Zaterdag 31/10/2020

u 23ste Festival van de Fantastische Film in Brussel

Wat het horrorgenre betreft, waait de wind nog altijd strak uit het Verre Oosten

Elke navel zijn badstop

Gothische bouwvallen en Amerikaanse mesmoordenaars kom je tegenwoordig meer tegen in je plaatselijke Kinepolis dan op festivals gewijd aan de fantastische film. Zoals het jaarlijkse gruwel- en grollenfeest in Brussel, ondertussen in Europa een van de belangrijkste in zijn soort en vanaf vrijdag twee weken lang aan zijn 23ste editie toe.

Het is al langer duidelijk maar de VS, zeker in het horrorgenre nog niet zo lang geleden de trendsetter bij uitstek, hebben de fakkel doorgegeven aan Azië. Van de dertien films in de internationale competitie komen er drie uit het land van ome Sam, waarvan er twee eigenlijk ook nog coproducties zijn en die derde nog maar een nieuwe boeman opvoert onder de opwindende noemer Boogeyman. Sam Raimi (Evil Dead, Spider-Man) producet maar in de aankondigende tekst duikt al de term franchise op. Dat wordt sequellen.

Nee, de wind waait nog altijd strak uit het Verre Oosten. Opnieuw de competitie als voorbeeld: drie kanshebbers op de Gouden Raaf komen uit Japan, twee uit Thailand (dat extra in de kijker wordt gezet) en nog eens twee uit Zuid-Korea. Shinya Tsukamoto is een van de meeste geroemde actieve Japanse regisseurs. Hij activeert onder meer bewonderende speekselproductie bij Quentin Tarantino, vooral door adrenalinestoten als de cyberpunkklassieker Tetsuo en de hyperkinetische boksuppercut Tokyo Fist. Tsukamoto presenteert in Brussel Vital. Hier geraakt een geneeskundestudent na een ongeval geobsedeerd door het lichaam van zijn vriendin, dat hij opnieuw ziet opduiken op de dissectietafel. Tsukamoto acteert ook meer dan eens, en niet alleen in zijn eigen films. Zo speelt hij de hoofdrol in Marebito, de nieuwste van Takashi Shimizu, die net zijn eigen The Grudge herinblikte met Amerikaanse grote budgetten.

In die internationale competitie zit ook een Belgisch(-Franse) mededinger. Trouble van Harry Cleven is een mysterieuze thriller over een fotograaf die nog over een tweelingbroer blijkt te beschikken. Wij moeten u niet vertellen dat op zulke dubbelgangersmomenten de psychoanalytische alarmpjes aan alle kanten beginnen te schellen. Nog een Belg in competitie, zij het de Europese, is Olivier Smolders. In zijn Nuit noire schijnt de zon maar 15 seconden per dag. De festivalbrochure gewaagt niet alleen van Belgisch surrealisme en absurdisme, maar smijt er in één moeite een gelijkenis met David Lynch' Eraserhead tegenaan.

Een nieuwe prijs is gewijd aan het 7de Spoor, het stuk festival dat tegelijk in Cinema Nova plaatsvindt. In die nevensectie zitten fijne dingen zoals meisjes uit wier navel badstoppen groeien (Jelly Dolly). Jan Bucquoy zit nog net voor de geplande staatsgreep van 21 mei de jury van het 7de Spoor voor. Brussel gaat evenmin voorbij aan Jules Verne, die op 24 maart precies honderd jaar geleden bij de eeuwige-reisagent aanklopte. In het Filmmuseum loopt daarom een retrospectieve van Karel Zeman, een Tsjechische cineast die dweepte met Verne en tussen collage, animatie en marionetten zijn eigen stijl vond. Cinema Nova richt ook de blik naar het niet zo verre oosten en presenteert een aantal oude Tsjechische en Poolse fantastische films.

Kris Jacobs

Het Brussels International Festival of Fantastic Film, van 11 tot 26 maart in onder meer Auditorium 44, Cinema Nova en Filmmuseum. Alle info: www.bifff.org.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234