Zaterdag 18/01/2020

Update

Twee olievlekken drijven af na aanvaring voor Belgische kust

De Flinterstar. Beeld BELGA

Voor de kust van Zeebrugge is vanochtend, omstreeks kwart na vier, een gastanker in aanvaring gekomen met een vrachtschip. Het vrachtschip is gezonken, er is een olielek. Dat meldt de West-Vlaamse provinciegouverneur Carl Decaluwé. Er zaten elf tot twaalf bemanningsleden op het vrachtschip, die allemaal gered zijn. De Civiele Bescherming is voorbereidingen aan het treffen om de olievlekken op te ruimen.

Het gaat om twee vrij grote olievlekken, die momenteel afdrijven richting Nederland. De eerste is 3 kilometer lang en 200 à 300 meter breed. De tweede vlek heeft een afmeting van 3 kilometer op 2 kilometer.

"Er is nog steeds geen gevaar voor de Vlaamse kust en natuurgebied 't Zwin. De vlekken drijven richting Nederland en zouden vanavond, na 20 uur, in Nederlandse wateren terecht komen", aldus Decaluwé.

Ondertussen is de Civiele Bescherming klaar met de voorbereidingen en kunnen ze aan de slag om de smurrie op zee op te ruimen. "De omstandigheden zijn nog steeds goed, met golven van 25 tot 35 centimeter", aldus Jacques D'Havé, administrateur-generaal van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust.

Tommelein start onderzoek

Er is ook een Nederlandse officier aanwezig in het coördinatiecentrum in Oostende om de actie ook vanuit Nederland mee te ondersteunen. Er is tevens een interventieplan voor de vogels en ook het Agentschap Natuur en Bos is op de hoogte.

De Flinterstar, die momenteel nog steeds op de zandbank De Wandelaar ligt, wordt momenteel bewaakt door een aantal sleepboten. Door het laagtij is het schip deels boven water gekomen. Gevaar dat het schip verschuift is er momenteel nog niet. Er is wel een kleine kans dat het schip kan breken, maar dat is afhankelijk van de geleden schade.

De zwarte doos is wel al terecht, waardoor het onderzoek naar de oorzaak volop bezig is. Volgens het West-Vlaamse parket, afdeling Brugge, zou het schip, gezien de nabijheid van de Havengeul, zo snel mogelijk moeten geborgen worden.

Ondertussen ondertekende Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein een ministerieel besluit over de oprichting van een onafhankelijke onderzoekscel en de aanstelling van een onderzoeker.

Geen gevaarlijke lading

De aanvaring vond rond 4 uur vanmorgen plaats op zo'n 8 kilometer van de haven in Zeebrugge en ongeveer 10 kilometer van de kustplaats Blankenberge.

De botsing heeft plaatsgevonden tussen de 315 meter lange en 51 meter brede LNG-tanker 'Al Oraiq', varend onder de vlag van de Marshalleilanden en het Nederlandse vrachtschip 'Flinterstar' van 130 meter lang en 17 meter breed. Het cargoschip is deels gezonken, het staat op een zandbank. "Met water tot aan het dek", aldus Bart Otto, directievoorzitter van rederij Flinter. "De kranen staan nog boven water."

Het schip uit het Nederlandse Barendrecht vervoerde geen gevaarlijke stoffen, maar wel 3.000 ton staal en ijzer en 140 ton kraanonderdelen. Het was op weg naar Noord-Spanje. Door die zware lading zonk het schip snel. Er geldt een veiligheidszone van 300 meter bij het vaartuig.

De gastanker Al Oraiq is licht beschadigd, maar ontploffingsgevaar is er niet. De autoriteiten hebben Fluxys gevraagd om het LNG schip binnen te halen in de LNG-terminal in Zeebrugge. Het schip is daar intussen aangemeerd.

Oliespoor

Het gezonken Nederlandse cargoschip Flinterstar had 73 ton "heavy fuel" en 125 ton dieselolie aan boord. Een lek zorgt nu voor een olievlek van ruim een mijl. Het is wel nog niet duidelijk welke olie er precies lekt.

Het oliespoor verspreidt zich op de Noordzee in noord-noordoostelijke richting en koerst niet op de kust af. De veiligheidsregio verwacht daarom niet dat de olie op korte termijn op de stranden en langs de kust terecht zal komen. Belgische vaartuigen zijn op zee begonnen met de oliebestrijding. De Civiele Bescherming is voorbereidingen aan het treffen om de olievlek op te ruimen.

Door het vrij rustige weer op zee, krijgen de kustdiensten de kans om de olievlek, afkomstig van het gezonken cargoschip Flinterstar, de bestrijden. Op dit moment is de vlek op weg richting de windmolenparken en Nederlandse wateren. Vrees dat de olie op de Vlaamse kust of in natuurgebied terecht komt, is er, dankzij de wind uit het zuiden, voorlopig niet.

"Wij houden ons klaar met al ons materiaal. We beschikken over speciale oliedammen om de smurrie in op te vangen. Daarna kunnen we de olie van het wateroppervlak halen en opzuigen", aldus Johan Boydens van de Civiele Bescherming van Jabbeke. Er wordt vaak met dit materiaal geoefend maar het is pas een van de eerste keer dat het ook operationeel wordt ingezet. De Civiele Bescherming wacht op de laatste updates, qua golfhoogte en windrichting, om straks eventueel aan de slag te gaan.

"Het vliegtuig van BMM (Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee, nvdr) is op dit moment aanwezig om de situatie, nu het niet meer donker is, in kaart te brengen. Ook onze Nederlandse collega's zijn op de hoogte. Door de wind uit het zuiden zal de pollutie tegen 20 uur de Nederlandse wateren bereiken", laat West-Vlaams provinciegouverneur Carl Decaluwé weten. De kustgemeenten zijn ook verwittigd.

Twee lichtgewonden

Er zouden meerdere opvarenden in het water beland zijn, maar die zijn ondertussen allemaal gered. De kapitein van het gezonken vrachtschip Flinterstar werd met lichte onderkoelingsverschijnselen in het ziekenhuis van Blankenberge opgenomen. "Onze kapitein zat onder de zware olie en wordt op dit ogenblik schoongemaakt in het ziekenhuis, maar verder is met hem en de rest van de bemanning alles in orde", aldus Otto. "De kapitein zit alweer aan de koffie. Godzijdank is iedereen in veiligheid."

Een matroos van Filipijnse afkomst liep kleine wonden op. De tien andere bemanningsleden werden naar Zeebrugge gebracht waar ze de nodige bijstand krijgen.

Naast drie Zeeuwse reddingsboten werden onder meer ook vijf Belgische sleepboten ingezet en een helikopter ingezet. Rond 7 uur werd de reddingsmissie beëindigd, aldus de Nederlandse Kustwacht.

De Westerschelde, die een tijdlang in beide richtingen afgesloten was na de aanvaring, is volgens Rijkswaterstaat weer opengesteld. Er was een tijdlang ook geen maritiem verkeer toegelaten van en naar de haven van Antwerpen, maar ook dat verbod is intussen opgeheven. De hinder voor de Antwerpse haven zou beperkt zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234