Woensdag 02/12/2020

Albumrecensie

U2 - ‘Songs of Experience’: de wanhoop van een wervelwind

U2 slaat na het teleurstellende 'Songs of Innocence' terug met 'Songs of Experience'.Beeld Anton Corbijn

Op Songs of Experience sluimert de dood rond. En kwaadheid. Maar ook passie en fragiliteit. Na het eerste, vrij teleurstellende luik Songs of Innocence had je U2 bijna willen afschrijven. Maar de groep slaat terug met deze revancheplaat. 

Hey, this is no time to be alive”, klinkt het in ‘Love Is All We Have Left’, waarmee de veertiende studioplaat van U2 uit de startblokken schiet. Zou U2 het over zichzelf hebben? De Ierse groep bestaat al bijna een halve eeuw. Het lijdt geen twijfel dat ze vandaag haar relevantie in vraag stelt. Op Songs of Experience klinkt de band evenwel opvallend strijdbaar en levenskrachtig. Als een wervelwind raast U2 door deze nieuwe plaat.

Echt inventief of nostalgisch klinkt de groep zelden, al steekt ‘The Blackout’ met zijn heerlijke baslijntje en gitaareffecten meteen boven de andere songs uit. De cyberpunks van Achtung Baby tekenen opnieuw present. Maar ook in ‘Love Is All We Have Left’ hoor je de groep nieuw territorium betreden. Dat van de beats-en-bliepsversie van Bon Iver om specifieker te zijn.

Maar eigenlijk is het Bono zelf die het verschil maakt. Nooit eerder klonk hij zo eerlijk, confessioneel en kwetsbaar. Het ene moment lijkt defaitisme het pleit te winnen (“Sometimes the end is not coming, the end is here”), maar een andere keer toont hij zich gepassioneerd, geconflicteerd én vechtlustig. Alleen speelt wanhoop vaak onderhuids mee: “Oh Jesus if I’m still your friend / What the hell have you got for me?”, klinkt het ergens. Een geloofscrisis is op handen bij de religieuze Ier.

Open brief

De dood is dan ook een onvermijdelijke metgezel op hun veertiende plaat. “I shouldn’t be here cause I should be dead”, zingt Bono in hetzelfde ‘Lights of Home’, waarin de dames van Haim een cameo krijgen. Duidelijker kan de verwijzing naar zijn fietsongeval en bijna-doodervaring van vorig jaar niet zijn. Maar ook het verlies van boezemvriend David Bowie heeft er kennelijk zwaar ingehakt. En dat van Leonard Cohen ook. Deze plaat voelt dan ook vaak aan als een testament, of als een open brief aan de wereld en intimi.

Beeld U2

Al blijven de Ierse vechtersbazen hun eigen combattieve verleden trouw. De single ‘American Soul’ krijgt een spinnijdige inleiding van Kendrick Lamar mee (“Blessed are the bullies”), waarna de groep het Trump-regime tackelt. En in ‘Get Out of Your Way’ zingt Bono “You got to bite back / The face of Liberty’s starting to crack”. Optimisme wint niettemin van ellende: “In the rubble of Aleppo / Flowers blooming in the shadows”, zingt hij in ‘Summer of Love’, waarin je ook Lady Gaga hoort. Dat het lichtjes banale ‘You’re The Best Thing about Me’ naar voren werd geschoven als single, voelt daarna aan als een zwaktebod.

Zou dit het sterkste album van U2 in zeventien jaar kunnen zijn? Wij durven er onze hand voor in het vuur te steken.

Songs of Experience is nu uit bij Universal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234