KortGeldfabriek
Turks merk wil Tesla van de troon stoten
“Vanaf het moment dat we onze elektrische auto’s over de hele wereld zien rijden, hebben we ons doel bereikt”, was de niet mis te verstane boodschap van de Turkse president Erdogan bij de presentatie van Togg. Het Turkse automerk wil Tesla van de stroomtroon stoten. Het werkt daarvoor samen met grote Turkse bedrijven, vond inmiddels al miljarden aan investeringen en kreeg de steun van Erdogan. De president bestelde meteen al zijn eerste elektrische SUV. Het eerste model moet volgend jaar op de markt zijn.
Just Eat TakeAway wil boodschappen leveren
De maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com overweegt om ook boodschappen aan huis te leveren. Dat vertelde topman Jitse Groen bij de toelichting van de kwartaalcijfers. Het bedrijf vraagt zich af of die tak wel levensvatbaar is. “Maar dat betekent niet we het voorstel niet leuk vinden”, zei Groen. In België, waar het bedrijf bekend is als Takeaway.com, hebben concurrenten als Uber Eats en Deliveroo al samenwerkingen opgestart met Carrefour.
Geen kaas door hack
Wie deze week naar Albert Heijn trok om voorverpakte kaas in te slaan, kwam allicht van een kale reis thuis. De schappen waren enkele dagen zo goed als leeg. Door een hack bij een logistiek dienstverlener van AH begonnen de leveringen een week geleden stil te vallen. Tegen het einde van de week lagen in de meeste AH’s de kaasrekken weer vol.
CIJFER
€32 miljard
De hoogste Duitse rechtbank oordeelde dat Volkswagen ook de interest op leningen voor de aankoop van een ‘sjoemelwagen’ moet terugbetalen. ‘Dieselgate’ heeft VW al meer dan 32 miljard euro gekost.
Luxemerken boeren goed in pandemie
Mensen met een goed gespijsde bankrekening kunnen dat geld dezer dagen niet uitgeven aan reizen of restaurants. En daar varen de luxemerken wel bij. Zo maakte het Franse bedrijf LVMH, geleid door miljardair Bernard Arnault, bekend dat het weer evenveel verkoopt als voor de start van de pandemie. Vooral consumenten uit de Verenigde Staten en China vormen de motor voor het herstel. Ze zijn vooral geïnteresseerd in producten van merken zoals Louis Vuitton en Dior.
Werken na de crisis
Werkgevers kunnen maar beter goed nadenken over hoe ze werk organiseren. Onderzoeksbureau McKinsey deed een enquête bij meer dan 5.000 mensen over heel de wereld die kunnen telewerken. Bijna een derde van de ondervraagden geeft aan dat ze overwegen om te veranderen van werk wanneer hun werkgever zou eisen dat iedereen terug naar het werk komt zoals dat pre-corona het geval was. Toen McKinsey vroeg hoeveel dagen mensen precies wilden thuiswerken, liet meer dan de helft weten dat drie dagen of meer ideaal is. In Europa ligt dat cijfer iets lager.