Maandag 01/03/2021

NieuwsMobiliteit

Twee Vlaamse taxichauffeurs gaan de strijd aan met Uber

Gwen Reynders en Wendy Steukers willen met taxiplatform Wave A Cab Vlaanderen veroveren. Beeld MOA KARLBERG
Gwen Reynders en Wendy Steukers willen met taxiplatform Wave A Cab Vlaanderen veroveren.Beeld MOA KARLBERG

Is het mogelijk om een modern taxiplatform uit te bouwen zonder de miljoenen uit Silicon Valley? Wave A Cab, een initiatief van twee ervaren Limburgse taxichauffeurs, wil het proberen. ‘De nutteloze ritten moeten eruit.’

Uber heeft in de voorbije jaren getoond waar de toekomst van de taxisector ligt: een gebruiksvriendelijke app die op voorhand een beeld geeft van hoeveel een klant voor zijn taxirit zal moeten betalen. Het Amerikaanse bedrijf is dan weer geen lichtend voorbeeld in hoe het zijn chauffeurs behandelt.

Bij Wave A Cab, van Gwen Reynders en Wendy Steukers, maken ze zich sterk dat ze zowel het leven van klanten als dat van chauffeurs kunnen verbeteren. Reynders en Steukers zijn zaakvoerders van Gele Taxi, een van de grootste taxibedrijven in Limburg. “Het nieuwe Vlaamse taxidecreet bepaalt dat wij overal waar we willen mensen mogen oppikken”, zegt Reynders.

Probleem: Hasseltse taxibedrijven hebben hun Hasseltse klanten, Leuvense klanten hebben hun Leuvense klanten. Vlaanderen is eigenlijk opgedeeld in kleine taxi-eilandjes. Dat leidt al jaren tot vooroorlogse efficiëntie. Een chauffeur die een klant van Hasselt naar Genk rijdt, moet zonder klant terug naar Hasselt. Een klant betaalt dus niet alleen voor de heen- maar ook voor de terugweg.

Snelheid versus mooie auto

Reynders en Steukers willen daar met Wave A Cab een einde aan maken. Het moet in Vlaanderen even gemakkelijk zijn om een taxi te bestellen met een smartphone als in Brussel, waar Uber helemaal is ingeburgerd. Door zo veel mogelijk taxibedrijven op één platform te verenigen moet ook de efficiëntie van ritten de hoogte in. Op die manier zou de prijs voor de klant dalen.

Reynders rekent voor. “Een rit vanuit Hasselt naar Zaventem kost vandaag ongeveer 160 euro. Als je die 24 uur op voorhand reserveert, komt het op 130 euro. En gebruik je een luchthavenservice, dan betaal je 90 euro.” Binnen vijf jaar hoopt Wave A Cab zo’n rit aan 80 euro aan te bieden omdat de chauffeur niet met een lege achterbank terug hoeft te rijden.

De app van Wave A Cab. Beeld MOA KARLBERG
De app van Wave A Cab.Beeld MOA KARLBERG

“Door voldoende chauffeurs en klanten op het platform samen te brengen kunnen we ervoor zorgen dat chauffeurs via Wave A Cab in Zaventem opnieuw iemand kunnen oppikken om, ik zeg maar wat, naar Leuven te rijden.” En vanuit Leuven moeten er zich opnieuw ritten aandienen. Dat is met andere woorden de waanzinnige logistieke berekening waarin de software van Uber zich heeft gespecialiseerd, onder andere in Brussel. Uber is ondertussen ook in steden als Gent en Antwerpen actief.

Enkele oudgedienden in de taxiwereld, die liever niet met naam en toenaam in de krant komen, plaatsen een kanttekening bij het plan. “Je moet eens uitvlooien wat de kans is dat een chauffeur die van Genk naar Hasselt rijdt, of verder naar Leuven, ook meteen een rit terug te pakken krijgt. Als je het openbaar vervoer afschaft lukt dat misschien.”

Commissie per rit

Groot verschil met Uber: niet de software, maar de klant blijft in controle. De centrale van taxibedrijven zal bij Wave A Cab niets te zeggen hebben. Bij vele taxidiensten, die ook een app op de markt hebben, regelt een mens in de centrale wie je komt oppikken.

De klant kiest dus welke taxi hij precies wil nemen. “In de app zul je opties te zien krijgen”, legt Reynders uit. “Voor sommige mensen is prijs of snelheid belangrijk. Anderen willen liefst van al in een mooie auto gereden worden. Of misschien is er een taxichauffeur die je persoonlijk kent.”

Het onderhoud van het platform wordt betaald door klanten, die een kleine commissie betalen per rit. Voor chauffeurs is het gratis. “Als de nutteloze ritten van taxichauffeurs verdwijnen, kunnen ze ook minder aanrekenen per rit”, zegt Reynders. “Daardoor zullen klanten die commissie niet voelen. Op deze manier kunnen we ons verenigen tegen Uber.”

Wave A Cab laat enkel chauffeurs toe met een Vlaamse taxivergunning. Op dit moment hebben zich al 150 kleine en middelgrote taxibedrijven aangemeld. Er zouden nog een heel pak chauffeurs bij komen die nu nog op hun licentie wachten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234