Maandag 23/09/2019

'TV1 is een trendsetter, geen trendvolger'

'In de herfst hebben we onze kamers een fris kleurtje gegeven. Deze winter stellen we onze meubels nog beter op. We hebben geen zotte kosten gedaan. Wat goed zat, staat er nog steeds. Voor de nieuwe zetels kozen we een fris stofje in plaats van imitatieleer.' In deze beeldtaal presenteerde netmanager Wim Vanseveren vorige week de lange maar 'heldere' winter van TV1. Het ideale programmaschema zal wel nooit gerealiseerd worden, maar volgens Vanseveren beantwoordt de winterprogrammatie 'met de beschikbare middelen' toch aan zijn dromen. Dat optimisme staat in schril contrast met de aanzwellende kritiek dat TV1 steeds meer op VTM begint te gelijken. Wim Vanseveren gaat in het verweer.

In de zomer van 1998 verraste voormalig algemeen directeur televisie Piet Van Roe vriend en vijand met de aanstelling van Wim Vanseveren als nieuwe netmanager van TV1. Zijn theater- en televisieverleden meten hem immers een hoog Canvas-gehalte toe. Toeval wil dat een poosje later de post van Canvas/Ketnet-baas vrijkwam.

Had u enkele maanden gewacht, dan zat u nu misschien wel in uw natuurlijke biotoop van Canvas en Ketnet te werken?

Wim Vanseveren: "Men heeft het mij niet gevraagd. Maar had men het mij gevraagd, dan zou ik neen gezegd hebben. Uiteraard blijf ik kindertelevisie uitermate interessant vinden. Maar TV1 vind ik voor mezelf boeiender dan Canvas. Canvas is een terrein waar ik van nature iets meer thuis ben. TV1 daarentegen mikt op het brede publiek en dat vind ik veel te belangrijk om over te laten aan de commercie. Wat intellectuelen al te vaak doen als ze het hebben over televisie voor een breed publiek, is vanuit hun perceptie en vanuit hun referentiekader redeneren. Voor iemand die zich graag verdiept in de boeken van Stefan Hertmans, ligt TV1 inderdaad ver van zijn bed. Alleen vraag ik mij af waar hij het recht vandaan haalt om te eisen dat openbare televisie in Vlaanderen zich zou beperken tot televisie die geschikt is voor de lezers van de Stefan Hertmans-boeken. Als je dat doet, dan sluit je je op in een zeer gemakkelijke intellectuele arrogantie, in een soort hautaine wereld waarin je zegt dat de mensen die niet tot jouw hoge wereld behoren, ongelijk hebben. Als ze niet tot jouw wereld willen behoren, dan moeten ze maar naar de commerciële televisie kijken."

Een visie die duidelijk niet de uwe is?

"Ik vind dat zo denigrerend. En ik merk dat sommige mensen die zichzelf links of progressief noemen, dat gemakshalve ook zeggen. Hun conclusie is dat die mensen geen gepast televisieaanbod moeten hebben, omdat zij op een avond misschien ook wel eens ontspanning willen. Daarin zou de gemeenschap geen geld moeten stoppen. Maar precies dat smalle veld waarin wij kunnen opereren voor een breed publiek, vind ik uitermate boeiend. Hoe je 20, 30 of meer procent van de kijkers kunt boeien met televisie waarvan men zegt: dit is de televisie die wij willen van een openbare omroep. Dat is voor mij een boeiender gegeven dan Canvas. Ik word verplicht om veel meer na te denken en kom op terreinen die ik niet ken als mijn broekzak en waar ik met financiële beperkingen en zware concurrentie zit. Ik vind dat een geweldige impuls en daarvoor wil ik gaan."

U deelt de kritiek niet dat de grenzen tussen TV1 en de commerciële zender VTM aan het vervagen zijn?

"Absoluut niet. Het grote verschil zit hem in de kwaliteit. Onze zondagavondreeksen als Recht op Recht, Heterdaad en Flikken zijn outstanding en worden niet door de concurrentie gemaakt. Ik wil gerust de uitdaging aangaan om dag na dag de programma's te vergelijken en te analyseren. TV1 werkt meer innoverend, neemt meer risico's en ontwikkelt meer nieuwe programma's. We onthouden ons van imitatie en zeker van formules die het bij andere Vlaamse zenders goed hebben gedaan. TV1 staat aan de spits en is trendsetter, geen trendvolger. Wij maken ook niet zomaar Vlaamse versies van formules die in het buitenland goed gedaan hebben. Zo is het toch opmerkelijk dat Bart Peeters na wat hij bij de concurrentie gedaan heeft, nu helemaal floreert bij ons. Alles wat hij totnogtoe voor TV1 en Canvas gedaan heeft, is markant te noemen."

Maar de informatieve opdracht van TV1 wordt wel steeds meer verpakt in programma's met een hoog ontspanningsgehalte.

"De VRT heeft het voordeel dat er twee netten zijn. Wie een stevig politiek interview wil, kan bij TerZake of Zinzen terecht. Wie een bredere babbel wil, zit goed op TV1. Panorama zal op Canvas zijn stek vinden, terwijl wij Koppen hebben ontwikkeld. Panorama deed het niet goed op TV1 omdat het zoals met reportages over de Duitse verkiezingen veel te ver van de mensen stond. Ofwel breng je programma's waarvan de happy few zegt dat het goed is dat TV1 dat durft, maar waar nauwelijks naar gekeken wordt. Of je probeert voor een breed publiek informatie te brengen. En dat is onze opdracht."

Op die manier wordt onze 'venster op de wereld' wel heel beperkt?

"Maar niets belet u om ook naar TerZake, Zinzen of Hot Doc te kijken. TV1 wil een bepaalde identiteit ontwikkelen en we weten dat we dat maar kunnen door redelijk coherent te zijn. Het is nu eenmaal zo dat voor het brede publiek de herkenbare omgeving het allerbelangrijkste is. Wat men doet in Koppen is zich niet opsluiten in de straat, maar in de straat de wereld benaderen. Denk maar aan de reportage over de Roma-vluchtelingen uit Slowakije. Het gaat over mensen die hier wonen, maar ondertussen heeft men het wel over de wereld daar. Dat is opnieuw een benadering die past bij TV1, zonder dat men zich gaat opsluiten in het eigen huisje."

Hoe rijkelijk vloeide vorige maandag de champagne na de flitsende start van Vanoudenhoven en Flikken?

"Dat is natuurlijk aangenaam. Maar ik keer zeer snel terug tot de orde van de dag. Het is niet onze ambitie om marktleider te worden. Wij moeten marktleider zijn in informatie en dat zijn we ook. Maar voor de rest vind ik het veel belangrijker dat wij proberen programma's te ontwikkelen waarvan ik vind dat TV1 ze moet ontwikkelen. Het is een marathon die we lopen. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik deze job minstens drie en maximaal zeven jaar wil doen. Omdat ik weet dat ik drie jaar zal nodig hebben om een aantal dingen te realiseren die ik wil realiseren. Zo vergen de comedy-plannen die ik heb, een aantal seizoenen."

Vraag is in welke mate u als netmanager uw eigen stempel kunt drukken op het beleid. Het is toch genoegzaam bekend dat de krachtlijnen uitgetekend worden door de intussen alombekende strateeg van de VRT?

"Ik zou de bal kunnen terugkaatsen en vragen in welke mate een journalist zijn stempel kan drukken op een krant. U werkt voor De Morgen en niet voor Het Laatste Nieuws van diezelfde uitgever. Het zijn ook twee kranten die duidelijk geprofileerd zijn. Nochtans denk ik dat u een grote vrijheid hebt. Hetzelfde geldt voor mij. De afspraak is: Vanseveren, je wordt netmanager van ons verbredende net, niet van ons verdiepende net. Als je die afspraak accepteert, dan heb je binnen dat concept een zeer ruime vrijheid. De programma's die ik nu aan het ontwikkelen ben, hebben beleidsmatig toch mijn touch. Maar de invulling is natuurlijk de touch van de makers zelf."

VTM heeft zopas een monsterdeal gesloten met Hollywood-major Fox. Wat het aanbod van Amerikaanse speelfilms en tv-series betreft wordt TV1 blijkbaar verder in het defensief gedrukt.

"Ook daar geldt dat wij onze weg moeten zoeken. Wij kunnen nu eenmaal niet meedoen aan dat opbod. Als het gaat over films à la Titanic, die miljoenen kosten, zelfs veel meer dan onze duurste eigen programma's, dan komen wij niet eens meer rond de tafel zitten. Als we moeten kiezen, dan gaan we liever investeren in eigen Vlaamse producties dan het geld te vergooien aan een zinloos opbod voor het buitenland, waar alleen maar Amerikanen rijker en Vlamingen armer van worden. Dat wil niet zeggen dat wij geen interessante aankoop meer hebben. Zo wordt deze winter een aantal Amerikaanse reeksen vervangen door goede en mijn inziens zelfs betere Britse."

Wat niet belet heeft dat de VRT heel bitsig reageerde op het feit dat VTM de goed lopende soap Mooi en Meedogenloos van TV1 heeft afgesnoept?

"Dat is zo. Eigenlijk gaat het altijd maar verder. In de eerste jaren van de commerciële omroep heeft men massaal talent weggekocht van bij ons. De volgende stap is dat men formats koopt in het buitenland. Wie wordt multimiljonair? is een gigantisch succes in het buitenland en dus koopt men dat. Je kan dat een commerciële omroep niet eens verwijten. Alleen zeg ik dat dit niet onze taak is. Wij moeten geen miljoenen naar het buitenland versassen en de Vlaamse creativiteit laten voor wat ze is. Dan volgt de laatste stap. Als men geen mensen en geen formats meer kan kopen, dan plukt men ook nog de rijpe druiven van de andere weg. Dat is inderdaad niet verboden. Het is zelfs de logica van een commerciële televisiewereld waar wij moeten mee leven. Maar ik kijk aan tegen het afkopen van Mooi en Meedogenloos voor bijna een drievoud van wat wij daar voor boden, zoals iemand anders tegen artrose. Het is pijnlijk en die pijn is onvermijdelijk, maar je gaat er niet van dood. Het is niet terminaal. Verwacht van mij niet dat ik hier nu ga vertellen welk alternatief we hebben om onze vooravond op peil te houden. Binnen die hele context mogen we toch ook een strategie ontwikkelen die we nog even voor ons houden."

'We onthouden ons van imitatie en zeker van formules die het bij andere Vlaamse zenders goed hebben gedaan'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234