Zondag 16/02/2020

U rijdt veertig procent minder ver dan beloofd

Drie populaire merken van elektrische wagens rijden per laadbeurt een pak minder ver dan de bouwers aangeven, zo blijkt uit een praktijktest. Consumentenorganisaties reageren verontwaardigd, bestaande chauffeurs gelaten.

Tweehonderd kilometer. In theorie zou Peter Pandelaers zo ver kunnen rijden met zijn opgeladen Nissan Leaf. In de praktijk is het "175 kilometer". De vijftiger is wel zuinig met de verwarming en rijdt op de snelweg eerder 110 kilometer per uur, om energie uit te sparen. "Als je elektrisch rijdt, moet je je rijstijl aanpassen. Anders sta je snel weer aan een laadpunt."

Pandelaers betreurt dat hij niet beter is ingelicht in de garage. Toch is hij na vier jaar nog overtuigd van zijn aankoop. "Ik heb al 9.000 euro aan brandstof uitgespaard. Ik zou de auto weer kopen."

Uit een praktijktest van Europese consumentenorganisaties blijkt dat de Nissan Leaf, net als de Renault Zoe en de Opel Ampera-e gemiddeld 40 procent minder ver rijden dan de afstand die de autobouwers in hun brochures en reclames aangeven. De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer, de Renault Zoe 232 in plaats van 400 kilometer en de Opel Ampera-e 304 in plaats van 520 kilometer.

Simon November, woordvoerder van consumentenorganisatie Test-Aankoop, wijst als verklaring naar NEDC, de testcyclus van de Europese Unie. Hiermee wordt het officiële rijbereik vastgelegd. "Maar dat gebeurt in een labo, op een rollenbank, zonder passagiers of bagage en met de lichten, airco en radio uit." Hun praktijktest was realistischer: met een volwassene aan het stuur, twee kinderen op de achterbank en de verwarming op werd 124 kilometer afgelegd, door de stad, in het platteland en over de autosnelwegen.

Niet verrast

Alain Devos, hoofdredacteur bij AutoWereld, is niet verrast. "Sinds de komst van de elektrische auto geven vakbladen dit verschil al mee. De autonomie van een batterij hangt net als het verbruik van brandstof bij een benzine- of dieselwagen af van veel factoren: onder meer de drukte op de wegen, de buitentemperatuur en het rijgedrag. Ook bij benzine- en dieselwagens is dat verschil al herhaaldelijk aangetoond."

Devos benadrukt dat de autobouwers gebonden zijn aan de tests die overheden opleggen. "Als ze realistischer moeten worden, dan moeten die overheden daar werk van maken."

Er rijden in ons land enkele duizenden mensen elektrisch. Dat de verkoop negatief beïnvloed zou worden door het bericht van Test-Aankoop, wordt gerelativeerd. Experts wijzen wel op range anxiety of de angst om stil te vallen als een van de grootste drempels. "Maar het beperkte netwerk aan laadpalen en de hoge prijzen vormen ook obstakels", zegt autokenner Urbain Vandormael. Die wijst erop dat het rijbereik snel toeneemt: om de twee jaar een verdubbeling bij elektrische auto's.

Peter Pandelaers vreest voor het imago van de elektrische wagen "Terwijl je je hiermee perfect kan verplaatsen." Pandelaers rijdt dagelijks een veertigtal kilometer en laadt zijn wagen twee keer per week zes uur op. "Het is moeilijker als je geen garage hebt, maar niet onhaalbaar. Er zijn steeds meer publieke laadpunten."

Bij Autopartners Aartselaar verkopen ze de Renault Zoe en merken ze veel terughoudendheid. "Als mensen horen dat ze in de winter 200 km kunnen afleggen en geen 400, haken velen af", zegt autoverkoper Dirk Van Looy. Hij communiceert altijd het echte bereik. "Die plicht heb je."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234