Dinsdag 06/12/2022

NieuwsTwitter

Twitter wilde met betaalde OnlyFans-variant nieuwe inkomsten aanboren, maar platform zit met groot probleem

Het logo van Twitter op een scherm op de beurs van New York. Beeld AP
Het logo van Twitter op een scherm op de beurs van New York.Beeld AP

Twitter had serieuze plannen om nieuwe inkomsten aan te boren met een erotiek- en naaktkanaal à la OnlyFans. Het project komt er voorlopig niet vanwege een al langer bestaand probleem op het netwerk: kinderporno.

Laurens Verhagen

Adult Content Monetization (ACM) heet het geheime project dat het verdienmodel van Twitter radicaal op de kop moest zetten. Oftewel: geld verdienen met seks. Afgelopen lente werd een speciaal team van 84 Twitter-medewerkers aangesteld om het project aan de laatste grondige testen te onderwerpen voordat het gelanceerd kon worden.

Dat zogenaamde Red Team sloeg alarm, zo blijkt uit een reconstructie van technieuwssite The Verge op basis van gesprekken met werknemers en interne documenten. Het idee was vrij simpel: kopieer het succesvolle OnlyFans en boor daarmee een nieuwe stroom aan inkomsten aan. Die site biedt ‘creators’ de mogelijkheid expliciete naaktbeelden te laten zien. Consumenten kunnen zich op dergelijke kanalen abonneren. OnlyFans pakt daarvan een percentage. Het legt de dienst geen windeieren. OnlyFans is winstgevend en zal dit jaar naar verwachting zo’n 2,5 miljard dollar omzetten, maar liefst de helft van Twitter.

Lees ook

‘Mannen wilden mij enkel voor seks, ik kon er maar beter munt uit slaan’: Vlamingen over hun ervaringen op OnlyFans

Binnenkort betaalt u misschien voor uw favoriete instagrammer

Twitter kijkt likkebaardend naar de statistieken van OnlyFans, ook omdat het platform door OnlyFans-makers al enthousiast wordt gebruikt om hun beelden te promoten. Maar Twitter verdient daar nu niets aan. Met de lancering van een betaalde seks- en naaktafdeling zouden er ongetwijfeld adverteerders afhaken, maar het verlies daarvan zou ruimschoots worden gecompenseerd door de extra inkomsten via de betaalde abonnementen op naakt, was het idee.

Alarm

Zover komt het voorlopig niet: het Red Team sloeg in april alarm. “Twitter is niet in staat om seksuele uitbuiting van kinderen en naaktheid zonder toestemming nauwkeurig op grote schaal te detecteren”, zo luidde de conclusie. Zo zou Twitter, dat bijna 230 miljoen dagelijkse bezoekers heeft, geen gereedschap hebben om te controleren of zowel makers als consumenten volwassen zijn.

Die conclusie komt niet uit de lucht vallen, want anders dan bijvoorbeeld Instagram staat Twitter nu ook al naakt toe. En op dit moment lukt het Twitter dus al niet om legaal van illegaal materiaal te onderscheiden, blijkt uit de documenten. De lancering van de naaktbetaaldienst zou dat probleem alleen maar verergeren. Overigens kampt ook het grote voorbeeld OnlyFans met dezelfde problematiek. De BBC onthulde vorig jaar dat er op het platform eveneens illegale beelden aangeboden worden waarop kinderen te zien zijn. De bijbehorende accounts werden niet zomaar verwijderd, terwijl ze overduidelijk in strijd met de regels handelden.

Mismanagement

Tegenover The Verge zegt Twitter dat het project terecht op pauze is gezet en dat het bedrijf op alle mogelijke manieren seksueel kindermisbruik tegengaat. Twitter zou “significant” in technologie hebben geïnvesteerd die dat moet opsporen, aldus een woordvoerder. Maar uit gesprekken met werknemers komt een heel ander beeld naar voren. Bezorgde werknemers waarschuwen al een jaar voor het probleem. De top is op de hoogte, maar zou er weinig aan doen om het op te lossen. The Verge wijst er fijntjes op dat het probleem niet op zichzelf staat en een symptoom is van jarenlang mismanagement. En in vergelijking met bijvoorbeeld Google of Facebook heeft Twitter al die jaren nauwelijks in contentmoderatie geïnvesteerd.

Het seksdossier is het zoveelste hoofdstuk in het toch al zwarte jaarboek van Twitter. Vorige week nog kwam de voormalige veiligheidsbaas naar buiten met belastende documenten waaruit blijkt dat Twitter er ook op dat gebied een puinhoop van maakt. Waarop voormalig Twitter-baas Jack Dorsey doodleuk meldde dat hij spijt had van het feit dat Twitter ooit überhaupt een bedrijf is geworden. Het ACM-project is in mei alvast “tot nader order” uitgesteld.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234