Zaterdag 21/09/2019

'Twee tachtigers kicking absolute ass'

'Je kunt bij de pakken blijven zitten of je kunt in actie schieten.' Ridley Scott koos voor het laatste. In zijn nieuwste film All the Money in the World is de gewraakte Kevin Spacey in zeven haasten vervangen door de 88-jarige Christopher Plummer.

Het was valavond toen Christopher Plummer op 7 november aankwam in het Four Seasons Hotel in Manhattan voor een geheime, inderhaast georganiseerde vergadering. Hij had zich voorgenomen om na een hectische maand even tot rust te komen in Connecticut. Maar Ridley Scott was speciaal overgevlogen uit Londen met een dringend verzoek: of Plummer wilde helpen om de in ongenade gevallen Kevin Spacey weg te gommen uit de nieuwe film van Scott, die filmmaatschappij Sony over zes weken op de bioscopen wilde afvuren?

Concreet: 22 scènes van All the Money in the World, over de ontvoering in 1973 van John Paul Getty III en de weigering van zijn grootvader om het losgeld van 17 miljoen dollar te betalen, moesten opnieuw worden opgenomen. "Ik heb veel bewondering voor je werk," zei Plummer (88) tegen Scott (80), "maar eerst moet ik toch echt het scenario lezen."

De volgende ochtend stemde Plummer ermee in Spacey te vervangen als opa Getty.

"Op mijn extreem hoge leeftijd maak je je zorgen dat je geheugen je in de steek gaat laten", zegt Plummer. "Maar dit was te mooi om te laten passeren."

Het was het begin van een wedloop om iets klaar te spelen wat nooit eerder was geprobeerd in Hollywood: een volledig afgewerkte film opnieuw van het rek halen, cruciale scènes opnieuw opnemen en monteren, de marketingcampagne omgooien - en dat allemaal op het allerlaatste nippertje. Scott en anderen werkten achttien uur per dag om in negen dagen te bolwerken wat normaal gezien minstens een maand in beslag neemt.

"Je kunt bij de pakken blijven zitten, of je kunt in actie schieten", zegt Scott op zijn typische no-nonsensemanier. "Ik schoot in actie."

Al drie maanden wordt Hollywood geteisterd door schandalen over seksuele intimidatie. Mannen zoals Kevin Spacey, Harvey Weinstein en Louis C.K. werden beschuldigd van wangedrag, waarop de productiehuizen reageerden door hun film- en tv-projecten stil te leggen of uit te stellen.

Maar All the Money in the Worldwerd al zwaar gepromoot in de bioscopen en waarnemers tipten Spacey als potentiële Oscarwinnaar. Sony en Imperative Entertainment, dat All the Money in the World financierde, hielden een aantal crisisvergaderingen - de eerste op 30 oktober, een dag nadat Spacey zich verontschuldigd had omdat hij in 1986 ongewenste seksuele avances had gemaakt tegenover de toen veertienjarige Anthony Rapp. Toen andere mannen soortgelijke verhalen over Spacey naar buiten brachten, nam de verontwaardiging op het internet hand over hand toe en werd opgeroepen All the Money in the Worldte boycotten. Dat was twee weken voor de galapremière van de film.

Doorheen spartelen

De pauzeknop indrukken was de voor de hand liggende optie. Maar Sony-baas Thomas E. Rothman was bang dat een uitstel de film nog meer schade zou berokkenen. Voor hem was er geen beter moment om een fijnzinnig drama te lanceren dan vlak voor kerst. En ze moesten de op til staande miniserie over de ontvoering van FX voorblijven.

Beslist werd dat All the Money in the World, met ook Michelle Williams als de wanhopige moeder en Mark Wahlberg als de fixer van de familie, zoals gepland op 22 december zou uitkomen. "Ik dacht niet dat er een andere oplossing was", zegt Rothman. "We moesten er ons gewoon doorheen spartelen."

De marketingmensen van Sony moesten het geweer van schouder veranderen. De studio had zwaar ingezet op de acteerprestatie van Spacey om interesse voor de film op te wekken. De trailer bouwde op naar een beeld van een zwaar gemaquilleerde Spacey als de oude Getty. Maar heette het dat Williams en Wahlberg de echte sterren van de film zijn. Sony haastte zich ook om nieuwe affiches in de bioscopen te hangen, die niet focusten op het personage van Spacey.

Een paar dagen later stonden ineens twee producers van de film, Dan Friedkin en Bradley Thomas, in Rothmans kantoor. Ze zeiden hem dat ze het niet namen dat het wangedrag van één persoon een film zou beschadigen waaraan meer dan 800 mensen gewerkt hadden. En ze lanceerden een vermetel idee dat ze met Scott besproken hadden: waarom Spacey niet vervangen door een andere acteur? Waarom niet Plummer?

"In theorie zou dat fantastisch zijn", antwoordde Rothman. "Maar ik heb in mijn loopbaan 450 films begeleid, en wat jullie voorstellen is onmogelijk. Er is niet genoeg tijd."

De producers gaven toe dat de film herwerken riskant was. En ook als het perfect gedaan werd, dan zou het ongeveer tien miljoen dollar kosten. Het zou de totale productiekosten op meer dan vijftig miljoen dollar brengen - een enorm bedrag voor een historisch drama gericht op een ouder publiek, een markt die Hollywood al een poos links laat liggen.

Maar onmogelijk? Niet met de ervaren en onvermoeibare Scott in de regisseursstoel, hield Friedkin vol. "Over twintig jaar wil ik die film opnieuw trots kunnen bovenhalen", zei Friedkin.

Dat was het punt waarop All the Money in the World het verhaal wordt van, zoals Rothman het kleurrijk uitdrukt, "twee tachtigjarigen kicking absolute ass".

Sony gaf zijn zegen en Scott schoot in actie, door allereerst Plummer ervan te overtuigen de rol te aanvaarden. (Waarom Plummer? Scott had aan hem gedacht in de castingfase, maar koos om agendaredenen voor Spacey.) De regisseur zegt dat hij Spacey nooit gemeld heeft dat hij vervangen zou worden, omdat Spacey nooit contact met hem had opgenomen om te praten over de aantijgingen van seksueel wangedrag.

"Een telefoontje was leuk geweest", zegt Scott. "In het begin was ik teleurgesteld. Toen werd ik boos." Uiteindelijk bleek er niets in het contract te staan dat een vervanging verbood; en Spacey was al betaald.

Ochtendschmink

Scott, die de getuigenissen over het gedrag van Spacey 'choquerend' noemt, slaagde er ook in Wahlberg en Williams terug te halen, die beiden bereid waren tijdens Thanksgiving te werken vanwege de extreme tijdsdruk. De productie van de film ging op 20 november opnieuw van start in Londen. Een paar dagen later verhuisde de crew naar Rome.

De feitelijke ontvoering vond plaats in Italië. Leden van de 'Ndrangheta hielden de tiener vijf maanden vast als gijzelaar, en ketenden hem zelfs aan een paal in een grot. Op een bepaald moment sneden de ontvoerders een oor van Getty af dat ze naar een krant in Rome stuurden. Uiteindelijk werd hij vrijgelaten voor een losgeld van drie miljoen dollar.

"Het is bijna een documentairefilm, een verslag dat fase per fase vastlegt hoe en waarom een familie - gezegend met zo veel rijkdom - uit elkaar valt door een tragedie", zegt Scott.

Aangezien de originele scènes allemaal op locatie gefilmd waren, moesten er geen sets worden opgebouwd, wat heel wat tijd bespaarde. Wat de situatie ook beheersbaarder maakte, was dat Plummer dichter bij de leeftijd van het personage zat, waardoor het niet nodig was veel tijd in maquillage te steken.

Scott: "Een beetje ochtendschmink, een beetje frontaal licht, en hij was klaar. Het was redelijk simpel."

Plummer zegt dat ook het razendsnel memoriseren van zijn tekst makkelijk ging. "Godzijdank voor mijn theateropleiding", zegt hij. De acteur vergat ook al snel dat hij een ander aan het vervangen was. (Plummer wilde verder geen commentaar kwijt over Spacey: "Ik ga het niet over hem hebben, omdat alles wat ik tot dusver gezegd heb verkeerd geïnterpreteerd werd", zegt hij. In november schreef Vanity Fair dat Plummer zich "heel triest" voor Spacey voelde.)

Verwoede strijd

Maar de lange dagen waren misschien wel de grootste uitdaging.

Negen dagen lang kwam Scott om 6.30 uur aan op de set. Hij speelde snel een ontbijt binnen, nam met zijn chef foto de camerastandpunten door, en daarna filmden ze meestal in één ruk door tot aan de lunch. Naarmate de sequenties ingeblikt werden - Scott heeft nooit veel takes nodig - werden de beelden naar Claire Simpson, die de film monteerde, gebracht.

"Ik ben een beetje een gek batterijtje dat nooit op raakt", zegt Scott.

Ondanks hun inspanningen staat All the Money in the World een verwoede strijd aan de box-office te wachten. De bioscoopcomplexen zitten tjokvol met concurrerende films, zoals Downsizing, een maatschappelijke satire met Matt Damon, The Greatest Showman, een musical met Hugh Jackman, en Star Wars: The Last Jedi. Sony verloor bovendien cruciale weken marketingtijd omdat het moest wachten op beelden van Plummer om in de nieuwe trailer te steken.

Maar misschien kan de publiciteit over de race die Scott liep om Spacey uit de film te schrappen de zaken nu ook vooruithelpen. Op dezelfde websites die tot een boycot opriepen, wordt nu de loftrompet gestoken.

Mogelijk dat Plummer, die in 2012 een Oscar won voor Beginners, ook gewoon een acteerprestatie levert die die van Spacey in de schaduw stelt. Golden Globe-kiezers die vorige week een onafgewerkte versie van All the Money in the World zagen, nomineerden Plummer meteen in de categorie beste mannelijke bijrol, naast Scott voor regie en Williams voor actrice.

"Ik denk dat het een fantastische wissel is gebleken", zegt Scott. "Kevin acteerde onderkoelder. Christopher heeft enorm veel charme - een twinkeling, een glimlach - die dit kille, logisch redenerende personage nog gevaarlijker doet aanvoelen."

Zal de originele versie van All the Money in the Worldooit uitgebracht worden, misschien op dvd, zodat de kijker zelf kan oordelen?

Scott: "Dat betwijfel ik."

© the new york times

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234