Vrijdag 15/01/2021

Tv-kijken zal alleen maar duurder worden

Interview met

Jean-Charles De Keyser, vicepresident BelgacomTV

Een paar flessen witte wijn, heerlijke tapas en een prima terras in de drukke straatjes van het oude hart van Madrid. Meer was er niet nodig voor een bijzonder openhartig gesprek met Jean-Charles De Keyser, de anders zo moeilijk te bereiken vicepresident van BelgacomTV. De Belgacomtopman doet een boekje open over video on demand, de doorbraak van high definition-tv en natuurlijk het onvermijdelijke voetbalcontract: 'Als voetbal voor iedereen gratis te zien moet zijn, dan moet de staat dat maar betalen.'

DOOR BRECHT DECAESTECKER

Global warming? Vergeet het. In België regent het pijpenstelen en is het eind juni bar koud. Althans, zo blijkt uit sms'jes. Hier, aan het onvoorstelbaar gezellige Plaza del Angel in Madrid, klimt het kwik makkelijk naar dertig graden. Zelfs al is het intussen elf uur 's avonds. Meteen is duidelijk waarom Madrid in het jongste exemplaar van Monocle, het nieuwe magazine van Wallpaper-oprichter Tyler Brûlé, als enige Zuid-Europese stad is opgenomen in de top tien van leukste steden ter wereld.

Jean-Charles De Keyser heeft de vibe van de stad te pakken. Hij laat nog een fles witte wijn aanrukken en vraagt de ober vervolgens vijf borden met calamares, aubergines met spek en gefrituurde ansjovis. We eten tapas à la carte. Zo zappen we van het ene gerecht naar het andere. We bestellen wat we willen, wanneer we willen, all night long. Zo kijken we volgens De Keyser straks ook met z'n allen naar tv. "Vandaag geloven de meesten het nog niet, maar over één, maximum twee jaar kan bijna niemand zich nog televisie inbeelden zonder video on demand (VOD)."

De Keyser raakt op dreef. Twee uur lang switcht hij voortdurend tussen Frans en Nederlands en on en off the record. Daarvoor had hij ook al twee en een half uur vragen beantwoord van acht Belgische journalisten, die hij zelf heeft laten overvliegen naar een congres over interactieve televisie waar hij een gastlezing geeft. Vanochtend zat hij zelf op de eerste rij tijdens de keynote van Rahul Chakkara, creative director voor de iPlayer van de BBC. Met dat revolutionaire product biedt de Britse openbare omroep vanaf juli de mogelijkheid om in Groot-Brittannië online alle radio- en tv-programma's gratis opnieuw op te vragen. "Dat is de absolute top", roept De Keyser in extase. "De BBC heeft in de vorige eeuw de televisie uitgevonden. Sindsdien zijn ze altijd de grootste innovator geweest. En vandaag is het opnieuw de BBC die de televisie van morgen uitvindt. Wij, Belgacom en Telenet, zitten nog in de tussenfase. We staan even ver als de BBC wat betreft televisie, maar zij staan stukken verder met internet en met de manier waarop ze televisie, internet en mobiele telefonie laten samensmelten. Op het gebied van de content providers moet de VRT echter niet veel onderdoen. Bij de Vlaamse openbare omroep herken ik dezelfde spirit."

Wanneer denkt u dat de VRT via digitale televisie zijn archief ter beschikking zal kunnen stellen, iets waar de BBC nu mee experimenteert?

"Wat de BBC daarmee uitspookt, is ronduit indrukwekkend. Maar het is een kwestie van budget, want zoiets kost astronomisch veel. Ik weet niet of de VRT daar de middelen voor heeft. Zodra ze die hebben, dan is ons systeem klaar om ermee te beginnen. Samen met de broadcasters kunnen we de komende twee jaar met ons platform heel wat nieuwe projecten lanceren. Zo moeten we in de toekomst bijvoorbeeld alle afleveringen van oude reeksen van een tv-programma on demand kunnen aanbieden op het moment dat de omroep een nieuwe reeks lanceert. We discussiëren nu met de zenders hoe we zo mee kunnen helpen om van dat programma een merk te maken. Nu doen de VRT en VT4 dat par example alleen voor respectievelijk Flikken en Lost."

Met tachtig zenders en duizenden programma's en films on demand zouden de gebruikers weleens in het aanbod kunnen verdrinken.

"Dat is inderdaad een probleem. Elke drie maanden zullen we ons aanbod moeten clearen. Vandaag is er waarschijnlijk te veel. Daarom duurt het vaak te lang alvorens je vindt wat je zoekt."

Wanneer kijken we massaal televisie op onze gsm?

"Dat is dezelfde vraag als die over de kip en het ei. Doen we het nog niet omdat er te weinig content voor bestaat of is het andersom? In Japan is er veel mobiele content voorhanden en daar is het fenomeen wél doorgebroken. Daar maken ze van een nieuwe tv-reeks meteen afleveringen voor televisie, internet en mobiele telefoons. Dat zijn korte episodes die mobisodes genoemd worden."

Wanneer zijn jullie klaar om televisie in hoge definitie (hd) aan te bieden?

"De bandbreedte is daarvoor nog niet overal voldoende groot. Dat probleem zijn we nu aan het oplossen, want hoge definitie-tv is voor ons prioriteit nummer één. Ontzettend veel films worden illegaal gedownload. Om dat probleem op korte termijn aan te pakken, is high definition-tv dé oplossing, want de kwaliteit van wat je op je pc kunt bekijken zal nooit hetzelfde zijn als wat je in hd op een flatscreen-tv kunt zien. We moeten ten laatste klaar zijn tegen de Olympische Spelen in Peking van 2008. Onze klanten zullen daarvoor geen nieuwe settop-box nodig hebben."

Jullie hebben een deal gesloten met Warner Bros om tegen het einde van de zomer blockbusters on demand aan te bieden vanaf het moment waarop ze op dvd verschijnen. Zal dat de traditionele videotheken niet de doodsteek geven?

"Niet wij maar de grote Hollywoodstudio's kiezen voor dit systeem! Omdat ze denken daarmee beter de piraterij tegen te kunnen gaan. Het betekent een keerpunt in de geschiedenis van de film, te vergelijken met het moment waarop de platenlabels in zee gingen met iTunes. Videotheken zullen een nieuwe specialiteit moeten zoeken. Toen zij opgericht werden, zei men ook dat zij de dood van de bioscoop zouden betekenen.

Dat is niet gebeurd. Volgens mij moet iedereen zijn plaats zoeken. Bij digitale televisie is het ook zo gegaan. Twee jaar geleden was het een gekkenhuis. De media wilden doen wat de telecombedrijven doen. De telecombedrijven wilden doen wat de televisiehuizen doen en de televisiehuizen wilden doen wat de telecombedrijven doen. Na twee jaar experimenteren lijkt iedereen zijn plaats te hebben gevonden. We beseffen allemaal dat we elkaar nodig hebben."

Hoeveel klanten hebt u nu?

"In maart hadden we 160.000 klanten. Eind augustus zullen we een nieuw cijfer bekendmaken. Ik kan u garanderen dat we groeien conform onze pronostieken. Meer zelfs, we doen beter. Ik denk dat velen zullen schrikken van wat we eind augustus zullen vertellen. Toen we voor het eerst cijfers bekendmaakten, was iedereen een beetje ontgoocheld.

Iedereen dacht dat de revolutie razendsnel zou verlopen. Revoluties vinden nooit snel plaats. De auto is ook niet in één jaar doorgebroken. Trouwens, ons doel is zoveel mogelijk gezinnen van breedband te voorzien. BelgacomTV en Skynet zijn twee producten die mensen ertoe aanzetten om breedband in huis te halen. Vandaag hebben 1,2 miljoen gezinnen breedband. Vooral dat cijfer willen we nog zien stijgen. BelgacomTV is daar het ideale middel voor. Vijftien procent van de mensen met ADSL heeft vandaag BelgacomTV. En belangrijker: vijftig procent van de klanten van BelgacomTV zijn nieuwe ADSL-klanten."

Hoeveel mensen nemen een BelgacomTV-abonnement

voor het voetbal?

"Dertig procent van onze klanten kiest voor een voetbalpakket. Wellicht is het aantal dat voor BelgacomTV kiest omwille van het voetbal nog groter, want ook wie geen pakket neemt, kan bij ons elk weekend twee wedstrijden bekijken."

Toch zei u eerder al niet tevreden te zijn over het contract van drie jaar dat u samen met de VRT gesloten hebt en waarvoor Belgacom jaarlijks 36 miljoen euro op tafel legt.

"Ik blijf erbij: de kwaliteit van het spektakel dat we daarvoor in ruil krijgen, komt niet overeen met die prijs."

Het laatste seizoen van het huidige contract gaat straks in. Volgend jaar moet er een nieuw contract komen. Doet u nog mee?

"Natuurlijk! Ik zal de onderhandelingen niet opblazen. Vorige week heb ik een eerste gesprek gehad met Roland Duchâtelet (verantwoordelijk voor de tv-rechten binnen de Profliga, bdc). Alle andere geïnteresseerden zijn ook bij hem gepasseerd. Voorlopig is iedereen geïnteresseerd. De vraag is: wat is voor alle partijen de beste constructie? Eerst moeten we het daarover eens worden, pas daarna kan er over geld gepraat worden. Vervolgens kunnen allerlei mogelijke partnerships ontstaan."

Heeft Roland Duchâtelet u niet gevraagd of de Profliga niet zelf een kanaal kan beginnen?

"Neen. Even is daarover gespeculeerd, maar het was snel duidelijk dat het de moeite niet was."

Klopt het dat de Profliga nog meer wil dan 36 miljoen euro per jaar?

"Ja, maar eerst moeten ze zich afvragen hoe ze kopers zullen vinden voor wat ze aanbieden. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Is de kwaliteit van het Belgisch voetbal slecht, dan kijkt niemand."

Wat krijgt BelgacomTV van de VRT voor de rechten voor de hoogtepunten?

"Dat kan ik niet vertellen."

De formule van vandaag, met BelgacomTV als eigenaar van de rechten en de VRT die de hoogtepunten mag uitzenden, vindt u niet de beste formule?

"Inderdaad."

Telenet was nochtans vragende partij om het voetbal in pakketten te verdelen. Is dat een betere oplossing?

"Ja. We moeten weten wat wij willen, wat Telenet wil en wat de open netten willen. Vervolgens moeten we pakketten bouwen en zorgen dat iedereen tevreden is over wat hij krijgt voor wat hij aanbiedt. Ik denk dat de profliga twee pakketten zal moeten aanbieden: één voor betaaltelevisie en één voor gratis tv."

Als BelgacomTV het pakket voor betaal-tv koopt, zal de VRT zelf het pakket voor gratis-tv moeten kopen?

"Eerst moet men duidelijk vastleggen wat in elk pakket zit. Welke hoogtepunten mogen in het pakket van gratis-tv komen? En wanneer mogen die worden uitgezonden? En hoeveel wedstrijden mag betaal-tv uitzenden? Daarover kan gediscussieerd worden. De VRT zendt nu hoogtepunten uit in het journaal terwijl de tweede helft van de wedstrijd nog gespeeld moet worden. Dat devalueert het pakket voor betaal-tv. Met de kwaliteit van het huidige voetbal, zijn heel veel mensen tevreden met alleen maar de hoogtepunten. Die hebben dus een grote waarde. Het bedrag dat daarvoor betaald wordt, moet daarmee in overeenstemming zijn."

De mensen vinden het evident dat ze het voetbal gratis te zien krijgen.

"Als het voetbal voor iedereen gratis te zien moet zijn, dan moet de staat daarvoor betalen. Zoals in een communistische staat. Dat is trouwens geen gek idee. Voetbal is op zeer veel vlakken - ik denk maar aan het sociale aspect - van onschatbare waarde voor een staat. Mocht er op een dag geen voetbal meer zijn, dan zou dat een nationaal drama betekenen."

Als jullie te veel betalen, waarom hebben jullie dan destijds zoveel geboden?

"Voor BelgacomTV was het voetbal de ideale manier om zich in de tv-wereld te integreren. Daar hebben we geen spijt van."

Hebt u het voetbal nog nodig?

"Ja. We hebben geen scenario liggen zonder voetbal. De klanten die BelgacomTV voor het voetbal hebben genomen, willen we niet verliezen."

En toch biedt u straks minder?

"Neen, dat heb ik niet gezegd. Ik wil alleen niet meer hetzelfde bedrag betalen om hetzelfde te zien. Ik heb gezegd dat we teveel betaald hebben voor wat we de voorbije jaren in ruil gekregen hebben. Vergeet niet dat Belgacom enorme inspanningen gedaan heeft om iets spectaculairs in de woonkamers te krijgen."

Terwijl de clubs te weinig gedaan hebben?

"Ja. We hebben betere spelers in de competitie nodig. Dat is toch duidelijk? Het grootste probleem van het Belgische voetbal is toch de kwaliteit ervan?"

Als er de volgende keer minder geboden wordt, is het de schuld van de clubs?

"(lacht) Tja, zo kun je het ook verwoorden."

Wat vindt u van de kritiek van Test-Aankoop, dat vindt dat er in België te weinig concurrentie bestaat over digitale televisie en dat de prijzen te duur zijn?

"Te duur? In vergelijking met wie? Met welk land? Met welke service? Je moet geen appelen met peren vergelijken. De prijzen in Groot-Brittannië zijn veel hoger voor heel wat minder. Met Nederland kun je ook al niet vergelijken, want daar zal betaaltelevisie nooit van de grond komen. Nederland is het enige land ter wereld waar ze nooit zullen begrijpen dat je moet betalen, wil je iets extra op tv zien. Een betaalzender als HBO werkt overal ter wereld, behalve in Nederland. Daar gaan ze liever naar de videotheek om vervolgens de cassette aan heel de familie uit te lenen."

Denkt u dat de prijs van digitale tv nog zal dalen?

"Neen. TV-kijken zal alleen maar duurder worden. Het aanbod wordt altijd groter."

Hebt u Joost, het nieuwe internetplatform om tv te kijken, al gezien?

"Ja, en ik vind het fantastisch. Maar de kwaliteit laat nog te wensen over. Om die te verbeteren moet de bandbreedte verhoogd worden. Het ultieme doel van Belgacom is zoveel mogelijk Belgen van een zo goed mogelijke internetverbinding te voorzien. Of the next big thing nu YouTube, Joost of Boost heet, het blijft onze business. Zonder ons kun je er niet naar kijken."

Bij Telenet wordt meer dan de helft van de leden van de raad van bestuur aangeduid door de Amerikaanse aandeelhouder Liberty Global. Wat vindt u daarvan?

"Het is de normale gang van zaken in het huidige economische klimaat. Maar Belgacom is een Belgisch bedrijf. Dat betekent dat we vijftig procent Waals en vijftig procent Vlaams zijn. Eigenlijk is Belgacom dus Vlaamser dan Telenet (lacht)."

Wie is Jean-Charles De Keyser?

De Brusselaar Jean-Charles De Keyser startte zijn carrière in 1970 als journalist bij RTL Radio. Negen jaar later werd hij algemeen hoofdredacteur van het nieuws bij RTL Belgium. Ondertussen presenteerde hij dat nieuws ook tussen 1982 en 1987. In dat jaar lanceerde hij RTL-TVI in Franstalig België, dat daar in een recordtempo marktleider werd. In 1991 stampte hij het succesvolle radiostation Bel RTL uit de grond. Vervolgens lanceerde hij RTL in Hongarije en werd hij bestuurslid bij RTL Nederland, RTL Kroatië en M6 France. In 2005 werd hij benoemd tot Executive Vice President voor de Benelux, Oost-Europa en alles wat met radio te maken heeft binnen de RTL-groep.

Op 1 september 2005 stapte hij over naar Belgacom, waar hij afgevaardigd beheerder van Skynet werd. Sinds maart 2007 is hij vicepresident van BelgacomTV. Daarmee neemt hij ook de taken over van Bert Becks die overstapte naar SBS Broadcasting Europe. (BDC)

Ik kan u garanderen dat we groeien conform onze pronostieken. Meer zelfs, we doen beter.

Ik denk dat velen zullen schrikken van

onze nieuwe cijfers

eind augustus

We hebben geen scenario liggen zonder voetbal.

De klanten die BelgacomTV voor het voetbal hebben genomen,

willen we niet verliezen

Als het voetbal voor iedereen gratis te zien moet zijn, dan moet de staat daarvoor betalen. Zoals in een communistische staat. Dat is trouwens geen gek idee. Voetbal is op zeer veel vlakken van onschatbare waarde voor een staat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234