Dinsdag 01/12/2020

U hoort ‘privacy’, u roept ‘whooo!’

Om het mijzelf gemakkelijk te maken deel ik, als het gaat over online en privacy, mensen in in drie categorieën.

De eerste categorie heeft nog niet goed door dat wat privé is, online snel publiek kan worden. Ze blunderen zich een weg en leren met de bluts en de buil dat als je ouders je vriendje zijn op Facebook, ze ook je zatte statusupdate over rum en jointjes gaan zien. Nog andere gevallen vergeten gemakshalve dat internet vaak als archief fungeert, en zien een onnozel YouTubefilmpje van toen ze vijftien waren weer opduiken tijdens een sollicitatiegesprek. Voor die blunders is dan ook weer een publiek, en sites als Lamebook.com spelen daar handig op in. Mij doet het denken aan de beginjaren van e-mail, toen je ook gnuifde bij alweer een onbedoelde reply-to-all - tot je het zelf eens voorhad, natuurlijk.

De tweede categorie smijt zich vol enthousiasme op nieuwe technologieën die je toelaten om, bijna automatisch, te publiceren hoeveel je vandaag weegt (cain.be), waar in België je bent (bnox.be), en zelfs hoe goed je geslapen hebt die nacht (loiclemeur.com). Je kunt dit vooruitstrevend noemen, of gewoon naïef.

Maar vandaag wil ik het graag hebben over de derde categorie: de internetgebruikers die, als ze het woord ‘privacy’ horen, met wapperende handjes ‘whooo!’ roepen. Big Brother is watching us! Er zijn van die bedrijven die jouw persoonlijke gegevens doorverkopen aan adverteerders!? Voor die mensen heb ik nieuws: tenzij je iets heel interessants te verbergen hebt, is geen enkel bedrijf geïnteresseerd in jouw persoonsgegevens. Zelfs niet in marketingmiddens, want zonder expliciete toestemming van die gebruiker kun je met die individuele gegevens bitter weinig aanvangen. Je kunt er trends mee in kaart brengen, of grote clusters, maar individuele personen volgen? Ik denk het niet.

Privacy is een afweerbegrip geworden, iets om mee te schermen als er wat fout loopt. En toegegeven, het loopt wel eens fout. Als een hacker op, pakweg, de servers van het Playstation Network aan de haal kan gaan met login- en persoonlijke gegevens, dan is dat de fout van Sony/Playstation, want ze hadden die gegevens beter moeten beschermen. Als een bedrijf, zonder jouw toestemming, je allerlei nieuwsbrieven stuurt waar je nooit om gevraagd hebt, dan is dat ook niet oké. Het begrip privacy is irritant vaag, maar één ding staat wel altijd centraal: je moet als persoon zelf kunnen beslissen wat er met jouw persoonlijke gegevens gebeurt. Voor mijn part twitter je over elke vlotte stoelgang en staan je bevallingsfoto’s gewoon op Facebook - het is jouw reputatie, niet de mijne.

Nee, deze derde categorie irriteert me niet omdat ze zich druk maken, maar omdat ze geen idee hebben dat ze zelf al veel langer veel meer blootgeven over zichzelf dan ze vermoeden. Jouw smartphone, bijvoorbeeld, is helemaal niet zo slim. Bijna allemaal hebben ze een of andere gps-achtige functie, zodat je zelfs niet, zoals Apple doet, een logfile hoeft bij te houden van je locatie. Zelfs via triangulatie met de dichtstbijzijnde gsm-masten kun je theoretisch zien waar iemand zich bevindt. Zoals in CSI, inderdaad. Meer nog (en hier volgt een gouden tip voor wie zijn partner van overspel verdenkt): ook je gps-systeem in de auto heeft een ‘geschiedenis’.

En ook al geef je je Blackberry of gps-systeem een koosnaampje, het blijven dingen, geen mensen. Dingen die niet kunnen liegen. De plaatsen waar je betaald hebt met je kredietkaart, de medicijnen die je kocht met je SIS-kaart, zelfs je hele medische voorgeschiedenis - dat wordt allemaal ergens bijgehouden. Maar vlei jezelf niet te veel: Big Brother is not watching you. Hij houdt deze gegevens alleen maar warm totdat er iemand met de juiste papieren op zijn deur komt kloppen. En aangezien je niets te verbergen hebt, geen vuiltje aan de lucht. Niet?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234