Vrijdag 30/10/2020

Twijfel over echtheid Adams-negatieven

Erfgenamen van fotograaf Ansel Adams betwisten de echtheid van de negatieven die eerder deze week opdoken bij een kunsthandelaar in Beverly Hills. Volgens hen heeft verkoper Rick Norsigian slechts een doel voor ogen: geld verdienen.

Erfgenamen van natuurfotograaf Ansel Adams bestempelen verzameling van Norsigian als fake

De Californische huisschilder Rick Norsigian heeft nogal wat losgemaakt met zijn claim dat hij 65 glasplaatnegatieven bezit van de beroemde Amerikaanse natuurfotograaf Ansel Adams (DM 28/7). Volgens Norsigian en zijn team van experts zijn de negatieven 150 miljoen euro waard, maar de erfgenamen van Adams reageren woedend en spreken van oplichterspraktijken.

Norsigian beweert al tien jaar dat de negatieven, die hij zelf voor een habbekrats kocht op een rommelmarkt, afkomstig zijn uit de archieven van Adams. Maar deze week zette hij een groot media-offensief in. In een galerie in Beverly Hills verklaarde hij voor een gehoor van journalisten dat verschillende experts zijn claim hebben bevestigd, en dat nu vrijwel met zekerheid vaststaat dat de negatieven van Adams zijn. Kunsthandelaar David W. Streets schatte de waarde op 200 miljoen dollar (ruim 150 miljoen euro).

Maar nadat het verhaal de afgelopen dagen alle kranten ter wereld haalde, hebben de erfgenamen van Adams (1902-1984) nu een tegenaanval ingezet. Matthew Adams, de kleinzoon van de fotograaf, en Adams’ voormalige businessmanager William Turnage geloven namelijk helemaal niets van het verhaal van Norsigian.

“Ik heb echt een hekel aan mensen die dit soort zogenaamde experts inhuren”, brieste Turnage, tevens woordvoerder van Ansel Adams Publishing Rights Trust, in de L.A. Times. “Ik hecht geen geloof aan hun kennis van Anselms werk. Ze doen dit maar om een reden, en dat is om geld te verdienen. Ik heb medelijden met de mensen die straks dingen gaan kopen die fake zijn.”

Turnage vindt het vooral vreemd dat Adams de negatieven nooit zou hebben afgedrukt. “Als ze goed waren geweest had hij dat gedaan. Hij drukte alles af wat hij goed vond. En afdrukken van Adams hand zien er compleet anders uit dan het werk van iemand die nu wordt ingehuurd om afdrukken te maken.”

Ook verschillende Amerikaanse kunsthandelaren wijzen op het laatste. Zelfs al zouden de negatieven van Adams zijn, dan nog zijn de afdrukken volgens hen zo goed als waardeloos op de kunstmarkt. Want het is niet alleen het negatief dat een Adams een Adams maakt, maar ook en vooral diens magische hand in de donkere kamer.

Niettemin bieden Norsigian en zijn partners via de website www.lostnegatives.com nu al afdrukken te koop aan van 17 negatieven. Hiervoor vragen ze prijzen tussen de 1.150 en 5.700 euro, afhankelijk van de kwaliteit van de print. Niet veel in vergelijking met de honderdduizenden euro’s die tegenwoordig voor topfoto’s van Adams worden betaald, maar voor hetzelfde geld werden onlangs in Brussel ook vintage prints geveild van Robert Doisneau en Henri Cartier-Bresson.

Ook aan andere ‘bewijzen’ van Norsigian wordt getwijfeld. Zo stellen door hem ingehuurde handschriftexperts dat de enveloppen waarin de negatieven zich bevonden, zijn beschreven door Adams vrouw Virginia. Onzin, stelt kleinzoon Matthew Adams. Hij acht het vrijwel uitgesloten dat zijn grootmoeder spelfouten zou hebben gemaakt bij het beschrijven van plaatsen in Yosemite Park, zoals het geval is. “Zij kende die plaatsen door en door en was een ontwikkelde, belezen vrouw. Ik zie niet in hoe zij dat soort fouten zou maken.”

Turnage en Matthew Adams benadrukken ook dat Ansel Adams extreem zuinig was op zijn negatieven en dat het ondenkbaar is dat hij er 65 zomaar ergens zou hebben achtergelaten. “Hij behandelde zijn negatieven alsof het zijn kinderen waren”, aldus Turnage. De fotograaf had voor de opslag van zijn negatieven zelfs een betonnen bunker gebouwd achter zijn huis, waartoe alleen hij toegang had.

Norsigian laat zich voorlopig echter niet uit het veld slaan door alle kritiek. Hij heeft ook een documentaire laten maken over zijn vondst, die in oktober in première gaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234