Donderdag 17/06/2021

Twee hoopjes siliconen in een baljurk

Het recept voor Eurosong is stilaan bekend: matige songs, twijfelachtige acts en een overdosis kitsch. Gisteravond was er tijdens de tweede preselectie op TV 1 opnieuw meer kaf dan koren. Vorige zondag won Touch Of Joy-zangeres Xandee de eerste preselectie van Eurosong 2004.

Deze keer ging de ontdubbelingsact van Biba Binoche het vaakst over de tong, maar elsie moraÏS gaat door naar de finale

Kristof Demasure en Bart Steenhaut / foto's yann bertrand

1. QUATRO 'Never Say Goodbye'

Toen Idool nog slechts een vaag idee was in het achterhoofd van een gewiekst tv-producer won Vanda Vanda de VT4-variant op de bekende succesformule. Maar dat is alweer een eeuw geleden. Ondertussen heeft het voormalige kwintet ze niet meer alle vijf, dus gisteravond stapte dit opgeleukte gezelschap als Quatro door zijn nieuwe lege bestaan. Deze jongens en meisjes hadden thuis naarstig een boerinnekensdans ingestudeerd en hoopten daarmee ietwat overmoedig in het gevlei van de vakjury te raken. 'Never Say Goodbye' was een liedje over vriendschap en ging vergezeld van een soort opgepompte vrolijkheid waar ieder weldenkend mens direct bij naar de valium grijpt.

De auteur van het nummer, 'Sister'-componist Mark Paelinck, no less, versmolt in dit nummer moeiteloos Bucks Fizz, Jason Donovan en het gepruttel van een oude grasmachine tot één vormloos geheel. En zo klonk het ook. Ons oordeel Zo saai dat er compleet niks over te zeggen valt. 'Never say goodbye?' Don't think so. Dááááág. Het oordeel van de jury Marcel Vanthilt: "Vanda Vanda was met vijf. Quatro met vier. Volgende keer een trio, een duo, solo. En dan zijn jullie weg."

2. KURT: 'My Heart'

De ene Lotti is de andere niet. Kurt Lotigiers - broer van - ging er prat op dat hij zijn inzending zelf gecomponeerd had, al hadden we daar in zijn plaats niet zo nadrukkelijk mee te koop gelopen. Eurosong is altijd wel een teletijdmachine die je terugstuurt naar het verleden. Maar dat 'My Heart' ons terug zou meppen naar een periode toen de Egyptische beschaving nog in haar kinderschoenen stond, hadden we nooit kunnen bevroeden. Kurt bracht een Ballade die deed denken aan de minarine-versie die u ook in de koelafdeling van uw lokale supermarkt vindt. De jongen zette een boom op over rozen die in zijn geest en zijn hart groeiden. Dat kon zo te horen flink pijn doen. Ook aan de oren. Kurt tekende tijdens deze tweede voorronde meteen voor een vroege plaspauze, waarbij je best al wat gedronken mocht hebben. Deze vis beet niet. Behalve in het zand. Ons oordeel Lotti profileerde zich in het inleidende filmpje als een gepassioneerd visser. Achter het net, vooral. Het oordeel van de jury Marcel Vanthilt: "Ik werd van dit nummer zo stil dat ik dacht dat ik overleden was."

3. SOFIE VAN MOLL: 'Kerosene'

Sofie Van Moll - de ellen waren in de aanbieding - is bij het jonge volkje vooral bekend als muurbloem bij Ketnet en Studio Brussel. Ze bleek naar eigen zeggen over zeeën vol fantasie te beschikken. En dat moest ook wel, want zelf moest je heel wat verbeeldingskracht op overschot hebben om dit nummer in de finale te zien. Laat staan in die in Turkije. 'Kerosene' liet weinig indruk na. Er zat een gitaar in en een drum, maar het miste show en schwung. Zelf pakte ze wel op het scherm, maar Sofie had zich omringd met een groep die tijdens troosteloze zondagnamiddagen veel te veel video's van Bon Jovi had bekeken. Alle poses uit het boekje passeerden de revue: benen gespreid, klapwiekende gitarist en kledij die met reductiebonnen in een foute winkel was gekocht. Maar het mocht allemaal niet baten: het nummer was zo dun gesneden als plakjes salami bij een krenterige slager. Ons oordeel 'Kerosene' smeult wel, maar brandt niet. Het oordeel van de jury Serge Simonart: "Dit is wat ze op Radio Donna rock noemen, maar wie zit in godsnaam te wachten op een Belgische versie van Pink of Skunk Anansie?'

4. RAF VAN BRUSSEL 'Chemistry'

Raf Van Brussel komt uit Lint maar weigert er door te gaan. Bovendien is de geflopte TV 1-presentator (herinner u - of toch maar niet - het muziekquizje Popslag) van het hardleerse type. Tijdens de preselectie twee jaar geleden eindigde hij roemloos laatste in zijn zoektocht naar erkenning en eeuwige roem. Mensen die zich specialiseren in manke vergelijkingen noemen Van Brussel achteloos de Vlaamse Sting. Dat is wellicht wat te veel eer, maar 'Chemistry' was tenminste een aanstekelijk, haast opbeurend nummer dat even bleef hangen. De tekst bleek weliswaar bevloerd met clichés, maar je voelde er tenminste niet de behoefte bij om meteen de gaskraan open te draaien. De jonge vader hield een fris tempo aan, zocht het publiek op, en stond zich duidelijk te amuseren. En dat was meer dan je van de meeste andere deelnemers kon zeggen. Ons oordeel 'Chemistry' was een proef met potentieel die maar half wilde lukken. Het oordeel van de jury André Vermeulen: "Ik herken flarden uit allerlei popsongs, maar toch heb je er een eigen nummer van gemaakt."

5. CLIC 'Vieze Oude Venten'

The Three Degrees haalden decennia geleden al uit naar de 'Dirty Old Man' die zijn handen niet thuis kon houden. Op Eurosong werden die ongewenste intimiteiten gisteravond door Clic aangekaart. Dat viertal werd door Bart Peeters aangekondigd als een damespopgroep, een woord waarbij je mondhoeken al scheuren voor je het goed en wel hebt uitgesproken. Deze Wannabe-Spice Girls kregen kun nummer doorgetelefoneerd door Alain Vande Putte, de vaste Teleromeo van K3. De drie K's hoeven zich evenwel niet meteen zorgen te maken. 'Vieze Oude Venten' sprankelde niet en miste stijl en ontwapenende eenvoud. En eerlijk gezegd: we kunnen ons niet voorstellen dat deze trezebezen veel last zullen hebben van vieze oude venten, want zelfs die houden er naar verluidt strengere normen op na. Nooit gedacht dat we het ooit nog over onze lippen zouden krijgen, maar dit is een geval van overmacht: deze jonge dames moeten kortweg hun bakkes houden. Al was het maar omdat dit nummer met geen stokken meer uit ons hoofd viel weg te slaan. Ons oordeel In tegenstelling tot de ingeduffelde meisjes had 'Vieze Oude Venten' weinig om het lijf. Het oordeel van de jury Marcel Vanthilt: "Als ik thuis voor tv had zitten zappen, dan wist ik wel wat ik gedaan zou hebben: klik."

6. BIBA BINOCHE 'Je Chante Pour Toi'

Toen we de combinatie van titel en uitvoerder in het programmaboekje zagen staan, kregen we de daver op het lijf. Biba Binoche - of Betty, zo u wilt - staat immers niet meteen bekend als een toonvaste chanteuse. Meer nog: haar grootste troeven situeren zich zoals bekend tussen navel en kin. Die twee hoopjes siliconen speelden ook de hoofdrol in het tenenkrullende filmpje waarmee de blonde stoot werd ingeleid. Dat was trouwens een bedenking die tijdens de uitzending wel vaker opdook: de begeleidende minireportages waren vaak platter dan een overreden kat op de E40. Gelukkig zette het nummer van Binoche veel recht. Niet alleen bleek 'Je Chante Pour Toi' de verrassing van de avond, ook de visuele act rolde vlot over de tong. Naast een oogverblindende rode baljurk had de wild om zich heen hinnikende Assepoes zowaar een travestiet uit de kast gehaald. De perfecte manier om de aandacht van Betty's twijfelachtige stem af te leiden.

Ons oordeel Een gehaaide zet en een gegarandeerd succes op een festival dat vooral bij holebi's goed in de markt ligt. Het oordeel van de jury Dana Winner: "Ik heb naar Biba's stem gezocht, maar heb ze niet gevonden."

7. ELSIE MORAÏS 'Amorè Loco'

Elsie Moraïs is met haar zeventien de jongste kandidaat op het deelnemersveld van Eurosong 2004. Ze toonde zich in deze tweede voorronde bovendien de meest exotische. Daar zaten haar Kaapverdische roots vanzelfsprekend voor veel tussen, en die zuidelijke afkomst schemerde ook door in 'Amorè Loco', een stijloefening in r&b die voor de gelegenheid met een mespunt reggae en een scheut lambada werd aangelengd. Het kind kon in ieder geval zingen. Meer nog: als de kandidaten enkel op hun stem beoordeeld zouden worden, liet Elsie de concurrentie gisteren mijlenver achter zich. Helaas was haar heupdansje te rechtlijnig en gebeurde er te weinig om de aandacht voltijds vast te houden. Ons oordeel Deze exotische schone met berenmuts beschikte over genoeg potentieel om een circus als Eurosong te overstijgen. Het oordeel van de jury Serge Simonart: "Dit is een sluw nummer: beetje exotisch, beetje Slavisch en beetje lambada. Ik zou het niet kopen, maar het zal scoren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234