Woensdag 23/10/2019

Twitter pakt dreigtweets aan na storm van kritiek

Twitter is in nauwe schoentjes gekomen door de omslachtige manier waarop het bedrijf tegen dreigtweets optreedt. Er komt nu op elk Twitterscherm een knop om foute opmerkingen rechtstreeks te melden. Tot nu toe konden enkel iPhonegebruikers dat of moest je een formulier invullen.

Directe aanleiding voor het scherpere beleid is de storm van protest die Twitter oogstte nadat een Engelse journaliste, Caroline Criado-Perez. honderden bedreigende tweets had ontvangen. Ze werd bedreigd met geweld, tot verkrachting toe, nadat ze succesvol actie had gevoerd voor vrouwelijke kopstukken op Britse bankbiljetten.

Haar campagne bracht de Bank of Engeland ertoe vorige week te beloven dat het portret van Jane Austen op het biljet van 10 pond zal gaan figureren. De schrijfster van Pride and Prejudice zal daar vanaf 2017 Charles Darwin vervangen.

Criado-Perez kreeg voor haar actie behalve veel bijval ook de nodige haatdragende en vunzige tweets. Ze kwam daarop weer in actie: "Het is om razend van te worden dat de beloning voor het opkomen voor vrouwen is dat je een etmaal lang verkrachtingsdreigementen krijgt. We laten zien dat we echt het verschil kunnen maken als we eensgezind blijven. Eerst is de Bank of England van gedachten veranderd, we kunnen hetzelfde doen met Twitter."

Toen zestigduizend mensen deze nieuwe oproep ondersteunden, sprong het Amerikaanse netwerkbedrijf in actie. Zondag liet de directie van Twitter weten dat de misbruik-meldknop op alle platforms zou komen waarop het netwerk actief is. Diezelfde dag wist de Britse politie een van de dreigers, een 21-jarige man uit Manchester, te arresteren.

Adverteerders

Twitter had de klaagknop al veel eerder moeten invoeren, vindt Clo Willaerts, expert sociale netwerken bij Conversity, een afdeling van uitgeefbedrijf Sanoma die bedrijven helpt actief te zijn op sociale media. "Facebook en andere sociale netwerken hebben zo'n knop al. Twitter is een van de laatste."

Adverteerders willen op sociale netwerken niet bij uitingen van haat en geweld komen te staan. Dat merkte de directie van Facebook onlangs nog, toen grote adverteerders als Marks and Spencer hun beklag deden over het feit dat ze hun reclame zagen opduiken naast beelden van misbruikte vrouwen. Facebook introduceerde vervolgens een 'veilige zone' voor adverteerders, met meer controle.

Dat kost geld. Ook Twitter heeft al controleteams actief, die nu uitgebreid moeten worden omdat het met een druk op de knop veel eenvoudiger wordt om te klagen.

Volgens Willaerts is het de beste oplossing. "Je hebt gatekeepers nodig op de sociale netwerken. Heel veel mensen denken 'het is toch maar internet' en ze gedragen zich daar dan zonder gehinderd te worden door goede manieren. Maar als voldoende mensen protesteren moeten Twitter en Facebook wel ingrijpen".

Winst zoeken

Twitter heeft dergelijke kosten zo lang mogelijk vermeden. Het netwerkbedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Californië heeft en een kleine duizend werknemers telt, is al enkele jaren bezig een winstgevend bedrijfsmodel te vinden via advertentie-inkomsten. Dit jaar is het zover dat bedrijven er ruimschoots kunnen gaan adverteren, waarmee de geldschieters van Twitter de stap naar een beursgang hopen te kunnen maken. In totaal is er sinds het begin in 2006 meer dan een miljard euro in de ontwikkeling van Twitter gestoken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234