Vrijdag 27/05/2022

Tv-omroepen doen almaar meer inspanningen om hun kroonjuwelen ook op Facebook te promoten

'Als een programma op internet leeft pluk je daar sowieso de vruchten van'

Wie wil meezoeken naar de mysterieuze eindbestemming van het VRT-programma Mercator kan op Facebook terecht. Op diezelfde socialenetwerksite kun je je virtuele vrienden in het kader van de VT4-realitysoap Temptation Island een lapdance cadeau doen.

Door Pieter DumoN

BRUSSEL l Het is duidelijk: een tv-programma dat in de kijkcijfertabellen wil scoren, moet dat tegenwoordig ook online doen.

Dat tv-programma's op het web opduiken is niet nieuw. Op internetfora allerhande wordt al jaren gediscussieerd over de plotwendingen in veelbekeken programma's. Dat die populaire programma's tegenwoordig ook hun eigen fanpage op de socialenetwerksite Facebook hebben, ligt volledig in de lijn van de verwachtingen.

Toch is er iets aan het veranderen in de houding die tv-bedrijven aannemen tegenover het internet. Terwijl die nevenprojecten op het internet vroeger overgelaten werden aan trouwe fans, nemen omroepen nu steeds vaker het heft in eigen handen. Voor het beste voorbeeld daarvan moet je in Zaventem zijn. In de kantoren van SBS, het moederbedrijf van VT4 en Vijftv, werd de voorbije maanden een ingenieuze strategie uitgedokterd om hun kroonjuweel, het verleidingsprogramma Temptation Island, ook in cyberspace in de kijker te plaatsen.

De realitysoap kreeg een uitgebreide website waarop je na iedere aflevering de hoogtepunten kunt herbekijken. Op die site vind je ook een link naar de Facebookpagina van het programma. Een pagina die gerund wordt vanuit de SBS-kantoren. Je vindt er video's, polls over wat er in de komende afleveringen te gebeuren staat en als klap op de vuurpijl heeft VT4 ook een aantal virtuele Temptation-cadeaus voorzien om aan je Facebookvrienden te schenken, zoals een lapdance of een portie seks en tetten.

Die aanpak heeft succes. De Temptation-site wordt dagelijks zo'n 20.000 keer bezocht, de video's op de webstek werden ondertussen al zo'n 400.000 keer aangeklikt en op Facebook mogen zich al zo'n 27.000 mensen fan van het programma noemen. "We proberen de juiste content op het juiste platform te promoten", legt SBS-marketingmanager Yf Brodala uit. "Een programma als Temptation Island richt zich op een jonge doelgroep die erg actief is op die socialenetwerksites. Dan ligt het voor de hand dat we ons daar op een creatieve en actieve manier profileren."

"Socialenetwerksites hebben de afgelopen jaren enorm aan belang gewonnen", weet ook Stijn Lehaem, manager internet en mobiel bij VRT. "Daar spelen we maximaal op in. De programma's die daarvoor in aanmerking komen, krijgen een eigen fanpage, maar we willen nog een stapje verdergaan. Zo hebben we voor een aantal personages uit de soap Thuis een eigen profielpagina aangemaakt. Net als SBS zijn ook wij met cadeautjes en allerhande applicaties aan het experimenteren."

En dan is er nog de VMMa, moederbedrijf van vtm, 2BE en JIM. Ook daar weten ze ondertussen alles over Netlog en Facebook. "Die socialenetwerksites zijn heel belangrijk geworden", weet Filip Beckers, websitemanager van VMMa. "Maar ze zorgen ook voor nieuwe uitdagingen, want ook al heb je een heleboel vrienden op Facebook, die creëren geen verkeer op je eigen websites."

Concurrentie

Omdat net op die eigen websites advertentie-inkomsten te rapen vallen, proberen de omroepen ook daar met vernieuwende ideeën uit te pakken. Lehaem: "Neem nu opnieuw het voorbeeld van Thuis. Daar hebben we voor Hof Ter Smisse, een van de belangrijkste locaties in de soap, een eigen website op poten gezet, waar je de gebeurtenissen die zich in het café afspelen kunt volgen."

Een tactiek die ook aan de Medialaan wordt toegepast. "Wij hebben Elvis, een van de nevenpersonages uit de telenovelle LouisLouise, een eigen blog gegeven. En tijdens Op zoek naar Maria, een talentenjacht die een nieuwe Vlaamse musicalster moet opleveren, voorzien we de mogelijkheid om tijdens de live-uitzendingen met de kandidaten te chatten."

Natuurlijk weten ze ook bij SBS dat de kassa enkel rinkelt als de bezoekersaantallen van de eigen sites de hoogte inschieten. Toch vind je op de Facebookpagina van Temptation videofragmenten die ook op de site van het programma te zien zijn. "Klopt", zegt Brodala. "Zo doen we onze eigen site misschien concurrentie aan, maar het is er ons vooral om te doen een grote onlinecommunity op te bouwen. Als een programma op het internet gaat leven pluk je daar sowieso de vruchten van. Het aantal opvragingen via ons video on demand-platform C-More stijgt, de kijkcijfers varen er wel bij en uiteindelijk zal ook de website meer bezoekers aantrekken."

Yf Brodala (SBS):

Het is er ons vooral om te doen een grote onlinecommunity op te bouwen

n De VT4-realitysoap Temptation Island kreeg een Facebookpagina, die vanuit de SBS-kantoren wordt gerund.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234