Vrijdag 07/08/2020

Twitteren in opdracht van vips

Tweeten over je doen en laten kost tijd. Tijd die voetballers en andere sterren niet altijd hebben. En dus huren ze professionals in om hun fans op tijd en stond van tweets te voorzien.

Anderhalf jaar geleden zat Sam Kerkhofs (23) nog op de schoolbanken. Tegenwoordig staat hij aan het hoofd van Sporthouse Group, een bedrijfje waarmee hij de wereld op de hoogte houdt van de dagelijkse bezigheden van voetballers als Dries Mertens, Steven Defour en Vadis Odjidja. Kerkhofs moet er voor zorgen dat op hun Twitter-accounts, waarmee ze korte tekstberichtjes de wereld insturen, elke dag opnieuw interessante dingen verschijnen.

"Ik heb ooit nog met Dries (Mertens, PD) op de schoolbanken gezeten en we zijn ook daarna contact blijven houden", vertelt Kerkhofs. "Op een gegeven moment wou hij graag een persoonlijke website. Toen heb ik aangeboden die voor hem te bouwen en geregeld van updates te voorzien. Van het een kwam het ander en al gauw was ik ook met de Facebook-pagina en de Twitter-account van Dries aan de slag."

Het tegen betaling overnemen van de persoonlijke social media-accounts van beroemdheden mag dan in de VS al behoorlijk ingeburgerd zijn, bij ons was het twee jaar geleden nog onontgonnen terrein. En dat terwijl er wel degelijk vraag naar was. Want via Mertens kwamen nog een reeks andere voetballers bij Kerkhofs terecht. Defour, Odjidja maar ook Nacer Chadli, Thibaut Courtois en ook Vincent Kompany, al besliste die laatste ondertussen om zijn Twitter-account in eigen handen te nemen.

En Kerkhofs is niet de enige die zich tegenwoordig professioneel Twitteraar mag noemen. Ook bij onze Noorderburen vind je tegenwoordig een aantal bedrijfjes die - tegen betaling - de social media-accounts van beroemdheden beheren. Sterren Media bijvoorbeeld, dat naar eigen zeggen op Twitter een stuk of twaalf bekende Nederlanders vertegenwoordigt. Namen wil bedrijfsleider John Schaap liever niet kwijt. Wat meer uitleg bij zijn manier van werken kan wel. "Samen met mijn vrouw hou ik de agenda van de mensen die we vertegenwoordigen heel nauwgezet in de gaten. Als we weten dat ze bijvoorbeeld om acht uur een afspraak hebben bij een of ander radiostation dan sturen we een kwartier op voorhand een tweet 'onderweg naar de radiostudio'."

Ook Kerkhofs hanteert min of meer dezelfde tactiek. "Ik heb een paar keer per week contact met de voetballers die we vertegenwoordigen. Om hun programma te overlopen en te zien hoe we daar op kunnen inspelen. Ook na elke wedstrijd bel ik even om daarna hun reactie in een tweet te kunnen gieten. En ook als er bijvoorbeeld transfergeruchten over een bepaalde speler opduiken of wanneer er bij hun club iets gaande is, vind ik het belangrijk om hen daar ook op Twitter op te laten reageren." Kerkhofs benadrukt wel dat niet alle initiatief van hem komt. "De spelers volgen zelf ook wat er op hun Twitter-account of Facebook-pagina gebeurt. Ze bellen me geregeld zelf met nieuwtjes of sturen foto's door die ze op het internet willen zien verschijnen."

Fans beantwoorden

Dagelijkse updates verzorgen en nu en dan een foto posten is iets wat misschien nog door een broodschrijver kan worden gedaan, gepast antwoorden op reacties van fans ligt een stuk gevoeliger. "Klopt", geeft Kerhofs toe. "Net daarom proberen we dat soort dingen tot het absolute minimum te beperken. Ik zal sowieso nooit reageren in naam van de mensen die we vertegenwoordigen. Enkel wanneer het echt niet anders kan - bijvoorbeeld toen Twitter roodgloeiend stond na een vermeende schwalbe van Dries (Mertens, PD) - bel ik de speler in kwestie op met de vraag om een reactie." Bij Sterren Media springen ze daar iets losser mee om. "Zo lang het niet om puur persoonlijke vragen gaat reageren wij uit naam van de artiest. Dat doen we op eigen houtje, zonder ruggespraak met de artiesten in kwestie. We hebben een heel nauwe band met elk van hen, daardoor kunnen we perfect inschatten hoe hij of zij zou reageren."

Prijsafspraken

Aan zo'n ghostwriter hangt natuurlijk ook een prijskaartje vast. Hoe hoog dat oploopt willen zowel Schaap als Kerkhofs liever niet kwijt. "Maar het gaat niet om wereldbedragen", laat de Nederlander weten. "Het is ook heel erg afhankelijk van klant tot klant. Bij sommige artiesten gaat het om niet meer dan twee berichtjes per dag, bij anderen zijn dat er veel meer." Ook Kerkhofs maakt afzonderlijke prijsafspraken met zijn cliënteel. "Hoe veel het kost is afhankelijk van de service die de klant wil. Bij Steven (Defour, PD) bijvoorbeeld gaat het over tweets in drie talen. Dat is natuurlijk duurder dan wanneer het om slechts één taal gaat."

Professionele twitteraars bestaan dus en ze vinden zonder al te veel problemen nieuwe klanten. Maar is het inschakelen van ghostwriters ook een goed idee? "Ik loop er niet meteen warm voor", zegt Steven Van Belleghem die met The Conversation Manager en The Conversation Company ondertussen al twee standaardwerken over social media schreef. "Door het inschakelen van professionals dreigt zo'n Twitter-account een eenzijdig PR-kanaal te worden, en dat terwijl het unieke aan Twitter net directe interactie is. Als je zo'n account enkel als promotiemiddel gebruikt kan je evengoed een e-mail rondsturen naar al je fans." Al begrijpt Van Belleghem wel waarom bepaalde beroemdheden toch een ghostwriter in dienst nemen. "Wanneer je echt enorm veel volgers hebt is zo'n Twitter-account nog heel moeilijk te controleren."

Maar ook dan bestaan oplossingen. "Je kan, zoals Barack Obama dat doet, ook kiezen voor een gemengd systeem. Zijn account wordt voor het grootste deel gestuurd door zijn communicatiedienst, maar hij tweet ook af en toe zelf. Om duidelijk te maken welke berichten van hem komen ondertekent hij die met ob. Zo weten zijn volgers ook meteen wie er achter de knoppen zat." Die openheid is volgens Van Belleghem essentieel. "Je mag mensen niet de illusie geven dat ze met de artiesten zelf aan het communiceren zijn wanneer dat in werkelijkheid niet zo is."

Stap te ver

De ghostwriters in kwestie hebben daar minder problemen mee. "Negatieve reacties krijgen we quasi nooit", zegt Kerkhofs. "De fans beseffen ook dat ze dankzij ons een unieke inkijk krijgen in het leven van hun helden. We organiseren ook geregeld wedstrijden waarbij we bijvoorbeeld gesigneerde shirts weggeven. Dat soort dingen zouden onze voetballers nooit op eigen houtje kunnen organiseren. Zowel voor de voetballer als voor zijn fans is wat wij doen een goede zaak." En dus droomt Kerkhofs van uitbreiding. Een paar weken geleden startte hij met Starhouse een bedrijfje waarmee hij ook buiten het voetbal klanten wil ronselen. Al blijft het nog maar de vraag of bekend Vlaanderen nu massaal naar internet-ghostwriters gaat grijpen. Bij televisiezender vtm bijvoorbeeld is het enthousiasme om schermgezichten op die manier Twitter op te jagen behoorlijk klein. "Wij moedigen onze gezichten wel aan om op Facebook en Twitter actief te zijn en we geven hen daar ook wel de nodige begeleiding bij, maar een extern bedrijf inschakelen is een stap te ver", vindt woordvoerster Sara Vercauteren. "Twitter is net interessant omdat het een opiniërend karakter heeft. Omdat je er je eigen persoonlijke mening op kwijt kan. Als je dat aan buitenstaanders overlaat dan valt dat helemaal weg."

Bij VT4 denken ze er net zo over. "Natuurlijk vinden we sociale media belangrijk", laat woordvoerder Kristof Demasure weten. "Maar als onze gezichten hun Facebook-pagina of Twitter-account niet zelf willen onderhouden, dan heeft dat geen enkele zin. Mensen voelen ook meteen aan of er al of niet een echte persoon achter een bepaalde account zit."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234