Dinsdag 11/05/2021

NieuwsEuronews

Tv-zender Euronews stuit op verbod in Wit-Rusland

Aleksandr Loekasjenko, de omstreden leider van Wit-Rusland. Beeld via REUTERS
Aleksandr Loekasjenko, de omstreden leider van Wit-Rusland.Beeld via REUTERS

De Europese televisiezender Euronews mag niet langer uitzenden in Wit-Rusland. Euronews wordt vervangen door programma’s over de Tweede Wereldoorlog.

Een woordvoerder van het ministerie van Informatie verduidelijkte aan het Russische staatspersagentschap RIA Novosti dat de uitzendvergunning niet werd hernieuwd omdat de advertenties in het Engels worden uitgezonden, en niet in het Russisch of Wit-Russisch.

Dit verbod draagt bij aan “de wanhopige situatie waarin de onafhankelijke media zich in Wit-Rusland bevinden”, hekelde Ales Bialiatski, hoofd van de Wit-Russische ngo Viasna. Volgens hem zorgde het kanaal ervoor dat kijkers “op de hoogte waren van Europese gebeurtenissen”. Euronews wordt nu “vervangen door een propagandakanaal. Wit-Rusland verzeilt op vlak van informatie in een isolement en dat is precies wat het regime wil.”

Wit-Rusland verkeert sinds de presidentsverkiezingen van 9 augustus 2020 in een zware politieke crisis. Die verkiezingen gelden als grotendeels vervalst. Het regime van Aleksandr Loekasjenko onderdrukt sindsdien een protestbeweging. Bij de betogingen werden al meer dan 30.000 mensen gearresteerd, en vielen er honderden gewonden en verscheidene doden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234