Vrijdag 23/04/2021

Tropisch regenwoud moet wijken voor soja

Belgisch bedrijf profiteert van zoektocht naar gezond voedsel

De sojaproducenten kwamen onlangs onder vuur te liggen door een rapport van de milieuorganisatie Greenpeace. Het Amazonewoud in Brazilië wordt opnieuw in een hoger tempo vernietigd. Van 2003 tot 2004 werd er een gebied gerooid dat bijna zo groot is als België, ten voordele van de landbouw. Terwijl in het verleden vooral graan en vee de plaats innamen van het regenwoud, wordt nu ook steeds meer grond in beslag genomen voor soja. De teelt van sojabonen in de regio boomt en soja is intussen het belangrijkste Braziliaanse exportproduct geworden. Ook Vandemoortele koopt zijn bonen aan in Brazilië en Argentinië, maar de voedingsgroep heeft ook leveranciers in Canada, China en Hongarije. "Wij staan in rechtstreeks contact met de landbouwcoöperaties in Brazilië die onze sojabonen leveren. Zij werken niet in het regenwoud, maar daarbuiten", zegt Bernard Deryckere van Vandemoortele. "De gronden die worden ontbost voor soja zijn wel veel productiever dan de gebieden die worden vrijgemaakt voor vee. Een hectare sojabonen levert 8,5 keer meer proteïnen op dan de melk van het vee dat op die hectare zou kunnen grazen, en zelfs 17 keer meer dan het vlees dat die hectare zou kunnen opbrengen. Maar de sojabonen uit het natuurgebied gaan meestal niet rechtstreeks naar de consument. Bijna 80 procent van de sojabonen die in het regenwoud geproduceerd worden, zijn bedoeld als veevoeder", besluit Deryckere. (VD)

Vandemoortele surft mee op sojahype

Gent

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

De consument van vandaag is op zoek naar voeding die gezond is en gemakkelijk te bereiden. De tweede voedingsgroep van ons land, Vandemoortele, voelt het aan haar jaarcijfers. De verkoop van vetten en margarines loopt terug. Soja snoept steeds meer terrein af van de traditionele melkmarkt en de kant-en-klare bakkerijproducten profiteren van de opkomst van de koude bakker.

'De consument wil geen zichtbare vetten meer eten. Daarom gaat de verkoop van margarine achteruit, terwijl de consumptie van kaas bijvoorbeeld wel verder stijgt. Vetten moeten zich meer gaan verbergen in verwerkte producten", zegt Eddy de Mûelenaere van Vandemoortele. De concurrentie op de markt van vetten en margarines is bikkelhard. Vandemoortele houdt goed stand in Europa, maar ziet zijn afzetmarkten in Rusland en Afrika teloorgaan. De groep zag de omzet van haar belangrijkste afdeling vorig jaar van 390 naar 372 miljoen euro zakken.

Die daling werd grotendeels goedgemaakt door een stijging in de verkoop van soja- en bakkerijproducten. Het omzetcijfer van soja bedroeg vorig jaar meer dan 200 miljoen euro, een verdubbeling tegenover vier jaar geleden. De markt van de zuivelalternatieven op basis van soja is een nichemarkt die slechts in een handvol landen al een aandeel van 1 procent heeft kunnen veroveren. Maar wereldwijd blijft de consumptie van soja wel stijgen in een tempo van 10 procent per jaar. Vandemoortele viert dit jaar het 25-jarig bestaan van zijn sojadrank, waarvan het gamma onder de merken Alpro en Provamel (de biologische versie) intussen uitgebreid werd met allerlei smaakjes, desserts, room, boter en yoghurts.

De pionier op de markt bereikte aanvankelijk alleen de vegetariërs en de mensen die gewone koemelk niet konden verdragen, maar intussen liggen zijn sojaproducten ook al in veel andere winkelkarretjes. Dit jaar liggen de omzetverwachtingen voor soja op 240 miljoen euro. Er wordt binnenkort ook een lightgamma gelanceerd onder het merk Alpro. "Onze producten genoten al van een gezonder imago omdat ze alleen plantaardige stoffen bevatten en de slechte cholesterol helpen bestrijden. Maar ze bevatten nog altijd evenveel calorieën als hun traditionele tegenhangers. De vraag van onze klanten was dan ook enorm. We hebben twee jaar lang gezocht naar een manier om het vet- en suikergehalte van onze sojaproducten verder af te romen. We mochten de opkomst van light niet aan ons voorbij laten gaan", zegt Bernard Deryckere van Vandemoortele.

In de reclamespotjes voor het nieuwe lightassortiment slaagde de voedingsgroep erin om de Amerikaanse steracteur Ben Affleck te strikken, bekend van kaskrakers als Good Will Hunting en Armageddon. Het sojadrankje wordt in het grootste deel van Europa gelanceerd. Vandemoortele zocht daarom een internationale ster die in al die landen herkend zou worden. De voedingsgroep is naar eigen zeggen het eerste Vlaams bedrijf dat in een reclamecampagne met een dergelijke topacteur werkt.

De consumptie van brood is de afgelopen jaren stabiel gebleven. Maar door het verdwijnen van de warme bakkers is er wel meer vraag naar diepgevroren en kant-en-klare bakkerijproducten. Vooral de supermarkten en vele broodjeszaken worden steeds gemakzuchtiger. Zij kopen liever half afgewerkte producten dan dat ze zelf nog aan de slag gaan met bloem en water. Bovendien blijven ze op die manier met veel minder onbruikbare overschotten zitten. De markt van bakkerijproducten stijgt voor Vandemoortele in een tempo van 5 procent per jaar.

De Belgische voedingsgroep is Europees leider in een erg versnipperde markt. Om aan de toegenomen vraag te voldoen voelde de voedingsgroep zich vorig jaar genoodzaakt om het Belgische donutbedrijf Comobus Foods over te nemen. Daarnaast telde de groep ook 45 miljoen euro neer voor de Cottes Groep, de Franse marktleider in diepgevroren traditioneel brood, met vestigingen in Toulouse en Perpignan.

De Vandemoortele Groep bestaat 105 jaar en is vooral bekend om zijn voedingsoliën. De activiteit in de verwerking van oliehoudende zaden en de raffinage van vloeibare oliën werd verkocht aan Cargill. De afdeling mayonaise en sauzen werd afgestoten aan de Duitse groep Hamker. De drie overgebleven activiteiten genereerden vorig jaar samen een omzetgroei van 35 miljoen euro, 5 procent meer dan in 2003. De nettowinst van de groep steeg in 2004 met bijna een kwart, van 22 naar 27 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht de groep een algemene groei van 8 procent. Het personeelsbestand van Vandemoortele groeide vorig jaar met 125 eenheden aan tot drieduizend werknemers, waarvan de helft in België. Ook dit jaar zou er ruimte zijn voor 250 nieuwe banen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234