Dinsdag 06/12/2022

Trump moet duimen leggen voor seksuologe

TimeMagazine pakt uit met de dertig invloedrijkste mensen op het internet. Onder hen usual suspects als Donald Trump en Cristiano Ronaldo, maar ook een selfmade seksuologe en de Belgisch-Amerikaanse mensenrechtenrapporteur Peter Bouckaert.

Donald Trump

Zowel zijn fans als vijanden lezen zijn tweets, en dan gaat het wereldwijd al snel over miljoenen mensen. Hoe harder hij zijn tegenstanders uitscheldt, hoe meer mensen Trump bereikt. De harde, hoekige stijl van Twitter lijkt perfect samen te vallen met de agressieve aanpak van Trump. In totaal heeft hij 7 miljoen volgers, dat is meer dan welke andere presidentskandidaat ook. Hillary Clinton komt met 5,7 miljoen volgers op de tweede plaats.

Narendra Modi

Qua stijl en politieke boodschap niet te vergelijken met Donald Trump, maar ook de Indiase premier Narendra Modi gelooft heel erg in de kracht van sociale media. De leider van de grootste democratie op aarde communiceert bijna al zijn belangrijke beslissingen eerst aan zijn 18 miljoen Twitter-volgers. Eind vorig jaar, op kerstdag, schreef hij zelfs letterlijk geschiedenis via de sociale media. Die dag kondigde hij een bezoek aan de Pakistaanse stad Lahore aan, waar hij premier Nawaz Sharif een gelukkige verjaardag ging wensen. Een historische geste waarmee hij een einde wou maken aan de decennialange vijandschap tussen beide naties.

Kim Kardashian West & Kanye West

Het wereldberoemde koppel is tegelijk een superimperium op sociale media. Kardashian heeft maar liefst 120 miljoen volgers. Volgens sommigen haalde ze dat bereik pas nadat ze een vorm van internetdoping pleegde: ze plaatste enkele naaktselfies en ging daarover een intens debat aan met kritische volgers.

Ook Kanye West zet als artistiek ondernemer volop in op sociale media. Hoe hij dat doet? In de eerste plaats door zijn corebusiness - zijn muziekalbums - exclusief via internet te lanceren. The Life of Pablo, zijn nieuwe album, is bijvoorbeeld enkel via streaming service Tidal te verkrijgen. Voorts plaatst West uiteraard regelmatig Facebook-posts en tweets over zijn huwelijk met Kardashian, hun kinderen en zijn recente project met Paul McCartney.

Cristiano Ronaldo

Op sociale media is Cristiano Ronaldo de allerpopulairste atleet. Zijn gecombineerde bereik op Facebook, Twitter en Instagram: 110 miljoen mensen. En daarvoor hoeft de Portugese Real Madrid-speler niet eens veel moeite te doen. Vergeleken met veel andere sportsterren is hij veel minder actief op sociale media en de meeste van zijn berichten zijn (verdoken) sponsoracties. Ronaldo - of zijn persdienst - wisselen deze commerciële tweets af met aandoenlijke foto's van zoontje Cristiano Ronaldo jr. en af en toe laat de voetballer ook zijn hart zien met een benefietactie ten voordele van Syrische voetballertjes.

J.K. Rowling

De sublieme manier waarop schrijfster J.K. Rowling Harry Potter de wereld liet veroveren, wordt nu ook toegepast op het internet. Het Potter-universum vindt moeiteloos zijn weg op de sociale media. Wel opvallend: Rowling gaat via Twitter op zeer informele en directe wijze in gesprek met haar lezers; op een manier die bijna doet vergeten dat de schrijfster zeven miljoen volgers en nog veel meer lezers en bewonderaars heeft.

Peter Bouckaert

De Belgisch-Amerikaanse urgentiedirecteur van Human Rights Watch weet als geen ander informatie over oorlogen en mensenrechtenschendingen met een miljoenenpubliek te delen. Met zijn efficiënte en behendige woordgebruik slaagde hij er zelfs in om een zogenaamd vergeten conflict als dat van de Centraal-Afrikaans Republiek tot wereldnieuws te maken. Bouckaert maakt daarbij steeds gebruik van krachtige foto's. Getuige daarvan de foto van de verdronken Aylan die genomen werd door de Turkse fotograaf Nilüfer Demir, maar die pas viraal ging wanneer Bouckaert hem op Facebook en Twitter plaatste.

Laci Green

Het begon als een hobby: YouTube-filmpjes maken over seksuele opvoeding. Maar ondertussen halen de producties van de 26-jarige Amerikaanse Laci Green ruim 122 miljoen kijkers. Daarmee is ze Amerika's invloedrijkste experte inzake seksualiteit en relaties. Green is een groot voorstander van vrije seks op voorwaarde dat er steeds sprake is van wederzijdse toestemming en dat beide partners zich beschermen tegen aids en andere seksueel overdraagbare ziektes. Ze omschrijft zichzelf als panseksueel, waarmee ze bedoelt dat ze kan genieten van alle soorten seksualiteit tussen meerderjarigen: heteroseksualiteit, homoseksualiteit, biseksualiteit, transseksualiteit en transgenderisme.

Joy Cho

In Europa is ze misschien nog niet zo bekend, maar in de VS is designer Joy Cho superhot. Ze begon in 2005 met een studio in Los Angeles, maar brak door dankzij haar blog over design, mode, eten en wat zij omschrijft als "gelukkige momenten in het dagelijkse leven". Met 18,5 miljoen volgers is zij wereldkampioen op Pinterest. Ze mocht onder meer de souvenirpaaseieren van het Witte Huis ontwerpen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234