Maandag 16/12/2019

Tweetalige dichtbundel wint Herman de Coninck Debuutprijs

Met een tweetalige bundel wint Michaël Vandebril de Herman de Coninck Debuutprijs 2013. Een ode aan Maurice Maeterlinck, de Vlaming die in het Frans schreef en daar de Nobelprijs Literatuur mee won.

Vergeet de poète maudit. Michaël Vandebril (1972) staat met beide benen in het leven. Hij is directeur van Antwerpen Boekenstad, getrouwd, en vader van drie kinderen. Tijdens zijn rechtenstudies schreef Vandebril al poëzie, en af en toe stond hij ook op een podium. Meestal bij vrienden thuis, als lid van een literaire kliek waar ook Bart Van Loo en Andy Fierens toe behoorden.

Maar toen hij in 2002 de kans kreeg om Antwerpen Boekenstad te gaan leiden, kwam dat in conflict met zijn schrijverschap. "Ik wilde mij voor 100 procent inzetten voor die job, maar ook voor mijn poëzie. Dat was te moeilijk, en dus besliste ik om voorlopig niet op de voorgrond te treden met mijn gedichten. Nu, tien jaar later, heb ik meer ruimte in mijn hoofd gekregen en kan poëzie weer een volwaardige plek innemen."

Geen slechte keuze van Vandebril, want zijn eerste bundel Het vertrek van Maeterlinck / L'exil de Maeterlinck heeft meteen de Herman de Coninck Debuutprijs gewonnen. "We bekronen een debuterend dichter die in 33 gedichten doet waar een ander taalworstelaar een heel leven voor nodig heeft", klinkt het in het juryverslag. Die 33 staat daar niet voor niets. Hoewel het er eigenlijk 66 zijn: elk gedicht is tevens in het Frans vertaald, door twee gelauwerde vertalers.

Drie verwijzingen meteen al naar Maurice Maeterlinck (1862-1949), de symbolistische dichter en toneelauteur die als enige Belg ooit de Nobelprijs voor Literatuur kon winnen. De Vlaming die in het Frans schreef, debuteerde met Serres Chaudes, een bundel van, jawel, 33 gedichten. "Op een gegeven moment kiest Maeterlinck ervoor zijn rechtenstudies achter zich te laten, net als zijn geboortestad Gent. Het is een van de thema's in mijn werk: iedereen moet voortdurend plekken, mensen of gebeurtenissen achterlaten. En ook al ga je dan je toekomst tegemoet, toch blijven de herinneringen eraan je leven tekenen."

Maeterlinck, Max Elskamp (1862-1931), Emile Verhaeren (1855-1916): allen groeiden ze op in Vlaanderen, waren ze doordesemd van de Schelde, schreven ze in het Frans. Allen waren ze inspiratiebron voor Vandebril. "In hun tijd waren zij internationaal bekend, precies wegens die specifieke identiteit. Het feit dat mijn bundel tweetalig is, is zeker geen politiek statement, maar het draagt wel een boodschap uit: België is een plek waar de Romaanse en de Germaanse cultuur in elkaar overvloeien, met elkaar botsen, elkaar bevruchten. Veel Vlaamse kunst en literatuur is door die wrijvingen beïnvloed. Dat zouden sterke punten van onze identiteit kunnen zijn. Ook in het buitenland erkent men dat. Identiteit is dus geen monolithisch iets."

Vandebril is erg blij met deze prijs. "Ik was er nochtans bang voor: mijn poëzie is niet hip, en er dwalen ook nogal wat dode dichters in rond. Maar dit is een geweldige erkenning van mijn dichterschap."

Herman de Coninckprijs 2013

beste dichtbundel: De oksels van de bok (Annemarie Estor)

beste debuutbundel: Het vertrek van Maeterlinck / L'exil de Maeterlinck (Michaël Vandebril)

beste gedicht: 'gezel' (David Troch)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234