Woensdag 23/06/2021

U waant zich toeschouwer bij een menselijk offer

interview

amerikaanse meestergitarist marc ribot volgende week te gast in hasselt en leuven

Marc Ribot is de voorbije jaren bekend geworden met zijn band Los Cubanos Postizos maar de Amerikaanse meestergitarist is van vele markten thuis. Zo heeft hij eind vorig jaar Saints uitgebracht met gitaarbewerkingen van standards en traditionals maar bijvoorbeeld ook een nummer van The Beatles. Volgende week geeft Ribot twee soloconcerten in ons land. Een gesprek.

New York / Van onze medewerker

Christophe Verbiest

Saints volgt op twee cd's met Los Cubanos Postizos - veruit de succesvolste platen die Marc Ribot ooit heeft gemaakt - maar het is te simpel om te denken dat Saints een reactie is op die Cubaanse platen. "Ik speel al heel mijn leven in mijn eentje en ik heb vroeger ook al drie soloplaten opgenomen. Ik doe dat niet liever of minder graag dan met met een band spelen. Ik wil beide blijven doen." Deze solo-escapade betekent niet dat hij Los Cubanos Postizos in de ijskast heeft gezet. "In maart doen we zelfs een korte Europese tournee en afgelopen weekend hebben we nog op een huwelijk gespeeld. Dat is minstens zo leuk als een gewoon concert. Voorlopig gaan we niet aan een nieuwe plaat werken, al bestaat de kans dat later dit jaar een cd met liveopnames zal verschijnen."

Marc Ribot heeft als sessiemuzikant met God en klein Pierke gespeeld maar toch vooral met bewoners van Olympia zoals Tom Waits, Elvis Costello, Marianne Faithfull, Wilson Picket en John Zorn. Daarnaast maakt hij al zo'n twaalf jaar platen onder eigen naam en heeft hij verschillende bands geleid zoals The Rootless Cosmopolitans, Shrek en Los Cubanos Postizos. Tussendoor heeft hij dus ook al helemaal in zijn eentje cd's opgenomen waarop hij zijn enorm rijke gitaarspel laat bewonderen. Saints is min of meer een vervolg op de zes jaar oude cd Don't Blame Me, waarop hij voornamelijk jazzstandards onder handen neemt en ook enkele eigen nummers speelt. Saints ligt in het verlengde van die langspeler maar ditmaal speelt Ribot ook The Beatles ('Happiness Is a Warm Gun') en bluestraditionals zoals 'Go Down Moses' en 'St. James Infirmary'. Soms kleedt hij de nummers uit, keert ze vervolgens binnenstebuiten om ze ten slotte in mootjes te hakken. Andere songs brengt hij herkenbaar maar daarom niet minder boeiend. "Vraag me niet waarom ik nu eens zo en dan weer zus werk, want dat weet ik niet. Of toch, noem het intuïtie."

Hoe heeft Marc Ribot de songs voor de nieuwe langspeler gekozen? "Ik heb heel veel opgenomen. Ik denk dat Saints nog geen tiende van de opnamen bevat. Ik heb de nummers voor de cd zo gekozen, dat ze een eenheid vormen en de plaat een flow heeft."

Krijgen we die andere opnames ooit nog te horen? "Mm, ik denk dat ik die weggooi. Als ik ooit sterf, wil ik niet dat iemand maandenlang door mijn onuitgegeven opnames moet ploegen en me daarom zal haten. Weet je, de digitale opnametechniek zorgt voor een grondige verandering in de muziekwereld." Ribot bedoelt dat het nu veel makkelijker is dan vroeger om muziek op de band (tegenwoordig dus: de harde schijf) te zetten en dat het daarom ook gebeurt. Vreemd genoeg illustreert hij het nadeel ervan met een voorbeeld van meer dan dertig jaar geleden, lang voor de introductie van de digitale techniek. "Ken je het verhaal van Live at Leeds van The Who? De groep wou een liveplaat maken en heeft maandenlang alle concerten opgenomen. Maar dat was waanzin. Weet je wel wat het betekent om tientallen opnames van hetzelfde liedje te beluisteren en daaruit de beste te kiezen? Dat moet je herhalen voor vijftien, twintig songs. Neen, hoewel we veel kunnen bijhouden moeten we veel weggooien. Om terug te komen op de cd: het enige wat op voorhand min of meer vaststond, was dat ik enkele bluesnummers wou spelen. 'St. James Infirmary' was er gewoon, dat is misschien geen goede reden, but there you go."

In een paar song van Saints is ook Ribots stem te horen, zo neuriet hij in 'Go Down Moses' een fraai eindje weg. "Aanvankelijk was ik van plan te zingen. Ik weet niet of je het zingen mag noemen, ik maak geluiden met mijn mond, ik zeg woorden terwijl ik speel. Ik neurie af en toe omdat het toch iets extra geeft aan de liedjes." Dat hij zichzelf daarvoor in het cd-boekje een credit voor vocals geeft, heeft een erg prozaïsche verklaring. "Als je een opname maakt, kun je als muzikant in de States kiezen uit twee vakbonden. Die voor zangers heeft een veel beter gezondheidsplan dan die voor instrumentalisten (schatert). Dat is de enige reden waarom ik mijn verschrikkelijke keelgeluiden als zang zou omschrijven." Saints bevat drie composities van de legendarische cultjazzsaxofonist Albert Ayler, van wie Ribot ook al een nummer heeft opgenomen voor Don't Blame Me. "Hij heeft me sterk beïnvloed. Met Shrek speelden we ook veel van zijn werk. Zijn platen zijn meer artefacts dan, eh, platen. Ze zijn wat overblijft na een opmerkelijke belevenis. Als je zijn platen beluistert, lijkt het alsof je vanop een afstand toekijkt bij een menselijk offer. Ik hoop dat het me met Saints minstens gedeeltelijk is gelukt om dat gevoel te vatten - een visie die contrasteert met de idee dat elk liedje afzonderlijk een gepolijst pareltje moet zijn. In elk geval denk ik dat Saints dichter bij mijn concerten ligt dan de andere soloplaten."

Toch maar een beetje afstand houden tijdens de optredens.

Saints is verschenen op Division One / Atlantic en wordt gedistribueerd door Warner.

Marc Ribot speelt maandag 28 januari om 21.30 uur in het kader van het Semtex Festival in de Soetezaal van Stuk, Naamsestraat 96, Leuven. Kaartjes: 5,50/10 euro. Info: 016/32.03.20. Op dinsdag 29 januari om 20.30 uur in de Muziek-O-Droom, Bootstraat 9, Hasselt. Kaartjes: 9,92/12,39 euro. Info: 011/23.13.13.

'Hoewel we veel kunnen bijhouden moeten we veel weggooien'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234