statuut van iemand die werkt? Het is een eeuwige vraag", zegt arbeidsrechtexpert De Vos. "Er zijn in werkrelaties altijd grijze zones geweest, de deeleconomie zorgt hoogstens voor een nieuwe zone." Hij gelooft in de rechtspraak om in de toekomst duidelijkheid te scheppen, maar pleit ook voor geduld. "Dit soort platformen zijn er nog maar net."

Dit nieuwe arrest zal volgens De Vos vooral op economisch vlak spelen voor Uber. "De Belgische taxisector is een oligopolie die georganiseerd wordt door de overheid." Enkel erkende taxidiensten mogen personen tegen betaling vervoeren. "Daardoor is er jaren lang niet geïnvesteerd in die sector. Pas toen Uber de markt heeft wakker geschud, zijn die traditionele taxicentrales in actie geschoten." Volgens De Vos hebben we nood aan bedrijven zoals Uber. "Maar het bedrijf zal zich nu waarschijnlijk door overnames moeten inkopen in de taxisector."

Voor het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) is het arrest het laatste puzzelstukje dat nodig was om een nieuw, algemeen wettelijk kader te creëren voor bezoldigd personenvervoer. Vandaag wordt dat personenvervoer nog op twee manieren geregeld: via een taxiwetgeving of via een limousinewetgeving. "Uber interpreteert die laatste wetgeving, die dateert van 1995, op een creatieve manier om legaal te opereren", zegt woordvoerder Mathias Dobbels. "Een contract van een limousinechauffeur moet voor minstens 90 euro en drie uren worden opgemaakt, alleen staat er niet dat het om drie aaneensluitende uren moet gaan." Uber-chauffeurs tekenen dus zo'n contract, maar verdienen die 90 euro in drie uur dankzij verschillende korte ritten.

"Het nieuwe wettelijk kader zal zowel gelden bedrijven als Taxi Verts en Taxi Bleu als voor Uber. Ze zullen zich dus moeten schikken naar onze regels", zegt Dobbels.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234