Zaterdag 16/11/2019

Twitter laat zich niet dicteren

'#ikwilwerk'. Met die hashtag dacht sp.a-voorzitter Bruno Tobback mee te surfen op de golf van verontwaardiging over discriminatie. Maar dat was buiten de twitteraars zelf gerekend. Die zagen zijn initiatief niet bepaald zitten.

Marketeers breken er zich het hoofd over, politici dromen er 's nachts van: viraal gaan. Gratis reclame via honderden berichten die expo- nentieel verspreid worden via de razend- snelle sociale media. Emotie, oproer en discussie, gevolgd door een telefoontje van kranten en tv om te peilen naar het geheim van je spontane succes. Zoiets moet Bruno Tobback gedacht hebben toen hij via een opiniestuk, online gezet door Knack, de hashtag '#ikwilwerk' lanceerde, een oproep om te getuigen over discriminatie op de arbeidsmarkt. Hoe anders is het gegaan.

Hoongelach

Op sociale media wordt al een week lang het ene na het andere schrijnende verhaal gedeeld over discriminatie en racisme via het lemma '#dailyracism'. Initiatiefnemer Bleri Lleshi telde 8.000 tweets en nog meer Facebookberichten. Bedoeling was om mensen te confronteren met de realiteit, zegt Lleshi, "om reacties te vermijden à la 'racisme is relatief' en 'het ligt aan het eigen falen'." Dat een politicus, verwikkeld in een bitse voorzitterstrijd, probeert om de actie dunnetjes over te doen, noemt hij "goedkoop en hypocriet. Het vergt moed om ervaringen met discriminatie naar buiten te brengen. Vijfentwintig jaar is de partij van Tobback aan de macht geweest. Al die tijd is er veel te weinig gedaan om racisme aan te pakken."

Bovendien, vindt Lleshi, brengt de voorzitter zijn eigen partij schade toe door het hoongelach op Twitter over zich af te roepen. Het is de taak van de politici om verzet van onderen uit een politieke dimensie te geven, zegt Lleshi, en hij verwijst naar de tussenkomst van sp.a-fractieleidster Karin Temmerman in de Kamer en het wetsvoorstel van partijgenote Yasmine Kherbache om praktijktesten in te voeren.

"Net op een moment dat een aantal mensen bij de sp.a heeft begrepen dat we er met woorden alleen niet gaan komen, maakt hij deze domme fout. Een hashtag van boven opleggen, dat werkt niet. Verzet groeit van onderen uit en komt spontaan. Tobback is nu trending, maar ik heb nog geen enkele getuigenis gelezen."

Op café

Integendeel: neem een kijkje op Twitter en de grapjes en sneren vliegen je om de oren. Bruno op zijn jacht ('niemand valt uit de boot'), Bruno die luistervinkt bij uitdager Crombez, Tobback die al op zoek is naar een postje na het aflopen van zijn voorzitterschap.

Dat de voorzitter zelf niet actief is op Twitter, kan Twitter evenmin smaken. Zelf vindt hij dat geen probleem. "Het is niet omdat je niet elke dag op café gaat, dat je geen bier lust." Het verwijt dat zijn partij al die jaren in de regering te weinig heeft gedaan, wuift hij weg. "Die plaat is grijsgedraaid. Ik kan enkel verwonderd kijken naar de mensen die er blijkbaar van uitgaan dat sp.a het alleen voor het zeggen had. Ik ben trots op het palmares van de partij, alle antiracistische initiatieven, van wetgeving tot de oprichting van het Interfederaal Gelijkekansencentrum, zijn er gekomen dankzij druk van sp.a."

De roep om actief op te treden tegen racisme is niet nieuw. Het Minderhedenforum herhaalt al jaren zijn vraag om praktijktesten om discriminatie op de arbeidsmarkt op te sporen. Dat is besproken in de vorige Vlaamse regering, waarvan de socialisten deel uitmaakten, zegt Tobback. "Maar Muyters (Vlaams minister van Werk (N-VA), SVL) hield het been stijf." Is hij dan de voorzitter van een zwakke partij? "Er is nooit een politieke meerderheid geweest die groot genoeg was om dat aan te pakken, omdat de verhalen onvoldoende op de voorgrond zijn gekomen. Dat is precies waar deze actie om draait."

Nog volgens Tobback is het te vroeg om de rekening van zijn hashtag te maken. "Via onze website kunnen getuigenissen gemeld worden die meer dan 140 tekens nodig hebben." Vrijdag kon de voorzitter van de sp.a niet zeggen of er op de website al verhalen waren gemeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234