Vrijdag 07/10/2022

U wil pensioen? Leeft u nog?

Je pensioen nog steeds uitbetaald krijgen via een cheque? Elke maand een bewijs moeten voorleggen dat je nog in leven bent? Ook anno 2015 moeten heel wat gepensioneerde ambtenaren zich door een papierwinkel worstelen. Dat klaagt de ombudsdienst voor pensioenen aan.

Elke maand in de bank aanschuiven om je pensioencheque te verzilveren, het is nog geen verleden tijd in ons land. Meer zelfs, het is de standaardprocedure voor ambtenaren op rust. Ze kunnen een aanvraag indienen om hun uitkering per overschrijving te regelen, maar de procedure daarvoor is nodeloos complex. Dat stelt de ombudsdienst voor pensioenen in zijn jaarrapport dat gisteren werd voorgesteld.

Gepensioneerde ambtenaren moeten nu met een 'verbintenisformulier' van de pensioendienst in drievoud naar de bank stappen. "De meeste mensen volgen deze procedure, maar het kan veel eenvoudiger", zegt ombudsman Tony Van der Steen. Wie werkte in de privésector of als zelfstandige moet sinds 2004 enkel zijn rekeningnummer doorgeven en het is geregeld. Om het systeem te vereenvoudigen, is er een wetswijziging nodig. Minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) belooft hier werk van te maken.

Oud-ambtenaren die in het buitenland wonen, moeten nog meer hindernissen nemen. Elke maand moeten ze naar het lokale gemeentehuis gaan om er een bewijs op te halen dat ze nog in leven zijn. Dat bewijs moeten ze dan doorsturen naar de pensioendienst. Op de dag dat ze hun uitkering ontvangen, niet vroeger en niet later. Anders geraken ze in de problemen.

"Het is een controlemechanisme om misbruiken tegen te gaan", legt Van der Steen uit. "Denk aan Griekenland waar mensen die al lang overleden waren nog een pensioen uitbetaald kregen. Maar dit gaat absurd ver. Zelfs één dag te veel uitkering uitbetaald, kan niet door de beugel, vinden ze. Wie in de fout gaat, krijgt ook geen enkele verwittiging en is zijn uitkering kwijt."

Gemengde loopbanen

Opnieuw is de regeling voor mensen die in de privésector gewerkt hebben of als zelfstandige veel eenvoudiger: zij moeten maar één keer per jaar hun formulier opsturen. Hun dossiers worden behandeld door de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP), terwijl dat de ambtenaren bij een andere instelling moeten zijn: de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS). "De twee diensten huizen binnenkort in hetzelfde gebouw en gaan nauwer samenwerken", klinkt het op het kabinet van Bacquelaine. "Dan gaan we kiezen voor één procedure voor het leefbewijs, dat je allicht één keer per jaar moet voorleggen."

Van der Steen wil een stap verder gaan. Om de papieren rompslomp van het leefbewijs nog te vereenvoudigen, moet er volgens hem ook ingezet worden op de automatische uitwisseling van gegevens met buitenlandse databanken. Zo kan een overlijden automatisch gemeld worden.

Een ander pijnpunt waar de ombudsman opnieuw op hamert, zijn de gemengde loopbanen. Wie nu achtereenvolgens heeft gewerkt als zelfstandige, ambtenaar en loontrekkende, staat voor een bijzonder complexe pensioenaanvraag. Hij moet bij drie instanties aankloppen om een volledig beeld te krijgen van zijn uitkering, en vaak ook de info van de ene naar de andere dienst doorspelen. De ombudsman pleit voor het 'only once'-principe, waarbij de info automatisch wordt uitgewisseld. "Dat is momenteel work in progress", zegt Van der Steen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234