Woensdag 11/12/2019

u SLIJPSCHIJF u

De Morgen-journalist Dirk Steenhaut snijdt zich wekelijks aan de scherpste kantjes van de rockmuziek.

Gestolde beelden

Het jongste decennium is de reputatie van de Nederlandse pop tot ver beneden het nulpunt gezakt. Te glad, te weinig origineel, te zeer gericht op Angelsaksische voorbeelden, zo luidt het verdict. Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals At the Close of Everyday, een groep die ingetogen gitaarmuziek maakt en met platen als Zalig zijn de armen van Geest en The Silja Symphony (door de VPRO uitgeroepen tot beste cd van 2004) ook buiten de landsgrenzen de aandacht trok. Op hun derde langspeler, De geluiden van weleer, zingen de heren nu in hun moedertaal. Een logische stap, omdat ze deze keer wilden schrijven over hun afkomst en jeugd. Om dat verleden, waarin zee, dijken en calvinisme een grote rol spelen, tot leven te wekken, bedient AtCoE zich van een plechtstatig Nederlands dat prima past bij de sfeer van levensbeschouwelijke liedjes over geluk, weemoed en verdriet. 'Bang' is een uitstekende cover van Doe Maar, in ''t Hellend vlak' doet Spinvis mee en ook in 'Stil' of 'Uffelte' wordt het vooroorlogse platteland, in al zijn troosteloze mistigheid, trefzeker geschetst. Luisteren is als een gestold beeld binnenstappen. Wat je er ziet, is zo authentiek dat je de soms wat zeurderige zangpartijen maar voor lief neemt. Nu americana als een genre geldt, stelt AtCoE daar met succes hollandia tegenover. De plaat, verpakt als een gereformeerd liedboek uit grootmoeders tijd, dient volgens de groep tot 'troost en bemoediging'. Onthaasten is nog nooit zo aangenaam geweest.

Ook uit het Noorden, maar al vijf jaar in vrijwillige ballingschap in Brussel, is zangeres en liedjesschrijfster Chantal Acda. Na La Sortie heeft ze met haar groep Chacda nu Tonar (IJslands voor 'tonen') gemaakt, een cd die rijk is aan mijmerende songs vol verrassende kleurschakeringen. Soms roept de muziek met haar warme melodieën en transparante gitaren herinneringen op aan Slowdive, al heeft de band (met de van Sharko bekende Teuk Henri en gasten als Craig Ward en Pascal Deweze) duidelijk een eigen gezicht. Let vooral op de rijke arrangementen, waarin klarinet, melodica, vibrafoon en knarsende elektronica onverwachte nuances aanbrengen.

Lang niets meer gehoord van Fence, voormalige Rock Rally-finalisten uit Hasselt. Met The Woolf ambiëren ze nu weer een plekje onder de zon en dat is hen van harte gegund. Lieven Verdin en zijn vrienden verstaan de kunst de sixties te rekken tot in de 21ste eeuw. Dat doen ze met ontwapenend catchy melodieën en meerstemmige zangpartijen die hun oorsprong vinden bij The Beach Boys en The Beatles. Fence toont overtuigend aan dat je tegelijk ambitieus en pretentieloos kunt zijn en dat je goede ideeën kunt hebben zonder meteen van de daken te schreeuwen hoe slim je wel bent. De barokke blazers in 'Plankton' of de onwaarschijnlijke doedelzakken in 'Ladies Man' geven al aan dat Fence het speelse niet schuwt. Wie nood heeft aan zomer en vitamine C mag The Woolf dus zonder schroom adopteren.

Het Zweedse Midaircondo maakt een iets minder toegankelijke indruk. Op Shopping for Images serveren de dames minimalistisch aandoende, elektro-akoestische composities die ontstonden uit improvisatie. Dat levert een unieke sound op waarvan fraaie fluisterzang, gemultitrackte saxofoons en verrassende laptopgeluiden de voornaamste ingrediënten vormen. De nummers van Midaircondo hebben een experimenteel karakter, verwijzen occasioneel naar ambient en industrial en klinken jazzy zonder het echt te zijn. De inventieve aanpak van het trio komt vooral tot uiting in de ritmiek, die de song zelden voortstuwt maar wel ondersteunt. Niettemin hebben tracks als 'Serenade', 'Perfect Spot' en 'Could You Please Stop' een poppy karakter, zodat de meisjes van Midaircondo (op 12 november te zien in de Brusselse VK) zich opwerpen als de Cardigans van de avant-garde.

At the Close of Everyday, De geluiden van weleer, Volkoren.

Chacda, Tonar, Zeal Records.

Fence, The Woolf, Rocky Records.

Midaircondo, Shopping for Images, Type.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234