Woensdag 26/01/2022

Tv Jules

Na mijn eerbetoon aan Peter Van Asbroeck werd me door mijn trouwe joggingvrienden en -vriendinnen verregaande mildheid verweten. Ik was een 'softie' geworden. Kritiekloos en veel te vriendelijk. De ranke Anne-Cathérine, veruit de snelste van ons allen, voegde eraan toe dat ze ook mijn aanmoedigingen aan het adres van 'superster' Iwein Segers maar niets vond. "Zulke clowns horen gewoon niet op het scherm", stelde ze hard. Ik stamelde, al enigszins buiten adem, iets over unieke fenomenen, respect voor de medemens en de hoge amusementswaarde van beide heren maar ze bleef erbij dat het mijn verdomde plicht was hen met pek en veren in plaats van met stroop te overdekken.

Het voornemen om jou als laatste voor het kerstreces te schrijven, werd evenmin op enthousiasme onthaald. "Een aanstellerig wicht. Niet meer dan de zoveelste domme borsten-en-billenmadam die denkt dat ze wat te vertellen heeft maar vooral haar lijf als moneymaker gebruikt." Dat was meer dan een brug te ver, Eline. Iedereen verdient een steuntje in de rug. Zelfs een strebertje met grote mond als jij.

Nochtans ben ik nooit een fan geweest. Noem me eerder een toeschouwer die met groeiend ongeloof je klim naar de top gadeslaat. Niet slecht gedaan voor een aandacht zoekende prefabartieste van dertien in een dozijn. Je mag het me niet kwalijk nemen maar ik hou niet zo van opdringerige sympathieke spring-in-'t-velds die opportunistisch van de ene discipline naar de andere huppelen en van imago veranderen als van onderbroek. Voor mij ben je vooral de vleesgeworden spraakwaterval die zelden wat te vertellen heeft. Veeleer gedreven door tomeloze ambitie dan door natuurlijke aanleg en verloren gelopen in het gevaarlijke niemandsland tussen de 'babe' die je bent en de gerespecteerde actrice/zangeres/presentatrice die je zo graag zou willen zijn.

Met verbazing vernam ik dat je het spuugzat was om tot de stoeipoezen te worden gerekend en het nodig vond soortgenoot Lesley-Ann Poppe te kapittelen omdat ze alleen maar wat "met haar tieten stond te zwaaien". De pot die de ketel verwijt. Jij was het toch die in Het sterke geslacht vriendin Anke Buckinx enthousiast een tong draaide, halfnaakt paradeerde in videoclips en in Crimi clowns je met frivole tepelplakkers versierde kroonjuwelen showde? Je had wellicht beter je mond gehouden, Eline. In plaats van hypocriet en gemakkelijk te willen scoren op de kap van collega's die, net als jij, zo snel mogelijk de ladder naar het sterrendom willen beklimmen.

Het past niet om het nest te bevuilen dat je de kans bood alle facetten van je rijke persoonlijkheid te ontplooien. Weet dat zelfs een strenge bril en de preutse(re) look van een 'bimbo' nooit een geloofwaardig Journaal-anker zullen maken.

Toch wil ik met plezier een lans voor je breken. Je bent nog jong en bovendien besef ik maar al te goed hoe moeilijk het moet zijn voor de wat minder getalenteerden om hun plaatsje onder de zon te bemachtigen. Velen voelen zich geroepen. Weinigen worden uitverkoren. Het doet me dan ook plezier dat het goed met je gaat. Bij de besten in Sterren op de dansvloer, presentatrice bij JIM TV en als 'tietenzwaaiende' lesbische nachtclubeigenares Durga figurante in de beste Vlaamse zwarte komedie sinds jaren.

Bovendien moet je weten dat ik altijd een groot bewonderaar ben geweest van de zo stiefmoederlijk behandelde beroepsgroep der goed van poten en oren gedraaide dames die 'iets in de media' willen doen. Een ten onrechte onderschat ras apart van mooie, holle vaten. Pronte, dartele en brutale eendagsvliegen waarvan zeldzame exemplaren er door een vreemde speling van het lot in slagen meerdere zomers mee te gaan. Koppige blijvertjes. Artistieke nazaten van Wendy Van Wanten, de bejaarde oermoeder aller televisionele stoeipoezen die de toon zette door schaars gekleed op een schapenvelletje schunnige verkleinwoordjes te prevelen. Niemand heeft zoveel betekend voor het vak als zij. Bij tanende belangstelling was geen offer haar te veel om de kassa aan de praat te houden. Ze papte aan met prinsen, maakte nieuws met een mysterieuze liefdesbaby en liet zich op het scherm zelfs een echtgenoot aanpraten. Dertig jaar later is ze er nog steeds.

We hebben de hinnikende sloerie Betty - 'behrijp je?' - gehad. Oerdomme West-Vlaamse slagersvrouw. Wereldberoemd geworden in Vlaanderen door in het Big Brother-huis wat met zichzelf te spelen. Er was de inmiddels tot kunstschilderes omgeschoolde hondenkapster Phaedra Hoste en natuurlijk the one and only Tanja Dexters, die het verkopen van zichzelf tot kunst verhief. Mijn respect voor hen is amper te beschrijven. Net als voor de vaandeldragers van de nieuwe generatie, zoals Astrid Bryan of de door jou verguisde Lesley-Ann Poppe die zich alleen met kreetjes, gefluister en/of een flinke bos hout voor de deur uit het niets naar de top wisten te katapulteren. Net als jij fleurig en onmisbaar televisiebehang dat goed geld verdient als opsmuk van programma's die het meer van 'body' dan van 'brains' moeten hebben. Jullie zijn de 'boekskes' van de media. Niemand leest ze maar iedereen weet wat er in staat. Lege dozen met een mooie strik eromheen die perfect weten wat ze wel of niet kunnen. En daar is niets mis mee, Eline. Je hoeft je dan ook niet beter voor te doen dan je bent.

Jij kent mij niet. Ik jou wel. Geloof het of niet, maar enkele jaren geleden zag ik je, louter toevallig, optreden op de Beverse Feesten. Je ging toen nog door het leven als 'Ellektra'. Een soort Lady Gaga 'uit den Aldi' die het meer van sexy outfits dan van haar stem moest hebben. Tot mijn grote opluchting las ik dat je dat opzichtige alter ego onlangs vaarwel hebt gezegd en van plan bent voortaan onder eigen naam de podia te bestormen. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar na al die jaren slaag ik er nog steeds niet in je als een echte artieste te zien. Wat je ook probeert, je blijft een 'gepimpte' blonde meeloper die aandoenlijk hard haar best doet om au sérieux genomen te worden. Niet overtuigend genoeg als vj, zangeres of actrice.

Ik weet nog hoe je ineens in Thuis verscheen als Amber en gestalte probeerde te geven aan de verwende bitch Nathalie in de bizarre telenovelle LouisLouise. Een overijverig meisje dat een actrice speelde in plaats van het personage dat ze geacht werd te incarneren. Toen je totaal ontredderd de survivalsoap 71° Noord moest verlaten en ook daar de tol voor zelfoverschatting cash betaalde, had ik oprecht met je te doen.

Ach, misschien dat het ooit nog wat wordt. Ik wens je alle succes toe en beloof plechtig dat ik, weliswaar van grote afstand maar met stilaan spreekwoordelijke mildheid, je carrière zal blijven volgen. Wie weet word je straks wel tot stralende koningin van de dansvloer gekroond. Ik zal fanatiek voor je duimen.

Hou je verder vooral in stilte bezig. Alvast een prettige kerst en een heerlijk Nieuwjaar toegewenst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234