Dinsdag 22/06/2021

Twintig zwaargewichten

Honderden ontwerpers, merken, foto's, honderdduizenden advertenties en beelden. Wie of wat drukt het sterkst zijn stempel op de mode van vandaag? We vroegen het aan een aantal Vlamingen die op verschillende manieren, maar allemaal professioneel, met mode bezig zijn. 1- Martin Margiela: Iedereen kijkt vol verwachting uit naar wat Margiela volgende maand als eerste collectie voor het klassieke huis Hermès zal tonen. Hij stichtte in 1988 zijn eigen modehuis in Parijs en staat bekend om zijn niet aflatende zoektocht naar het geheugen van de mode. Margiela wil niet gefotografeerd worden, wil zelfs zijn naam niet in de kledingstukken. Maar insiders weten wat vier witte steekjes betekenen... (Zie ook pagina's 16 tot 18) 2- Tom Ford (Gucci) Sinds de Amerikaan als artistiek directeur het heft in handen nam bij Gucci, is het venerabele Florentijnse huis binnenstebuiten gekeerd. Uit de degelijke cocon van lederwaren is een frivole en sexy vlinder gekomen die alle ogen op zich wist te vestigen. Muiltjes met hoge stalen hakken, strakke satijnen hemden en fluwelen heupbroeken, handtassen met bamboehandvat en alle accessoires met het G-logo zijn het herkenbaarste gedeelte. In januari werd de mannelijke versie voorgesteld van het Gucci-parfum Envy. 3- Dries Van Noten De Antwerpenaar blijft een internationale naam. Vooral het mengen en verwerken van etnische invloeden uit de hele wereld, gecombineerd met een fantastisch kleuren- en materialengevoel, maken zijn sterkte uit. Van Noten zet voor dames, heren en kinderen een nonchalant maar rijkelijk silhouet neer van laagjes en etages, met handgeborduurde sjaals als een van zijn terugkerende stempels. Behalve het Modepaleis in Antwerpen, zijn vlaggenschip, heeft hij eigen winkels in Tokio en Hongkong. 4- John Galliano Deze in Gibraltar geboren Engelsman is een van de de meest excentrieke verschijningen in de modewereld. Na succesvolle jaren in de media maar levend op water en brood, veranderde alles toen Bernard Arnault (zie verder) hem naar Parijs haalde om eerst het huis Givenchy en vervolgens Dior een nieuwe wending te geven. Dankzij de onbeperkte financiële mogelijkheden die hij daar krijgt, zet hij alle sluizen van zijn wildromantische verbeelding open en maakt hij van de mode een verbluffend schouwtoneel. Hij lijkt permanent in een ander tijdperk te verblijven en misschien is dat ook wel zo. 5- Jean Paul Gaultier Hij is al lang de leeftijd ontgroeid om nog als enfant terrible te worden bestempeld, maar hij blijft van alle Franse ontwerpers toch degene die er het best in slaagt te verbazen en te choqueren, en tegelijk fantastische kleren te maken voor veel leeftijden en smaken. Sinds enkele seizoenen is hij opgenomen in het cenakel van de haute couture en daar laat hij zien dat het zo geroemde Franse ambacht van onder anderen borduurders, breiers en kantklossers ook op een hedendaagse manier kan worden ingezet. Zelf heeft hij een voorliefde voor matrozentruien en Schotse kilts. 6- Helmut Lang New York trok hem meer aan dan Parijs, en dus verhuisde de Oostenrijker naar de overkant van de Oceaan, waar hij sinds kort ook een eigen winkel heeft, ingericht met kunst van zijn zielsverwante Jenny Holzer. Lang is de man die de grootstad in zijn vingers heeft en een onderkoelde, sexy mode brengt voor coole mannen en vrouwen. Veel van zijn ogenschijnlijk kleine vondsten maken vliegensvlug school en andere minimalistische ontwerpers putten gretig uit zijn arsenaal. Hij herlanceert voor deze zomer de plooirok en is verantwoordelijk voor de donkere jeans met grote omslagen. 7- Sportmerken (Nike, Adidas...) Veel uitleg behoeft dit niet, de schoenenindustrie zal de eerste zijn om te beamen dat de opkomst van de sportschoenen ravages heeft aangericht. Niets zo duidelijk om te tonen tot welk tribaal genootschap men behoort als het merk en de kleur van zijn schoenen. Slimme couturiers verwerken elementen van de sportmode in hun ontwerpen, en behalve het visuele, trendsettende element, speelt zeker ook het comfort, dat middels technologische materialen in de echte mode binnensloop.

8- Rei Kawakubo (Comme des Garçons) Balancerend op het smalle koord tussen kunst en mode blijft dit kleine Japanse vrouwtje koppig haar ding doen. Kleding is voor haar een voorwerp van permanent onderzoek. Ongeveer alles wat met stoffen en vormen kan worden geprobeerd, heeft zij er al mee gedaan. Het opzienbarendst was haar collectie met bobbels en bulten op de minst verwachte en minst flatteuze plekken van het lichaam. Even teruggetrokken als Martin Margiela zegt ze alles wat ze te vertellen heeft met haar kleren. Klanten zijn vooral te vinden in kunst- en intellectuele kringen. 9- Kikuo Ibe (G-shock) Als de Swatch al een gerichte revolutie veroorzaakte in het gezapige landschap van de Zwitserse horloge, dan vermoedde het Japanse merk Casio nooit dat het met zijn knol van een horloge op de hitlijst van de mode zou belanden. Doelstelling één was een oerstevig polshorloge te maken voor surfers en andere avontuurlijke sporters, maar net als de sportschoenen ging het gauw een eigen leven leiden in de stad. De G-shock is een klok voor de computergeneratie, die overigens de enige is die haar op de gewenste manier kan laten spreken en doen zwijgen. 10- 7 dagen in Tibet Het is niet te ontkennen: de East-meets-West-trend uit zich in vele gedaanten. Denk maar aan de boom van sushi- en noodles-bars, de aantrekkingskracht van steden als Singapore, Tokio en Hongkong, de invasie van oosterse businessmensen in de westerse modewereld, de verhoogde belangstelling voor feng-shui etc. Maar voor het grote publiek zal de trek in oosters geïnspireerde kleding wel het meest beïnvloed zijn door films als 7 days in Tibet, Chinese Box, Shangai Triad en het beeld van Gong Li in Cannes, gekleed door Shangai Tang.

11- Walter Van Beirendonck: De Grote Tovenaar van Oz, met Puk-Puk als profeet en eeuwig de toekomst kussend. And now for children as well. 12- H & M: De Zweedse keten kopieert als de hel, maar maakt het straatbeeld trendier dan ooit.

13 - Ann Demeulemeester Het meest geslaagde voorbeeld van iemand die koppig zichzelf blijft en toch steeds vooruitgaat. Minimalisme en rock 'n roll.

14- Kirsten Owen: Dit Amerikaanse model symboliseert de trend van de niet-klassieke schoonheden. Een van de favorieten van Demeulemeester, Lang - en van onszelf. 15- Bernard Arnault Aan het hoofd van de luxeholding Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) ging hij zich persoonlijk bemoeien met de artistieke leiding van zijn modehuizen. Als er vandaag opnieuw over Dior wordt gesproken, is dat even veel aan hem als aan Galliano te danken.

16- Li Edelkoort Moderne versie van Madame Soleil: zij kan feilloos voorspellen wat er in de lucht hangt en dat vertalen voor autofabrikanten en stoffenwevers. 17-Marilyn Manson Goth-rocker in netkousen die onder andere de donkere kant van voornoemde Van Beirendonck beïnvloedt. Met theatrale wansmaak en een hoog vunzigheidsgehalte steekt hij de draak met de rockscene waar hij tegelijk wil bijhoren. 19- Melanie Ward Styliste die weinig op de voorgrond treedt maar verantwoordelijk is voor vele beelden die we zien. Werkt onder anderen voor Helmut Lang en is senior fashion editor van Harper's Bazaar. 20- Miuccia Prada De aristocratische communiste erfde een familiebedrijf en maakte er een wereldmerk van. Is haar mode niet altijd de meest flatteuze, dan worden voor de schoenen en de handtassen moorden gepleegd.

De jury bestond uit: Anna Heylen, Anne Kurris, Miet Crabbé, Christophe Coppens, Olivier Rizzo, Daniele Pollet, Geert Bruloot, Emiel Leemans, Ellen Monstrey, Gerdi Esch, Lieven Van Parys, Veerle Windels, Agnes Goyvaerts.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234