Donderdag 13/05/2021

Tussen Aesopus en Kurosawa

Het oogt een beetje vreemd: zo'n titel die naar de Griekse fabelschrijver Aesopus èn naar de Japanse filmreus Akira Kurosawa verwijst. En dat voor de Disney-tekenfilm A Bug's Life, die helemaal door de computer vervaardigd werd!

Wat willen we daar mee bewijzen? Alleen maar dat digitaal vakmanschap slechts tot filmisch meesterschap kan leiden als men ook een boeiend verhaal weet te vertellen. En dat gebeurt hier door, gelukkig op een originele manier, bij enkele Oude Meesters te gaan aankloppen.

Op het animatiefilmfront wordt momenteel een commerciële en creatieve oorlog uitgevochten tussen Disney en DreamWorks, de nieuwe studio waar onder meer Jeffrey Katzenberg, ex-werknemer van de zogenaamde Mouse Factory, de leiding heeft. Vorig jaar uitte zich dat, naast de concurrentie tussen Mulan enerzijds en The Prince of Egypt anderzijds, ook op het vlak van de computeranimatie. In '95 scoorde Disney een fenomenale hit met Toy Story, de allereerste CGI-film. Dat staat voor Computer Generated Imagery en betekent dat alles via computeranimatie gerealiseerd werd. Disney ging daarvoor in zee met de computerfirma Pixar en deed dat daarna opnieuw voor A Bug's Life, een CGI-film waarin een mierenkolonie centraal staat. Toevallig(?) stond bij DreamWorks met Antz iets gelijkaardigs op stapel. In eerste instantie was die film gepland voor begin dit jaar, maar Katzenberg dreef het productieritme zodanig op dat de film al vorige herfst in de Amerikaanse zalen in roulatie kwam. Het was met andere woorden de 'Battle of the ant-imators', zoals het vakblad Variety toen titelde.

Bij Disney maakte men zich niet al te veel zorgen over het feit dat hun mierenfilm, die hoe dan ook meer 'kid-oriented' zou zijn dan Antz, als tweede in de bioscopen zou komen. Blijkbaar terecht, want terwijl Antz op elf weken zo'n 86 miljoen dollar binnenhaalde, had A Bug's Life voor datzelfde bedrag slechts vier weken nodig.

Voor het verhaal van A Bug's Life gingen de scenaristen eerst langs bij Aesopus, waar ze de fabel over de hardwerkende mier en de flierefluitende sprinkhaan (die dan later om voedsel moet komen bedelen) onderhanden namen. Ze deden dat vrij drastisch. De mierenkolonie blijkt nog steeds even hard te werken, maar dit keer komen de sprinkhanen niet meer bedelen. Neen, onder leiding van de imponerende Hopper (stem van Kevin Spacey) komen ze hun deel van de oogst zeer brutaal en agressief opeisen. Dit keer loopt er echter iets mis. Net vóór de sprinkhanen hun portie komen ophalen, zorgt een accidentele tussenkomst van de ietwat excentrieke uitvinder-mier Flik ervoor dat alles door het water wordt weggespoeld. Hopper is woedend en stelt een ultimatum. De mierenkolonie panikeert, want ze vrezen de vooropgestelde deadline onmogelijk te kunnen halen. Flik beseft dat hij iets goed te maken heeft en trekt daarom de wijde wereld in, op zoek naar hulp.

Hier komen we dan bij Kurosawa terecht. In zijn magistrale epos De Zeven Samourai uit 1954 vertelde hij het verhaal van zeven samourai, die een boerendorp helpen om zichzelf te verdedigen en eindelijk weerwerk te bieden tegen de stelselmatige plunderingen van een bandietenbende. In dit geval worden de samourai vervangen door de niet bijster succesrijke artiesten van een vlooiencircus. Die denken trouwens in eerste instantie dat ze naar de mierenkolonie worden uitgenodigd voor een optreden en als ze daar toekomen, zijn ze dan ook bijzonder trots en blij dat ze eindelijk nog eens applaus krijgen. Maar dan moet het échte werk dus nog beginnen...

Wat A Bug's Life tot zo'n grappig en aangenaam spektakel maakt, is - behalve de kleurenpracht, de verbluffende animatie, de vloeiende camerabewegingen, de nog maar eens uitstekende stemmenregie en nog zo'n aantal technische kwaliteiten - de verbazingwekkende vindingrijkheid waarbij die insectenwereld tot leven wordt gebracht: dat kan gaan van een slak die protesteert omdat er zout in haar eten zit, over glimwormen die als schijnwerpers gebruikt worden en sprinkhanen die vogelpik spelen met angels (waar de muggen evenwel nog aan vast zitten), tot circuswagens die voortgetrokken worden door duizendpoten, een demonstratie windsurfen op vallende bladeren en tenslotte een vuurwerk van... exploderende graszaden. Kortom, big fun!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234