Zondag 23/02/2020

Googlebom

Trump bovenaan bij zoeken naar 'asshole' en 'golden showers': Twitter grijpt in

Wie op zoektermen als 'asshole', 'golden showers' of 'tiny hands' zoekt, krijgt het offidiële profiel van Donald Trump bij de resultaten. Beeld Twitter

Te pas en te onpas verschijnt het officiële profiel van president Trump bovenaan bij opmerkelijke zoekopdrachten op Twitter. Bijvoorbeeld wie op 'asshole' zoekt. Of op 'golden showers'. Op 'tiny hands', op 'Putin' zelfs. Twitter heeft in veel gevallen inmiddels zelf ingegrepen.

Na de eerste berichten over de link tussen Trump en asshole op Twitter, gingen internetters naarstig op zoek naar andere voorbeelden waarbij het officiële account bovenaan in de zoekresultaten van Twitter verscheen. En die zijn er volop. 

Twitter lijkt in zijn maag te zitten met de voorvallen. Een aantal zoekresultaten waarbij Trump (zelf een fanatiek Twitteraar) prominent verscheen, is inmiddels handmatig verwijderd. Maar wie bijvoorbeeld op 'golden showers' zoekt (een verwijzing naar Trumps vermeende chantabele praktijken in een Russisch hotel) op Twitter, ziet nog altijd het account van Trump bovenaan staan.

Googlebom

Op het eerste gezicht is het vreemd om te zien dat Trump tussen zelfverklaarde 'assholes' staat, of mensen die het woord 'asshole' in hun Twitter-bio hebben staan. Zoals ene Mike Monteiro: "Dit is een persoonlijk account dat niet de mening van mijn baas weergeeft. Die trouwens een asshole is."

De verklaring is simpel. Twitter heeft last van een fenomeen waarmee Google voor het eerst tijdens de verkiezingen in 2004 mee te maken kreeg: de Googlebom. Als maar genoeg mensen een zoekterm op hun eigen site linken naar een specifieke pagina, dan legt de zoekmachine ook dat verband. Destijds leidde de zoekterm 'miserable failure' op Google direct naar de officiële pagina van George W. Bush. In Nederland waren er in de jaren erna ook verschillende Googlebommen. De bekendste was 'raar kapsel', waarbij de pagina van Jan Peter Balkenende bovenaan de resultaten kwam.

Google paste zijn algoritme in 2007 zodanig aan dat het een stuk moeilijker werd om succesvolle Googlebommen te werpen. Maar bij Twitter is het nog prima te doen, zo blijkt. De Googlebom is een Twitterbommetje geworden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234