Dinsdag 24/11/2020

Koningin Elisabethwedstrijd

Tweede finaleavond Koningin Elisabethwedstrijd: Franse cellisten hebben iets bijzonders

Aurelien Pascal, hier tijdens de halve finale, durfde grenzen af te tasten tijdens de finale.Beeld Bruno Vessiez

De tweede finaleavond was er een voor Franse wijnkenners. De vraag is alleen welke soort het best in de smaak valt: een zoete Yan Levionnois (26) of toch liever een harder geconcentreerd karakter, zoals bij Aurélien Pascal (22).

De kans dat zaterdagnacht een Fransman met de Eerste Prijs naar huis gaat, is statistisch gezien één op drie, aangezien vier van de twaalf finalisten uit Frankrijk komen. Eén ding staat vast: Franse cellisten hebben iets bijzonders te bieden. Kijk naar jurylid Gautier Capuçon, naar de jonge Edgar Moreau (nog niet van gehoord? Opzoeken!) of kijk naar de finalisten van gisterenavond: Yan Levionnois en Aurélien Pascal.

Aurélien Pascal: zelfverzekerde flair

De 22-jarige Fransman Aurélien Pascal heeft een maturiteit om 'u' tegen te zeggen. Met het kraagje omhoog en met een stevige brok zelfvertrouwen maakt hij van de cello een menselijke stem die in elke toon even overtuigend binnenkomt. Hij bezit duidelijk het geheime recept om muziek te laten ademen op de maat van het publiek. 

Aurélien Pascal speelt met een getemperde nervositeit en met kordate souplesse waardoor elke celloklank er loepzuiver uitkomt. En bovendien: hij durft. Hij durft zich te smijten in zijn rol als solist, durft grenzen af te tasten in het opgelegd werk en hij is niet bang om te spelen met een zelfverzekerde nonchalance. Aurélien Pascal zit in de muziek, en wij mogen mee binnen.

Pascal laat zich ook van zijn menselijke kant zien: hij speelde het opgelegd werk 'Sublimation' als eerste zonder plectrum, simpelweg omdat hij er niet goed is, zei hij achteraf. Dan maar met met de duim. Die menselijkheid was ook te horen in Sjostakovitsj. Hier toont Aurélien Pascal zich meester in de moeilijke passages, zoekt hij duidelijk de chemie op met dirigent Stéphane Dèneve en vindt hij in de uitdaging een genot. Deze cellist begrijpt waar Sjostakovitsj om draait. En wij begrepen het dankzij hem. Merci, Aurélien! 

Yan Levionnois: (te) charmant

De 26-jarige Levionnois speelt zoals hij eruitziet: rustig en charmant. Alles gebeurt bij Levionnois met een zekere lieflijkheid. Dat is aangenaam om te zien. Maar charme went snel en een publiek heeft veel prikkels nodig. Anderzijds: wat hij speelt, speelt hij oprecht. Dan denk ik aan zijn eerste noten in het celloconcerto van Dvorak, die voorzichtig, maar gemeend klonken. 

Yan Levionnois, tijdens de halve finale van de Koningin Elisabethwedstrijd, speelde soms wat te vlak.Beeld Bruno Vessiez

Maar toch was er af en toe honger naar meer. Emotie vind je in de muziek van Dvorak sowieso , maar het overbrengen naar een publiek is een ander paar mouwen. De Fransman nam ons in Dvorak dan wel mee op sleeptouw, onderweg was het uitzicht soms wat vlak.

Ook het opgelegd werk 'Sublimation' klonk aan het begin van de avond nogal romantisch, met een mooie Franse kleur. Wat dit opgelegd werk zo moeilijk maakt, is de balans vinden tussen de Aziatische klankimitaties en je eigen idee van wat klank is. Die vond Levionnois door de scherpe randjes in dit werk mooi glad te schuren. Wat deze finalist ook doet, hij straalt rust uit. In zijn spel zit emotie, al is die soms wat fragmentarisch. 

 Hoogtepunt dag 2

Toch wel Aurélien Pascal in het Moderato uit het eerste celloconcerto van Sjostakovitsj. Dit voelde aan als een golf vol emoties waar Brussels Philharmonic spontaan op meedeinde. Aurélien laat noten spreken door ze tijd te geven. Zou Gautier Capuçon van de jury ontroerd zijn? 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234