Donderdag 04/03/2021

Tv-recensie

Tv-serie 'De dag': verdomd suggestieve televisie die jou doet puzzelen

'De dag' is de eerste reeks van Julie Mahieu en Jonas Geirnaert. Beeld FBO/Woestijnvis
'De dag' is de eerste reeks van Julie Mahieu en Jonas Geirnaert.Beeld FBO/Woestijnvis

"We willen met De dag televisie heruitvinden." Alsof er nog niet genoeg buzz rond de reeks van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu was, besloot Telenet-baas John Porter om de lat nog wat hoger te leggen. Te hoog? Nee. De dag is top.

Wie De dag wil bekijken, weet best niet te veel over de reeks. Dat het over een gijzeling in een bank gaat in een niet nader genoemd stadje. Dat je in de eerste aflevering ziet hoe de politie zich en masse ontplooit en zicht op de situatie probeert te krijgen. En dat je in de tweede aflevering dezelfde gebeurtenissen ziet, maar dan vanuit het standpunt van de gijzelnemers en de mensen in de bank die ze vasthouden.

Meer details verklappen over wie, wat, waar en hoe zou zonde en wellicht ook strafbaar zijn, en dat zal ik dus ook niet doen. Maar is het goede televisie? Na zes afleveringen bingekijken – De dag telt er in totaal twaalf – is het antwoord zonder twijfelen ja. De eerste aflevering lijkt het nog bijna gewoon een steengoede policier te worden, maar na vijf uur televisiekijken stel je vast dat het veel meer is, en dat je je vooral geen seconde verveelt.

Meedenken

Spelen met standpunten om hetzelfde verhaal opnieuw te vertellen is op zich niet nieuw. Enkele films en series deden het al, en De dag doet het ook. Maar hoe goed hebben de makers dit niet uitgewerkt? Elke tweede aflevering mag dan wel over dezelfde gebeurtenissen gaan als de vorige aflevering, telkens krijg je nieuwe elementen aangereikt, worden er enkele extra stukjes van de puzzel gelegd. Om die reden kijk je De dag best in blokken van twee afleveringen.

Meteen snap je waarom Julie Mahieu en Jonas Geirnaert zo lang aan
De dag hebben gewerkt: dit scenario schrijven en alles op deze manier uitwerken, doe je niet op enkele maanden tijd. Een huzarenstukje. En als je op een bepaald moment denkt dat iets niet klopt, zie je in de volgende aflevering dat het wél steek houdt. Heerlijk ook hoe de makers kijkers niet te veel info geven. Er wordt info aangereikt, zaken worden gesuggereerd, maar je moet ook zelf gaten invullen en meedenken.

null Beeld FBO/Woestijnvis
Beeld FBO/Woestijnvis

Twists

De dag houdt het tempo er aardig in, en na zes afleveringen vraag je je af hoe de makers de laatste zes afleveringen spannend houden. Een paar belangrijke twists zijn dan al gepasseerd, waardoor je je afvraagt wat er nog kan gebeuren. Even een slag om de arm houden dus, al lijkt de kans klein dat deze reeks als een pudding in elkaar zakt. Al was het maar omdat je ook nog een stelletje acteurs hebt die De dag alleen maar geloofwaardiger maken. Hoe vaak is al niet geschreven hoe goed het is om niet steeds de usual suspects te zien? Welaan dan, De dag bevestigt dat nog eens. Blij dat je in De dag ook eens namen van acteurs als Sofie Decleir, Willy Thomas, Lukas De Wolf of Bob Snijers kunt vermelden.

Is het dan allemaal top? Na enkele afleveringen krijg je meer info over het plan van de gijzelnemers en rationeel gezien is dat toch een beetje van de pot gerukt. Want om nu zo aan geld te komen? Alleen ben je dan al zo ver mee in het verhaal en is er suspension of disbelief: je fronst even de wenkbrauwen maar pikt het toch. Oh ja, en de manier waarop de media worden getoond is ook best karikaturaal, maar in dat bedje zijn veel series ziek.

Televisie heruitvinden zal
De dag dan misschien wel niet doen, maar het is wel verdomd goede televisie. Nadat Beau séjour en Tabula rasa vorig jaar de lat al een stukje hoger legden, doet De dag dat nu ook. En nu vlug naar de laatste zes afleveringen kijken.

De dag is vanavond om 20.35 uur te bekijken op VIER. Abonnees van Telenet Play en Play More konden de reeks in het voorjaar al zien.