Donderdag 16/07/2020

Reclame

Trump-aanhangers steken Nike-schoenen in brand: nieuwe campagne verdeelt VS

De Nike-campagne met Colin Kaepernick.Beeld Nike

American footballspeler Colin Kaepernick is een van de gezichten van een nieuwe campagne van sportmerk Nike. Met het binnenhalen van de man, die aan de wieg stond van de protesten van NFL-spelers tegen de behandeling van zwarte burgers door de politie, maakt de sportfabrikant een verrassend en duidelijk statement. President Trump heeft zich herhaaldelijk vol afschuw uitgesproken tegen Kaepernick.

Kaepernick (30), die al sinds vorig jaar niet meer aan de bak komt in de competitie, figureert in een campagne waarmee Nike wil vieren dat 30 jaar geleden de beroemde slogan ‘Just Do It’ werd geïntroduceerd.

Nike stak zijn bewondering voor de voormalige quarterback van de San Francisco 49’ers niet onder stoelen of banken toen werd gevraagd waarom voor Kaepernick was gekozen. Een van de vicepresidenten van het bedrijf, Gino Fisanotti, noemde hem "een van de meest inspirerende atleten" van deze generatie. "Iemand die de macht van sport als hefboom heeft gebruikt om de wereld vooruit te helpen", aldus Fisanotti. De nu werkloze footballspeler zit al sinds 2011 onder contract bij Nike.

Kaepernick reageerde ingetogen maar vastberaden op het besluit van de sportfabrikant. "Geloof in iets, zelfs als dat betekent dat je alles moet opgeven", plaatste de NFL-speler op Twitter bij zijn eigen campagnefoto. Vrijdag, bij een US Open-wedstrijd in New York tussen de tenniszusters Serena en Venus Williams, was hij door het publiek al onthaald als een held. 

Colin Kaepernick en collega Eric Reid knielen in september 2016 tijdens het spelen van het volkslied in het Californische Santa Clara uit protest tegen het racisme in de VS en de behandeling van zwarte burgers door de politie.Beeld AFP

Staande ovatie

Hij kreeg toen een staande ovatie, net als zijn voormalige teamgenoot Eric Reid die Kaepernick als een van de eersten volop steunde bij zijn protesten. Ook Reid komt sinds zijn vertrek bij de San Francisco 49’ers niet meer aan de bak bij een van de 32 NFL-teams. "Ik denk dat iedere atleet, elk mens en zeker elke zwarte Amerikaan dankbaar en vereerd moet zijn hoe Colin en Eric zoveel doen voor het grotere goed", zei Serena Williams na de wedstrijd.

Een dag na Nikes bekendmaking, had president Trump nog altijd niet gereageerd. Wel plaatsten Trump-aanhangers op Twitter foto’s van Nike-schoenen en sokken die ze in de brand hadden gestoken. Ook werd opgeroepen tot een boycot van de sportfabrikant. "Sinds wanneer zijn de Amerikaanse vlag en het volkslied zo aanstootgevend", tweette een van hen bij een foto van zijn brandende Nike-schoenen. 

Een panel op Fox News was bijzonder kritisch voor de beslissing van Nike. "Oh, Colin Kaepernick probeert alleen maar een statement te maken. Onzin!", zei Kurt Schlichter, columnist bij Townhall.com. "Hij richt zich tot ons. Hij weet wat dit voor ons betekent. Hij weet hoe beledigend en respectloos het is, en Nike moedigt het aan. Dit is gemeen, dit is laag, dit is rot. Ik koop nooit nog één Nike-product en ik denk dat miljoenen Amerikanen het met me eens zijn."

Rechtszaak

De keuze van Nike kon niet op een beter moment komen voor Kaepernick. Vorige week boekte hij een eerste overwinning in de zaak die hij is begonnen tegen de NFL. De footballspeler beschuldigt de teams van samenspanning om hem geen nieuw contract aan te bieden. Dit zou de reden zijn geweest dat Kaepernick sinds vorig jaar, toen hij zonder club zat, niet meer aan spelen toekomt.

Tot afgrijzen van de NFL weigerde een bemiddelaar die op de zaak is gezet de klacht van de footballspeler in de prullenbak te gooien. Met zijn oordeel geeft de bemiddelaar aan dat er aanwijzingen zijn dat de NFL-teams inderdaad boter op hun hoofd hebben over de behandeling van Kaepernick. Met het besluit is in feite de deur op een kier gezet voor een rechtszaak tegen de NFL-bazen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234