Zondag 25/08/2019

Tv voor trippers

Zondagnacht keert Twin Peaks, een reeks waarvan de invloed op de hedendaagse televisie nauwelijks te overschatten is, terug voor een derde seizoen. De verwachtingen zijn hooggespannen. Dat krijg je natuurlijk wanneer je 27 jaar wacht met een vervolg.

Met het moment waarop Laura Palmer dood uit de rivier werd gehaald verankerden David Lynch en David Frost in 1989 hun tv-reeks Twin Peaks voorgoed in onze populaire cultuur. De serie werd meteen iets waarvoor kijkers thuisbleven, gebiologeerd door de freudiaanse sluier die Lynch over zijn scènes had gegooid. De beste samenvatting van wat Twin Peaks zou blijven betekenen voor verhalende televisie kwam pas veel later van Homer in The Simpsons: "Ik snap er niks van, maar het is briljant."

Er was dat rariteitenkabinet van personages: van de Log Lady, die constant een boomstronk met zich meesleurde alsof daarin duistere geheimen zaten vervat, tot de akelig opgewekte FBI-agent Dale Cooper. En, beslist niet onbelangrijk, het decor. Het stadje uit de titel, een 51.200 inwoners tellende houthakkersnegorij ergens in het Amerikaanse noordwesten, werd gerund door een lokale schaduwbaronie met sinistere plannen. Het was een betoverende mix tussen moordmysterie, soapopera en nachtmerrie.

Ook in de jaren vóór Twin Peaks waren er tv-series die minstens heel dicht in de buurt kwamen van de kwaliteit van reeksen van vandaag, zoals Steven Bochco's Hill Street Blues (1981-'87) en Michael Manns Crime Story (1986-'88). Maar de reden waarom Twin Peaks-kijkers uitkeken naar de volgende aflevering verschilde fundamenteel van wat de fans van die eerste kwaliteitsreeksen verlangden. Hun fix was niet noodzakelijk weten wie de moordenaar van Laura Palmer was.

Die moordzaak werd zelfs vroeg in het tweede seizoen van Twin Peaks opgelost, en de ware vertelling van de serie moest toen in zekere zin nog beginnen. Waar het echt om draaide waren de dansende dwergen, de sequenties in de Black Lodge met de rode gordijnen, en dat "the owls are not what they seem".So what als de plotlijnen tegen het einde van het tweede seizoen rare kronkels gingen vertonen, of dat kijkers helemaal niks meer snapten van die constant cryptischer wordende gebeurtenissen? De ware reden waarom de reeks zijn trouwe kijkers intrigeerde, zat in haar hypnotische kracht, in het universum waar Lynch je naar binnen zoog; het was een trip.

Te ontrafelen mysterie

Die subliminale kwaliteit van de reeks is hetgeen wat jaren later doorsijpelde naar de hedendaagse toppers, degenen die televisie uiteindelijk op de kaart hebben gezet als een volwaardig artistiek medium. Acht jaar zat er tussen de laatste episode van Twin Peaks en de eerste van The Sopranos, de reeks waaraan de start van deze golden age of television wordt toegeschreven. De traag over het woestijnlandschap kruipende camera van Breaking Bad? Lynch deed dat al in Twin Peaks, door bijvoorbeeld secondenlang in te zoomen op het onzinnige beeld van verkeerslichten die meedeinden met de wind. Mad Men en zijn tergend trage vertelstijl? Ook in Twin Peaks was ieder personage zijn eigen, door de kijker te ontrafelen mysterie. Het surrealisme dat Lynch en Frost in de serie introduceerden, keerde terug in droomsequenties uit vrijwel alle tv-reeksen van de afgelopen tien à twintig jaar - van Game of Thrones tot Sons of Anarchy. David Chase, showrunner van The Sopranos, zei onlangs in het weekblad Time: "Al wie vandaag tv-drama maakt en zegt dat hij niet beïnvloed is door David Lynch, liegt."

Kwarteeuw later

De kijkcijfers van de reeks waren op een bepaald moment natuurlijk wat ze waren: tegen de tijd dat de serie het einde van haar seizoen bereikte, stond ze in de VS op de 85ste plaats van 89 tv-reeksen, en besloot zender ABC om ze te schrappen. De nooit opgeloste cliffhanger waarop ze eindigde verschoof de afgelopen 27 jaar naar een duister oord diep in het achterhoofd van de kijkers. Tot zondag wellicht, wanneer de eerste episode van het derde seizoen in première gaat. Naar verluidt zullen de 18 nieuwe afleveringen meer weg hebben van het zwalpende tweede seizoen dan de strakkere eerste jaargang: de structuur is niet meer die van een moordmysterie. Het wordt, zei David Frost in het Amerikaanse entertainmentmagazine Variety, "iets héél anders".

Het derde seizoen van Twin Peaks begint zondagnacht op Telenet Play More

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden