Zondag 24/10/2021

Twintigers en zeventigers: één (headbangend) front!

Op zijn zestigste is Tom Jones hipper dan ooit. Met 'Sexbomb' scoort hij momenteel zelfs één van de grootste hits uit een lange, bewogen carrière. In Vorst-Nationaal waren er zaterdagavond bijgevolg dan ook een heleboel grootmoeders van de partij die hun kleinkinderen hadden meegenomen, en niet zelden stonden ze tijdens de set samen op de stoelen te dansen.

Brussel

Van onze medewerker

Bart Steenhaut

Aan de dure auto's die zaterdagavond in de buurt van Vorst-Nationaal geparkeerd stonden kon je meteen merken dat Tom Jones er dezer dagen een gefortuneerd publiek op nahoudt. De straten waren afgezoomd met de laatste modellen van Mercedes, BMW en Audi, terwijl een heleboel voorname heren de Jaguar uit de garage hadden gehaald om hun opgedofte wederhelften netjes op de stoep af te zetten. Bij de ingang vermengden de geuren van talloze exclusieve parfums zich, en de meeste dames staken elkaar de loef af met opzichtige ensembles die ze wellicht een paar uur eerder in een van de boetieks in de Avenue Louise hadden gekocht.

De entreeprijzen waren dan ook niet voor de poes. Wie wilde zien welk merk schoenen Tom Jones droeg moest daarvoor tweeduizend frank neertellen, maar dat bleek voor het veelal oudere publiek dus geen onoverkomelijke hindernis. Meer zelfs: de zaal zat afgeladen vol en de meeste fans lieten zich na afloop nog eens flink gaan aan de merchandising-stand, waar de aanstekers, programmaboekjes en koffiemokken vlot van eigenaar wisselden.

Toch zaten er ook heel wat twintigers in de zaal, die Jones wellicht pas hebben leren kennen met Reload, zijn recentste cd waarop de crooner vrijwel uitsluitend duetten zingt met jonge helden als Robbie Williams, Natalie Imbruglia, Portishead en Stereophonics. Een uitgekiende manier om de temperamentvolle mijnwerkerszoon weer bij een nieuw publiek te introduceren, maar de campagne heeft haar effect niet gemist: op zijn zestigste is Tom Jones hipper dan ooit, 'Sexbomb' is een van de grootste hits uit een lange, bewogen carrière.

Tom Jones is een vakman. Dat zag je aan de zelfverzekerde tred waarmee hij opkwam, maar ook aan de groep waardoor de ladies' man zich zaterdagavond liet omringen. Naast drie wulpse zangeressen en een uitgelaten blazerssectie had de zanger - zonnebankbruin, kraaknet maatpak - namelijk jonge muzikanten uitgezocht die speelden alsof hun leven ervan afhing.

De nummers klonken bijgevolg een stuk steviger dan je zou verwachten, en ook Jones zelf had nog het meest van een twintiger die zijn eerste kans kreeg, en besefte dat hij die met beide handen moest grijpen.

Er werd flink gerockt tijdens het van Talking Heads geleende 'Burning Down the House', en ook 'Delilah' - een classic uit 1968 - had een verfrissende facelift ondergaan. Jones swingde er op los, bewoog zich met de soepelheid van een jong god en blies met zijn enorme stem de nummers op tot ze net niet uit elkaar spatten. Het had iets van een melodrama zoals je dat weleens in de opera ziet, en vanzelfsprekend klonken prehistoriehits als 'Thunderball' en 'I'll Never Fall in Love Again' grotesk en totaal over the top, maar net daardoor werd het optreden vaak ook onbetamelijk amusant. Het was immers bepaald surrealistisch om zeventigers te zien headbangen op de gespierde gitaarrock van 'Are You Gonna Go My Way?'. Even later waagden ze een flukse danspas op het door Prince geschreven 'Kiss', en schurkten ze zich tegen jonge kereltjes aan tijdens 'Sexbomb', een licht ontvlambare afsluiter die ook voor de pauze al het vuur aan de lont had gestoken. Bovendien vlogen er op dat moment weer tientallen damesslipjes richting podium, en alleen al daarom was het concert van Tom Jones met voorsprong het leukste feestje waar ik de laatste maanden op aanwezig ben geweest.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234