Woensdag 28/10/2020

Tussen twee stoelen gevallen

Horror l Nieuwe versie van 'Dawn Of the Dead'HH

Christophe Verbiest

'Als er geen plaats meer is in de hel, zullen de doden op aarde rondwandelen.' De slogan van Dawn Of the Dead zegt duidelijk waar het op staat, maar zoals in elke zombiefilm gaat het natuurlijk vooral om de levenden en hun strijd tegen the living dead. Zombies: de Amerikaan George A. Romero heeft er met zijn Dead-trilogie een carrière op gebouwd. Deze Dawn Of the Dead is een remake van het middendeel van die triptiek.

Het is eigenlijk meer een grondige herwerking, al is het basisidee behouden: op het moment dat de zombies zich over de VS verspreiden (zombies bijten gezonde mensen, die snel sterven en vervolgens als zombies verrijzen) vlucht een handvol mensen een winkelcentrum binnen, een laatste toevluchtsoord in een ineenstortende wereld.

De oorspronkelijke groep (een verpleegster, een agent, een verkoper en een koppeltje van wie de vrouw zwanger is) stoot in de shopping mall op een stel veiligheidsagenten dat geen boodschap heeft aan extra bezoekers.

Als er nadien een vrachtwagen het gebouw ramt en een lading mensen uitspuwt, is de groep in het door zombies omstuwde winkelcentrum compleet en rest er hen maar één opgave: uitbreken op zoek naar een echt veilige plek, al hebben ze opvallend veel tijd nodig om dat zelf te beseffen. Want ze zitten elkaar voortdurend in de haren, een machtsstrijd om te bepalen wie het alfadier is. Het evidentste verschil tussen de twee versies van Dawn is de technologische evolutie: Snyder beschikt over middelen en effecten waarvan Romero niet eens durfde dromen. Wie meer kan tonen, wil ook vaak meer tonen, maar Snyder, een reclamefilmer voor wie dit de eerste speelfilm is, gelooft gelukkig nog in de kracht van de suggestie. Daardoor zit het met de spanningsopbouw meestal wel snor.

Toch wat de individuele scènes betreft, want over de hele film houdt hij de boog niét gespannen, maar dat heeft dan weer alles te maken met het zwakke scenario van James Gunn, bekend van... eh, Scooby-doo. Die heeft heel wat boeiende elementen uit het scenario van Romero geveegd (de sociale kritiek, de satirische humor) en daarvoor niets in de plaats gesteld. Wie graag een moderne versie van Romero's film ziet, verwijzen we naar Danny Boyles huiveringwekkende 28 Days Later van vorig jaar.

Wat valt er nog te zeggen over Dawn Of the Dead? Dat de acteurs het, rekening houdend met de clichématige personages, niet onaardig doen, dat soundtrackcomponist Tyler Bates de platitudes niet schuwt, dat Snyder een oor heeft om met songs de sfeer te versterken (van 'The Man Comes Around' van Johnny Cash over snijdende metal tot een bijna te ironische loungeversie van 'Down With the Sickness'), maar dat diezelfde Snyder te weinig visuele verbeelding heeft en dat het open einde, ondanks de originele eindgeneriek, flauw is en nu al een een sequel lijkt aan te kondigen.

Los van de gebreken valt deze Dawn Of the Dead finaal ook tussen twee stoelen: te weinig subtekst voor wie van intelligente horror houdt en te weinig gore voor de fans van een splatterfestijn.

VERTOLKING Sarah Polley, Ving Rhames, Jake Weber, Michael Kelly, Mekhi Phifer REGIE Zack Snyder LAND Verenigde Staten SPEELDUUR 100 minuten

Vooral het zwakke scenario fnuikt deze zombiefilm

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234