Woensdag 29/09/2021

Interview

"Trump heeft de haat tegen immigranten en outsiders ongelofelijk aangewakkerd"

Julianne Moore in 'Suburbicon'. Beeld Hilary Bronwyn Gay
Julianne Moore in 'Suburbicon'.Beeld Hilary Bronwyn Gay

Fans van Julianne Moore zullen een vette kluif hebben aan Suburbicon: de Amerikaanse topactrice speelt niet één, maar twee rollen. Een hele uitdaging voor de Oscar-winnares, al was het vooral de politieke dimensie van de film die haar – als kind van een geïmmigreerde moeder – aantrok.

Een verhitte troep blanke mannen omsingelt het huis van een zwarte familie. Ze scanderen racistische leuzen. Ruiten sneuvelen. Een geconfedereerde vlag wordt gehesen als teken van overwinning. Dit is een scène uit Suburbicon, gebaseerd op een waargebeurd voorval uit 1957. Maar het had even goed augustus 2017 in Charlottesville kunnen zijn, waar de boel al even hard uit de hand liep. De gelijkenis is zo treffend, dat je zou zweren dat regisseur George Clooney zich door de neonazistische mars liet inspireren. Maar dat kan natuurlijk niet: toen hij vorige herfst voor het eerst “actie” riep op de set van Suburbicon, was Trump nog niet eens verkozen.

Ook Julianne Moore, die in de film de vrouw van Matt Damon én haar tweelingzus speelt, leefde toen nog in de veronderstelling dat Hillary Clinton binnenkort haar land zou leiden. Maar dat Trump met zijn agressieve verkiezingscampagne iets onwelriekends wakker had gemaakt in de VS, was toen ook al duidelijk.

“Trump propageerde het idee van een ‘Amerika voor Amerikanen’”, vertelt Moore op het filmfestival van Venetië, enkele uren voordat Suburbicon er in wereldpremière zou gaan. “Daarmee heeft hij de haat tegen immigranten en outsiders ongelooflijk aangewakkerd. Dat was waar we met deze film tegen wilden reageren. Maar dat er vandaag, net zoals in 1957, opnieuw gewelddadige racistische rellen zouden uitbreken, hadden we nooit kunnen vermoeden. Ik kon het gewoon niet geloven, toen ik de beelden zag. De opkomst van die vreselijke neonazistische beweging die we in Charlottesville aan het werk hebben gezien, is Trumps verantwoordelijkheid.”

Hoopt u dat deze film een impact kan hebben?

Julianne Moore: “We moeten alleszins kijken naar ons verleden om onszelf eraan te herinneren dat dit soort zaken nooit ver weg zijn, en dat we dus maar beter waakzaam blijven. Anders blijft de geschiedenis zichzelf herhalen. Je kunt alleen maar hopen dat een film als deze een debat op gang kan brengen. Pas als erover gesproken wordt, kan er ook iets veranderen.”

Uw moeder is zelf een immigrante in de VS. Maakt dat u extra gevoelig voor dit soort thema’s?

“Zeker en vast. Ik ben een Amerikaanse van de eerste generatie: mijn moeder is Schotse, ze kwam pas op haar tiende naar de VS met haar ouders. En ze kreeg pas de Amerikaanse nationaliteit toen ze 27 was. Ze is altijd heel Schots gebleven. Dat idee heeft ze ook aan mij doorgegeven: de Amerikaanse identiteit kan verschillende invullingen hebben. Want behalve native Americans en mensen die tegen hun wil naar Amerika zijn gebracht, stammen we allemaal af van mensen die ooit naar Amerika zijn gemigreerd.”

Dat George Clooney een geëngageerd filmmaker is, weet iedereen. Wat hebt u op de set van Suburbicon nog over hem geleerd?

“Dat hij nooit boos wordt. (lacht) Echt waar, ik heb hem al bezorgd en ongerust geweten, maar nooit heb ik hem tegen iemand horen roepen. George is een heerlijke man: grappig, warm en heel attent. Hij behandelt iedereen altijd correct.”

Moore met tegenspeler Matt Damon en regisseur George Clooney op de première van Suburbicon in Westwood, California.
Moore met tegenspeler Matt Damon en regisseur George Clooney op de première van Suburbicon in Westwood, California. "George is een heerlijke man: grappig, warm en heel attent."Beeld AFP

We hadden niets anders verwacht...

“Precies! (lacht) Bovendien komt hij ook ongelooflijk voorbereid op de set – en dat vind ik het allerbelangrijkste aan een regisseur: dat hij zijn materiaal kent, een uitgesproken visie heeft en die ook weet te communiceren aan zijn medewerkers. George doet dat geweldig. Hij kende het script als zijn broekzak, en wist altijd precies hoe hij iets wilde draaien, met daarbinnen toch ook een grote creatieve vrijheid voor de acteurs. Hij moedigde ons echt aan om ons volledig te geven.”

Bent u zelf ook zo goed voorbereid als Clooney?

“O ja. Ik wil nooit op de set komen zonder dat ik precies weet wie mijn personage is. Voordat de opnames beginnen, wil ik haar doorgrond hebben, weten hoe ze beweegt, hoe haar stem klinkt, enz. Het is ook mijn verantwoordelijkheid om dat allemaal uit te zoeken, en niet die van de regisseur. Sommige mensen zeggen dat een regisseur een vertolking “uit een acteur krijgt”, maar zo werkt het volgens mij niet. Regisseurs hebben te veel andere dingen te doen. Nee, als ik op de set zou aankomen zonder te weten wat ik ging doen, dan zouden ze mij moeten ontslaan!” (lacht)

Eerlijk: is het dan nog nooit gebeurd dat u te weinig voorbereid aan een opnameperiode begon?

“Nee. Want als ik het personage op voorhand niet heb kunnen uitdokteren, dan gaat dat ook op de set niet meer gebeuren. Sommige rollen zijn gewoon niet voor mij. Als ik een scenario lees, voel ik soms meteen: ‘Nee, dit is iets voor Charlize (Theron, LT)’. (lacht) Je moet gewoon je eigen sterktes en zwaktes kennen. Ik denk echt niet van mezelf dat ik om het even welke rol kan spelen. Ik moet mijn personage altijd op een of andere manier kunnen begrijpen.”

U acteert intussen al meer dan 30 jaar. Hoe is uw aanpak in al die tijd geëvolueerd?

“Toen ik jonger was, was ik eigenlijk veel zekerder van mezelf. Ik bereidde me veel minder voor. Toen ik 23 was, dacht ik al snel: “Ik heb dit personage helemaal begrepen, ik heb haar accent onder de knie, ik ben er klaar voor”. En dan deed ik geen research meer. Vreselijk! (lacht) Hoe ouder ik word, hoe minder ik het gevoel heb dat ik alles weet, en hoe meer ik me voorbereid op mijn rollen.”

Suburbicon speelt vanaf 6/12 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234