Zaterdag 19/06/2021

Tuymans toont Londen Belgische abstracte kunst

Schilder Luc Tuymans laat het Londense publiek binnenkort kennismaken met abstracte Belgische kunstenaars, van Raoul De Keyser en Bernd Lohaus tot Gert Robijns en Timothy Segers. Tot nu toe te weinig bekend in Londen, maar daar wil Tuymans dringend verandering in brengen.

Luc Tuymans (56) is een figuratieve schilder. Maar toen hij als curator benaderd werd door de Parasol Unit Foundation for Contemporary Art, een nonprofitcentrum voor hedendaagse kunst in Londen, koos hij er toch voor om een tentoonstelling met abstracte kunst te maken. "Ik mag dan zelf niet abstract schilderen, toch zit er in mijn werk een graad van abstractie, weliswaar in een figuratief geheel. Voorts heb ik persoonlijk een zwak voor abstracte kunst, zoals Mondriaan en de Russische constructivisten, en vind ik de Seagram Paintings van Mark Rothko ronduit meesterwerken."

Tuymans brengt vanaf 9 september een veertigtal werken van vijftien Belgische abstracte kunstenaars samen: Francis Alÿs, Guy Mees, Carla Arocha & Stéphane Schraenen, Walter Leblanc, enzovoort. Een tentoonstelling die spannend belooft te worden, want niet alle kunstenaars zijn 'pure' abstracten maar gaan wel op een uiterst persoonlijke manier om met het gegeven. Ze tasten vaak de grenzen tussen figuratie en abstractie af.

Generatiekloof

"Ik toon schilderijen, sculpturen en installaties: een gevarieerde expositie, dus. Parasol Unit was meteen mee met mijn voorstel. Nogal wat kunstenaars die ik toon, zijn weinig of niet bekend in Londen. Maar men is verrast door hun kwaliteit, terwijl de marktwaarde van een aantal kunstenaars onbegrijpelijk laag is. Ik heb een volwaardige expositie gemaakt - noem het een minimuseumtentoonstelling - en er is al redelijk wat belangstelling van de Britse pers." Daar zal de naam van de curator niet vreemd aan zijn, natuurlijk.

"Eigenlijk ligt het bijna voor de hand om zo'n expo te maken", zegt Luc Tuymans. "Belgische musea doen dit helaas niet, hoewel ze er wel toe in staat zijn. Vergelijk het maar eens met de uitstekende manier waarop de Britse musea hun modernisten uitspelen en in de traditie inschakelen."

"Ik ben blij dat ik Jef Verheyen kan tonen, een nog altijd ondergewaardeerde schilder. Het gaf mij een kick om te merken dat hij zijn Zwarte ruimte al in 1958 schilderde, de periode waarin ook de Amerikaanse schilder Ad Reinhardt zijn monochrome, zwarte schilderijen maakte."

De titel van de expositie, The Gap, verwijst naar de kloof tussen de twee generaties abstracten. De oudste heeft invloed ondergaan van Mondriaan, De Stijl en ook nog de Zero-beweging uit de jaren 50 en 60, terwijl de jongste generatie die modernistische ideeën herinterpreteert in de context van vandaag. "Er is dus een kloof, maar die overbruggen we nu door de twee generaties samen te tonen", zegt Tuymans.

De curator laat zich leiden door het puur visuele en brengt, soms met verrassende keuzes, kunstenaars uit de twee generaties samen, telkens in duoverband. "Ik wil lijnen tonen en de dode kunstenaars reactiveren door ze te confronteren met kunstenaars van nu. Zo geef je die overleden kunstenaars hun relevantie terug", zegt Tuymans. "Maar het is geen kunsthistorische tentoonstelling. Daarvoor ontbreken belangrijke namen zoals Jo Delahaut."

Tuymans speelt Jef Verheyen (1932-1984) uit tegen Pieter Vermeersch (1973). Een speciaal gemaakte muurschildering van Philip Van Snick (1946) - "nog zo'n ondergewaardeerde kunstenaar" - confronteert hij met schilderijen van Amédée Cortier (1921-1976), die geboeid was door de ruimtelijke werking van kleuren. Tuymans brengt sculpturen van Bernd Lohaus (1940-2010) samen met het uitermate vlakke werk van Timothy Segers (1983), en laat Gert Robijns (1972), die alledaagse voorwerpen uit hun context haalt, dialogeren met een beschilderde linnen doos, een 'goal', van Raoul De Keyser (1930-2012).

"Het werk van Raoul De Keyser is zo goed", zegt Tuymans, "omdat hij zijn ervaringen omzette in kleur en vorm. Daarin zit trouwens voor mij het grote verschil tussen de Amerikaanse en de Belgische abstracten. Bij de Belgische kunstenaars blijft er een werkelijkheidselement, een aardse component, aanwezig in de abstractie. Daartegenover staat het rigoureuze, soms bijna industriële minimalisme van Amerikaanse kunstenaars als Barnett Newman en Donald Judd."

The Gap: Selected Abstract Art from Belgium van 9 september tot 6 december in Parasol Unit Foundation for Contemporary Art, 14 Wharf Road, Londen. parasol-unit.org

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234